تولیت آستان قدس رضوی گفت: زندگی اشرافی و تجمل گرایی زیبنده مسئولان نظام اسلامی نبوده و برای آنان پسندیده نیست.

زندگی اشرافی و تجمل گرایی زیبنده مسئولان نظام اسلامی نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری شامگاه سه شنبه ۴ آبان ماه در جلسه تفسیر سوره احزاب که در شبستان گرم مسجد جامع گوهرشاد برگزار شد، با بیان این مطلب که استفاده از مواهب مادی در حد نیاز اشکالی ندارد، اما باید توجه داشت که دنیا مقصد و مقصود نیست، خاطرنشان کرد: زر اندوزی از راه حلال در اسلام حرام نیست؛ اما اگر مسئولی دنیاپرست و زر اندوز شد، الگوی مناسبی را به جامعه ارائه نمی‌دهد و با رسالت‌های اجتماعی و دینی او متناقض است.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی با اشاره به آیه‌های ۲۶ و ۲۷ سوره احزاب که در آن خداوند می‌فرماید «وَأَنزَلَ الَّذِینَ ظَاهَرُوهُم مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِن صَیَاصِیهِمْ وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِیقاً تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فِریقاً وَأَوْرَثَکُمْ أَرْضَهُمْ وَ دِیَارَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَرْضاً لَّمْ تَطُوهَا وَ کَانَ اللَّهُ عَلَی کُلِ ّ شَیْ ءٍ قَدِیراً» گفت: بر اساس این آیه شریفه خداوند در جنگ احزاب یهودیانی را که از مشرکان عرب پشتیبانی می‌کردند، از برج و قلعه‌های مرتفعشان پایین کشید و در دل‌های آنان ترس و وحشت افکند و خداوند سرزمین آنان، خانه‌ها و اموالشان را در اختیار مسلمانان گذاشت.
وی نتیجه نهایی جنگ احزاب را پیروزی مسلمانان و شکست همیشگی کفار معرفی و عنوان کرد: در اثر این جنگ آخرین گروه‌های باقی مانده معاند اسلام نیز از مدینه خارج شدند، اموال فراوانی از دشمن نصیب مسلمانان شد، جایگاه اسلام تثبیت و یکپارچگی در جامعه مسلمانان ایجاد شد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به آیات ۲۸ تا ۳۰ سوره مبارکه احزاب اشاره کرد و با بیان اینکه خداوند در این آیات درباره همسران پیامبر(ص) سخن به میان می‌آورد، عنوان کرد: به دنبال کسب غنایم جنگ احزاب به وسیله‌ مسلمانان، همسران پیامبر اکرم(ص) به توسعه‎ زندگی رو آوردند و از آن حضرت وسایل تجمل گرایانه و امکانات رفاهی زیادی طلب کردند که رسول خدا با خواسته آنان مخالفت کرد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خداوند در آیه ۲۸ این سوره می فرماید «یَآ أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأَزْوَاجِکَ إِن کُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَأُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحاً جَمِیلاً، ای پیامبر، به همسرانت بگو: اگر شما زندگی دنیا، زینت و زرق و برق آن را می‌خواهید، بیایید تا شما را با پرداخت مَهرتان بهره‌مند سازم و به وجهی نیکو از شما جدا شوم.» تصریح کرد: از این آیه در می‌یابیم که کامیابی از زر و زیور دنیا حرام نیست، اما در شأن خاندان نبوّت و مسئولان جامعه اسلامی نیست.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری درباره آیه ۳۰ سوره احزاب، گفت: خداوند در این آیه خطاب به همسران پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید هر کس از شما کار زشت و گناهی آشکار مرتکب شود، عذابش دو چندان خواهد بود و اگر عمل نیکی انجام دهد ثوابش دو برابر خواهد بود. بدیهی است همیشه مقامات حساس و افتخار آفرین، وظایف سنگینی نیز همراه دارند، از این گذشته نه تنها پیامبر(ص) «اسوه» مردم هستند که خانواده ایشان نیز باید اسوه باشند.
لازم به ذکر است؛ سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم توسط تولیت آستان قدس رضوی سه شنبه شب‌ها پس از نماز مغرب و عشاء در شبستان روضه مسجد جامع گوهرشاد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.