رئیس‌جمهور گفت: امروز بعد از برجام شرایط کاملاً مناسبی برای توسعه بیش از پیش روابط دو کشور مهیاست.

ترویج اسلام اعتدالی، پایه مهم روابط فرهنگی برای مسلمانان اروپا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران امروز سه‌شنبه پس از مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و بوسنی و هرزگوین در نشست مشترک خبری با همتای بوسنیایی خود با بیان اینکه روابط بوسنی و هرزگوین از آغاز استقلال تا امروز با جمهوری اسلامی ایران دوستانه و مستحکم بوده است، اظهار داشت: بی‌تردید این سفر سرآغازی برای توسعه هر چه بیشتر روابط تهران – سارایوو خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به دلیل مشکل تحریم، روابط دو کشور شاهد دوران رکود بود، گفت: امروز بعد از برجام شرایط کاملاً مناسبی برای توسعه بیش از پیش روابط دو کشور مهیا است و در مذاکرات دوجانبه راه‌های گسترش روابط اقتصادی و همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور و نیز روابط علمی ، فرهنگی و گردشگری را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم و بنا شد فهرست همکاری‌ها در کمیسیون مشترکی که در ماه دسامبر در سارایوو تشکیل خواهد شد مورد بحث و توافق قرار بگیرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بوسنی و هرزگوین تجربه خوبی در همزیستی مسالمت‌آمیز بین اقوام مختلف دارد، اظهار داشت: امروز شاهد همزیستی مسالمت آمیز میان نمایندگان اقوام و مذاهب در بوسنی هستیم و این موضوع می‌تواند، زمینه بسیار خوبی برای صلح و ثبات و توسعه این کشور باشد و در نشست دو جانبه لزوم تقویت همکاری‌های دو کشور در این زمینه مورد تأکید قرار گرفت.

وی بحث و تبادل نظر در خصوص مسایل منطقه‌ای و تروریسم را با همتای بوسنیایی خود مورد اشاره قرار داد و گفت: مسایل منطقه‌ای و از جمله افراط‌گری و تروریسم به عنوان خطر بزرگی برای منطقه و جهان مورد نگرانی هر دو طرف بود و در مذاکرات خود همکاری در این زمینه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری‌های فرهنگی بین تهران و سارایوو ، بدون تردید ترویج اسلام اعتدالی می‌تواند به عنوان پایه مهم روابط فرهنگی برای مسلمانان اروپا و از جمله در بوسنی و هرزگوین باشد.

وی افزود: اسلام اعتدالی، اسلام رحمت است و همه مردم جهان را به همزیستی مسالمت‌آمیز با یکدیگر دعوت می‌کند.

روحانی اظهار امیدواری کرد سفر رییس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین به ایران زمینه مناسبی را برای توسعه روابط دو کشور در چارچوب منافع ملی دو ملت فراهم کرده  و به روند توسعه روابط تهران – سارایوو شتاب دهد.

رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین نیز در این نشست مشترک خبری با بیان اینکه روابط دو کشور همواره دوستانه، مستحکم و قوی بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ بوسنی تلاش زیادی برای توقف جنگ و برقراری صلح و ثبات داشت و امروز شاهد یک روند تسریع همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف هستیم.

باقر عزت بگوویچ خاطرنشان کرد: تحریم‌ها باعث شد که در مقطعی از زمان خللی در روابط دو کشور وارد شود و با خوشحالی اخبار مربوط به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها را دریافت کردیم و این زمینه بسیار خوبی برای توسعه روابط دو کشور بوجود آورده است.

رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین افزود: مصمم هستیم با لغو موانع از جمله ارایه تسهیلات ویزایی و تسهیل در نقل و انتقالات پولی زمینه مناسبی برای فعالین تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور ایجاد نماییم و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر کالای مندرج در تعرفه تدریجی را گسترش دهیم تا زمینه توسعه روابط و تسهیل در سرمایه‌گذاری بین دو کشور بوجود بیاید.

بگوویچ افزود: امروز یادداشت تفاهمی در خصوص همکاری بین بنگاه‌های کوچک و متوسط بین دو کشور امضاء خواهد شد که در روند توسعه و تقویت روابط مؤثر است.

رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین خاطر نشان کرد که  کشورش دارای چارچوب‌های قوی و قانونی در همکاری با اتحادیه اروپا می‌باشد و جمهوری اسلامی ایران از طریق بوسنی و هرزگوین می‌تواند به راحتی وارد بازار تجاری اتحادیه اروپا شود.

بگوویچ همکاری دو کشور در زمینه مسایل منطقه‌ای را مورد اشاره قرار داد و گفت: بوسنی و هرزگوین و ایران توافق کردند که در مورد مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی با یکدیگر همکاری کنند امروز متأسفانه تروریسم و افراط‌گرایی به نام اسلام، چهره واقعی اسلام را مخدوش کرده  و ضرورت دارد با همکاری یکدیگر، اسلامی که دین صلح، ثبات و رحمت است را در مقابل دیدگان همه جهانیان به نمایش بگذاریم.

وی گفت: کسانی که سعی می‌کنند با جنایت و وحشی‌گری چهره اسلام را مخدوش کنند، هیچ‌گونه وابستگی به اسلام ندارند و باید در مبارزه با آنها مشارکت داشته باشیم و چهره واقعی اسلام را معرفی نماییم.

رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در پایان اظهار امیدواری کرد: سفر دکتر روحانی به بوسنی و هرزگوین در سال آینده انجام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.