قدس آنلاین/ محمد رضایی: علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در همایش رفاه اجتماعی، نگاهی به گذشته و چشم انداز آینده گفت: تمرکز بر فقر آموزش و فقر مسکن را دنبال کردیم و امروز هیچ خانواده دو معلول به بالا دیگر بدون مسکن نیست. وی تأکید کرد: دستکاری سیاست‌های توسعه به مفهوم ارتقای زندگی فقرا مورد نیاز است و ما نیازمند توسعه به مثابه ایجاد فرصت‌های برابر برای همگان هستیم. در واقع ما به عنوان گام دوم، برنامه ریزی و سیاستگذاری معطوف به فقرا را مدنظر قرار دادیم.

دولت مسؤول فقر غذایی مردم است

شنیدن صدای فقرا از نزدیک

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد تمهیدات زیر ساختی برای شنیدن صدای فقرا را اولین راهکار در حوزه فقرزدایی دانست و تأکید کرد: هم اکنون به 170 هزار کودک هرروز یک وعده غذای گرم می‌دهیم و پوشش 11 میلیون نفر برای رفع «فقر غذایی» در سال96 را در برنامه‌های اصلی دولت قرار داده ایم.

در همین حال کارشناسان حوزه فقرزدایی معتقدند، گرچه برخی از افراد در استان‌های محروم فقر ریزمغذی‌ها را دارند و از سلامت کافی برای کار مفید برخوردار نیستند، اما آمار اضافه وزن در برخی استان‌ها به 65 درصد نیز می‌رسد که این آمار بر اساس میانگین کشوری 50 درصد است.

11 درصد ایرانیان غذا ندارند!

کمبود ویتامین‌ها و مواد غذایی در بدن، فقر غذایی نامیده می‌شود. ممکن است فردی حتی غذا هم برای خوردن در دسترس داشته باشد، اما از نظر کیفیت، خوراک مورد نظر ویتامین‌های لازم را همراه نداشته باشد و به فقر مبتلا شده باشد. کارشناسان علم تغذیه معتقدند، فقط مؤلفه نخوردن غذا و دسترسی نداشتن به مواد غذایی نمی‌تواند فقر غذایی باشد، بلکه نداشتن آگاهی کافی برای تهیه و انتخاب و در پیش گرفتن رژیم نامطلوب غذایی از نگاه کارشناسان تغذیه، فقر غذایی نامیده می‌شود.

آمارهای دولتی در سال 94 نیز حاکی از این واقعیت است که در ایران حدود 11 درصد جمعیت مشکل تأمین غذای اولیه برای زندگی دارند، در حالی که میانگین کالری دریافتی در 20 درصد جمعیت ایرانیان بیش از حد مطلوب است و آن‌ها تا خرخره معده شان را پر می‌کنند.

در همین رابطه دکتر یحیی کسایی باباخانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص علوم تغذیه به خبرنگار ما می‌گوید: در دولت‌های گذشته برای مقابله با سوء تغذیه و ناامنی غذایی برنامه خاصی وجود نداشته و مردم در حوزه تغذیه و سلامت به حال خودشان رها شده بودند.

جمعیت 50 درصدی زیر خط فقر

وی آمار دولت در امکان تأمین غذای اولیه را نادرست می‌داند و می‌افزاید: 20 درصد از جمعیت، زیر خط فقر مطلق قرار دارند، یعنی به حداقلِ مواد غذایی دسترسی نداشته و از آن محروم هستند و در 50 درصد بقیه که زیر خط فقر هستند، کیفیت نامناسب غذا باعث بروز کاستی‌های جسمی و روحی در آن‌ها می‌شود که باید برای رفع آن چاره‌جویی اضطراری شود.

این متخصص علوم تغذیه در ادامه تصریح می‌کند: به دلیل نبود الگوی مصرف صحیح و اصولی و نبود فرهنگ سازی مناسب، متأسفانه در کشور ما نمک، شکر و روغن جامد تا 6 برابر سرانه جهانی مصرف می‌شود، در حالی که سبزی‌ها، میوه، شیر و اقلامی که نیاز حیاتی بدن هستند، کمتر از یک دوازدهم سرانه جهانی مصرف می‌شود و این واقعیتی تلخ و فاجعه بار است.

دولت باید لایحه بیاورد

دکتر حسن حسینی شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: دولت باید لایحه بیاورد و راهکار بدهد تا مجلس هم در حوزه قانونگذاری از آن لایحه حمایت کند، اما اکنون خود دولت مسؤول رسیدگی به این فقر غذایی است.

وی با اشاره به شعارهای انتخاباتی دولت در روزهای تبلیغات می‌افزاید: قرار بود بر اساس شعار دولت، مردم از یارانه بی‌نیاز شوند و دست دولت به سوی مردم دراز شود، اما اکنون عکس این موضوع تحقق یافته و مردم برای گذران معیشت روزمره شان نیازمند یارانه دولتی هستند.

راهکارهای غیرپولی برای فقر غذایی

دبیر کمیسیون اقتصادی خانه ملت تصریح می‌کند: برای رفع فقر غذایی باید راهکارهای غیرپولی از سوی دولت به مجلس ارایه و تصویب شود تا مشمول اصل 75 و سد شورای نگهبان نشود و در این فرآیند مجلس همه تلاشش را برای رفع مشکلات افراد در حوزه فقر غذایی به کار خواهد گرفت.

این عضو خانه ملت می‌افزاید: از سوی دیگر باید دولت از شعار زدگی خارج شده وبا رعایت قانون هدفمندی یارنه‌ها وحذف یارانه پردرآمدها، حمایت از تولیدات داخلی، اصلاح سیاست واردات و صادرات به نفع تولید ملی و مقابله با قاچاق کالا، ضمن تولید ثروت، هموطنان دچار فقر غذایی را درمان کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.