وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: رئیس‌جمهور توضیح دهد که چه کسانی در اختلاس و سوء استفاده‌ها دست داشتند و چه کسانی حامی این افراد بودند که آنها منصوب شدند و چه اقداماتی برای برخورد با آنها صورت گرفته است.

عمل دولت برای ممانعت از شفافیت در صندوق‌ ذخیره فرهنگیان /  معلمان توقع پاسخ روحانی را دارند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان یک حرکت مثبتی بود تا درصدی از حقوق فرهنگیان کم شود و معادل همان را هم دولت بپردازد تا یک سری فعالیت اقتصادی صورت گیرد و کمبودهای مالی معلمان تا حدودی جبران شود.

وی با بیان اینکه در آن زمان، ایجاد صندوق ذخیره فرهنگیان کار جدیدی بود، گفت: در آن زمان بانک‌های خصوصی یا اصلاً نبود و یا اینکه جزو اولین حرکت‌هایی بود که صندوق ذخیره فرهنگیان و بعد هم بانک سرمایه برای کمک به معلمان ایجاد شد.

فرشیدی ادامه داد: بعد از آن، در سال‌های اخیر می‌بینیم که بعضی از دستگاه‌ها و نهادها که مشکلات مالی داشتند، این الگو را گرفتند و به کمک تأسیس بانک و فعالیت اقتصادی توانستند تا حد زیادی مشکلات مالی همکاران و پرسنل خود را برطرف کنند اما در آموزش و پرورش متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: قرار بود این بانک، بانک فرهنگیان باشد اما بعضی از دست‌اندرکاران در آن زمان شاید می‌خواستند که حالت خصوصی پیدا کند و در آنجا سهمی داشته باشند مثلاً بانکدار باشند یا شاید حرکت دیگری مطرح بود به عنوان مثال خودشان در آنجا به عنوان هیأت مدیره و موارد دیگر ورود پیدا کردند.

* پذیره نویسی بانک سرمایه محدود به فرهنگیان نشد

وزیر اسبق آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بانکداری، تخصص خاص خود را می‌طلبد، اضافه کرد: در هر حال حتی نام این بانک، فرهنگیان نشد و نامش را بانک سرمایه گذاشتند.

وی ادامه داد: هر بانکی پذیره‌نویسی انجام می‌دهد و بخشی از سهام را می‌فروشد که برای این بانک نیز پذیره‌نویسی به صورت عام صورت گرفت یعنی به جامعه فرهنگیان محدود نشد؛ به عبارت دیگر اگر به جامعه فرهنگیان محدود می‌شد، معلوم بود که سهامدار آن هم صرفاً فرهنگیان می‌شدند و هر چه خدمات دارد به فرهنگیان ارائه می‌دهد.

فرشیدی با بیان اینکه آموزش و پرورش از نظر امکانات مکانی بسیار گسترده است و می‌توانست در کنار هر منطقه‌ای شعبه بانک داشته باشد، اظهار داشت: از نظر سرمایه‌ای نیز می‌توانست بودجه 30 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش، پشتوانه و اعتبار قوی باشد و خدمات بسیار زیادی با کمک دولت به آموزش و پرورش بدهد.

وی اضافه کرد: معتقدم یکی از راه‌های حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش می‌توانست بانک متعلق به فرهنگیان باشد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: بعدها که ما در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، توفیق خدمت پیدا کردیم، دوستانی که منصوب کردیم، مسائل مالی مورد اشکالی را مطرح کردند که بعضاً استفاده‌ها یا سوء استفاده‌هایی صورت گرفته بود؛ دوستانی هم که بعد از ما آمدند فعالیت‌های خوبی انجام دادند و شاهد روند رو به رشد صندوق ذخیره فرهنگیان بودیم و حتی آقای امیدعلی در هنگام تحویل مدیریت، گزارش خوبی را ارائه داد.

وی ادامه داد: بعد از آمدن آقایان، یک سری مسائلی پیش‌ آمد که جای سؤال دارد؛ اولاً اینکه افرادی که منصوب شدند در دوره‌های قبل دارای سوابق مورد اشکال بودند و یا حداقل این بود که در کمک به معلمان ناموفق بودند؛ مواردی مانند اینکه با سوء استفاده شخصی و خویشاوند سالاری، اقوام خودشان را منصوب کردند که به صورت مستند محرز شد پس چه دلیلی داشت که همان افراد به صندوق برگردند و چه هدفی از این قضیه وجود داشت.

