سفیر ایران در سازمان ملل از آمادگی کشورمان برای ارائه کمک به عملیات حفظ صلح سازمان ملل متحد خبر داد.

ایران برای ارسال نیروی نظامی به عملیات حفظ صلح سازمان ملل آمادگی کامل دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد روز سه شنبه در سخنرانی خود در کمیته چهارم مجمع عمومی این سازمان که بمنظور بررسی مسائل مربوط به عملیات حفظ صلح برگزار شد، آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت ارائه کمک به عملیات حفظ صلح از طریق ارائه خدمات پشتیبانی و همچنین اعزام نیروی های نظامی و پلیس به مأموریت های حفظ صلح را اعلام نمود.
سفیر کشورمان در این نشست اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است ایجاد هرگونه سازوکار توسط ملل متحد جهت رسیدگی به چالش های پیش روی عملیات حفظ صلح، اعزام صلح بانان یا تمدید مأموریت یک عملیات، بایستی با نهایت توجه و احترام به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و دیگر اصول حاکم بر عملیات حفظ صلح صورت پذیرد.
وی افزود : جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تأکید می نماید که اصولی مانند رضایت طرف های درگیر، عدم استفاده از زور به جز در دفاع از خود، بی طرفی، احترام به اصول برابری حاکمیتی، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی همه کشورها و عدم مداخله در موضوعاتی که در صلاحیت داخلی آنان است، بایستی کاملاً محترم شمرده شوند.
خوشرو در ادامه اظهار داشت: حمایت از غیرنظامیان مسئولیت اولیه کشورهای میزبان بوده و عملیات حفظ صلح در صورت داشتن دستورکار مربوطه، بایستی از تلاش های ملی در زمینه حمایت از غیرنظامیان پشتیبانی نماید. بر این اساس، هرگونه مداخله نظامی توسط سازمان ملل متحد یا توسط هر نیروی خارجی دیگر به بهانه حمایت از غیرنظامیان قابل پذیرش نمی باشد.
وی تأکید نمود مقابله با سوء رفتار از جمله استثمار و سوء استفاده جنسی از سوی صلح بانان بایستی به عنوان یکی از اولویت های ملل متحد در اجرای عملیات حفظ صلح مورد توجه قرار گیرد.
‌نماینده دائم کشورمان در پایان با اشاره به استفاده فزاینده از فناوری های نوین در مأموریت های حفظ صلح اظهار داشت: علیرغم قابل درک بودن استفاده از این فناوری ها بدلیل پیچیدگی مأموریت های حفظ صلح، با این حال جمهوری اسلامی ایران تأکید می نماید که جنبه های حقوقی استفاده از فناوری های نوین و جمع آوری اطلاعات بایستی طی فرایندهای مناسب بین دولتی مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.