* چرا رئیس‌جمهور اجازه نداد آقای فانی به نمایندگان مجلس پاسخ دهد

فرشیدی با اشاره به اینکه هنوز ماجرای حقوق‌های نجومی در افکار عمومی التیام پیدا نکرده است، افزود: فرهنگیان که از نظر معیشتی مشکلات خاص دارند، قضیه‌ حقوق‌های نجومی برایشان خیلی تلخ بود و انتظار داشتند که دولت و رئیس‌جمهور هر چه زودتر این مسئله را باز کند و برخورد قاطعی داشته باشد و در این حال و هوا، ناباورانه دیدند که در صندوقی که متعلق به خودشان است و قطره قطره پول‌هایی را جمع‌ کردند، رقم‌های نجومی سوء استفاده شده است و قوه قضائیه و دستگاه‌های مسئول دارند این خبرها را می‌دهند که برای فرهنگیان بسیار ناگوار بود.

وی افزود: اکنون واقعیات تلخی روی داده است و افرادی دستگیر شدند که قبلاً منکر هر نوع ماجرایی بودند و اینک اعتبارزدایی صورت گرفته نسبت به صندوق ذخیره که متعلق به فرهنگیان است باید حل شود؛ به خصوص که وزیر آموزش و پرورش در این زمینه اصرار داشتند که به سؤالات نمایندگان مجلس پاسخ دهند و تحقیق و تفحص و استیضاح انجام شود.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی ادامه داد: مسلماً یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در در استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح می‌شد بحث صندوق ذخیره فرهنگیان بود اما به رغم اصرار وزیر آموزش و پرورش برای پاسخگویی، رئیس جمهور، وی را برکنار کرد و این موضوع این سؤال را مطرح می‌کند که چرا رئیس‌جمهور اجازه نداد آقای فانی به نمایندگان مجلس پاسخ دهد و قضایا شفاف شود.

وی با بیان اینکه اتفاق ناگواری رخ داده است و باید با خاطیان برخورد شود، افزود: برای انبوه سؤالاتی که برای معلمان ایجاد شده است، جا دارد که رئیس‌جمهور به عنوان رئیس‌ دولت و اینکه این اتفاق در دولت وی رخ داده است، پاسخگو باشد و حالا که وزیر آموزش و پرورش نیست، رئیس‌جمهور مسئولیت را بپذیرد و برای فرهنگیان توضیح دهد و شفاف‌سازی کند که چه اتفاقی افتاده است.

فرشیدی اضافه کرد: رئیس‌جمهور توضیح دهد که چه کسانی در اختلاس و سوء استفاده‌ها دست داشتند و چه کسانی حامی این افراد بودند که آنها منصوب شدند و چه اقداماتی برای برخورد با آنها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برخی از افرادی که در صندوق حضور داشتند، فعال سیاسی بودند و این سؤال مطرح می‌شود که آیا این انتصابات با هدف این بوده که سرمایه معلمان برای حزب خاصی استفاده شود و از آن حزب و گروه خاص حمایت شود؟ و آیا این انتصابات هدف و قصد خاصی را دنبال کرده است؟

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر رئیس‌جمهور، فردی را که به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس پیشنهاد داد، منسوب به همان طرز فکر و حزب و گروه سیاسی است و سؤال مطرح است که چرا فرد بی‌طرفی را از نظر وابستگی به آن گروه، معرفی نکرد که به شفاف‌سازی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان کمک کند و برای احقاق حق معلمان تلاش کند. 

وی افزود: معتقدم باید این شائبه که این فرد آمده است تا هم‌حزبی‌های خود را تبرئه کرده و پرده‌پوشی کند، در جامعه فرهنگیان ایجاد نشود و نهایتاً اینکه اگر این بحث‌ها شفاف نشود، معلمان این سؤال را دارند که چه ضمانتی وجود دارد که ما از حقوق خود بگذریم و در سر خرمن، یک سوء استفاده چند هزار میلیاردی صورت نگیرد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.