گروه «سیاست» قدس آنلاین/ وقایع اخیر نشان می دهد عربستان سعودی برخورد با شیعیان را در دستورکار برنامه های داخی و خارجی خود قرار داده است از این رو آل سعود با تامین بودجه لازم دولت نیجریه را مجبور کرده تا با شیعیان برخورد کند.

دولت نیجریه در سرکوب شیعیان این کشور از بیرون از مرزهایش دستور می گیرد/ ارتش نیجریه به طور پنهانی به گروهک تروریستی بوکوحرام کمک می کند/ جامعه اهل سنت نیجریه هم زخم خورده گروهک های تروریستی هستند

اشاره: جمهوری فدرال نیجریه کشوری در غرب آفریقا است. جمعیتی حدود ۱۷۰ میلیون نفر با زبان رسمی انگلیسی که پر جمعیت ترین کشور قاره آفریقا است، ۵۰ درصد مردم نیجریه مسلمان هستند، که حدود ۲۰ درصد آنها شیعه می باشند، گفته می شود ۹۵ درصد شیعیان، قبلا مذهب یا دین دیگری داشتند اما در ۳۰ سال اخیر بعد از انقلاب اسلامی ایران به تشیع علاقمند و دین خود را تغییر داده اند این شیعیان به مستبصرین معروف و ۱۲ امامی می باشند، اکثر شیعیان نیجریه مقلد امام خامنه (مدظله العالی) است، متاسفانه برای تبلیغ مذهبشان نه کانال تلوزیونی دارند و نه می توانند نماز جماعت و جمعه برگزار کنند، مهمترین جریان تشیع در نیجریه از سال ۲۰۰۰ متاثر از امواج بیداری اسلامی آغاز گردید و تاکنون ادامه دارد و رهبری این جریان بر عهده شیخ زکزاکی می باشد.
صهیونیست ها همواره تلاش های و اقدامات خبیثانه ای علیه شیعیان انجام می دهند و انچه در کشورهای اسلامی نظیر پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه و نیجریه اتفاق می افتد نمونه بارزی از این ادعا است.
طبق ماده یک کنوانسیون جلوگیری از نسل کشی و مجازات آن مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نسل کشی" جنایت " محسوب می شود اما با آنکه در سالهای اخیر نسل کشی درنیجریه به صورت بسیار روشن وآشکار در قالب حمایت های دولتی و ارتش این کشور از تروریست ها در معرض دید همگان قرار گرفته هیچ سازمان و نهاد بین المللی یا مدعیان حقوق بشر اعتراضی به این جنایت ها نداشته اند؟
از سال ۲۰۰۲ در شمال کشور نیجریه، درگیری نظامی میان گروه بوکوحرام و دولت جریان داشته و این گروه در پی تحمیل قوانین افراطی تکفیری و سلفی بر تمامی ۳۶ ایالت نیجریه است .بررسی دقیق مخالفت ها با شیعیان نیجریه به دلیل رشد شیعیان در کنار شکوفایی امید های مستضعفان این کشور بوده است و از همکاری دو جریان سلفی و صهیونیستی علیه شیعیان حکایت دارد. قدس آنلاین در گفتگوی پیش رو با دکتر جعفر قنادباشی کارشناس سیاسی و آفریقا به بررسی دستهای پشت پرده در ضدیت با فرهنگ اسلامی و علوی در نیجریه پرداخته است.

نیجریه در سالهای اخیر شاهد حملات گسترده ی ارتش و تروریست های بوکو حرام به شیعیان این کشور بوده است با توجه به اینکه دولت در این مساله کاملا دخالت دارد آیا می توان گفت غربی ها در این اقدامات موثر هستند؟

آنچه که در قالب حملات ارتش نیجریه به مراکز شیعیان در طی ماه محرم بخصوص در روز عاشورای حسینی به وقوع پیوست و منجر به تخریب مساجد شیعیان؛ به آتش کشیدن اماکن مذهبی مسلمانان و شهادت تنی چند از شیعیان این کشور شد در واقع حمله ای برنامه ریزی شده از سوی بیگانگان فراتر از مرزهای نیجریه  بوده است. کارشناسان سیاسی معتقد هستند آنچه در سالهای اخیر برعلیه شیعیان نیجریه صورت گرفته تصمیماتی فراتر از راهبردهای دولت نیجریه علیه شیعیان این کشور است. بی شک رد پای دشمنان اسلام و کشورهای غربی در سرکوب شیعیان نیجریه  آشکار است. شیعیان نیجریه نشان داده اند که هیچ گاه امنیت و منافع ملی این کشور را تهدید  نکرده اند بلکه طرفداران شیخ زکزاکی نشان داده اند که از آبادانی، بالندگی و رشد فرهنگی این کشور حمایت کرده اند. یکی از مسائل مهمی که در قتل وعام شیعیان نیجریه بسیار مشهود است خبرهایی است که از رایزنی دولت سعوی با برخی از عناصر فاسد ارتش نیجریه مبنی بر کشتار شیعیان در روز عاشورای حسینی حکایت می کند. انگلیس هم به دلیل برخورداری و منفعتی که از نفت نیجریه می برد  همسو با عربستان همچنان به راهبردهای سلطه گرایانه خود دراین کشور اهتمام دارد ازاین رو با صراحت می توان به این موضوع اشاره کرد که تامین منافع عربستان وانگلیس درنیجریه منجر به کشتار شیعیان این کشور شده است.

ایا دولت نیجریه یا بهتر بگوییم برخی از عناصر ارتش این کشور با تروریست های بوکوحرام همکاری می کند؟

آنچه که در نیجریه اتفاق می افتد نشان می دهد عناصر وابسته به غرب و بیگانگان از بیرون این کشور دستور گرفته اند  تا با قاطعیت و خشونت با شیعیان این کشور برخورد کنند. بی شک دولت نیجریه  تحت فشارهایی قادر به تامین امنیت و آرامش شیعیان کشورش نیست. اگر دولت نیجریه تحت تاثیر غرب و سعودی ها قرار نداشت زمینه های مساعدی را برای حضور اجتماعی و فرهنگی شیعیانی که مایه آبادانی و رشد فرهنگی این کشور بوده اند را فراهم می کرد و با گروهک تروریستی بوکرام که به مردم نیجریه خیانت می کنند قاطعانه تر برخورد می کرد. متاسفانه بخش فاسد ارتش نیجریه به طور پنهانی به گروهک تروریستی بوکوحرام کمک می کند و شیعیان را به شدت سرکوب می کند. یقینا برخوردهای توام با خشونت و قتل زنان و کودکان شیعه نشان می دهد دولت نیجریه اهتمامی به حفظ و تامین امنیت ملی ندارد بلکه براساس مقاصد جهانی استعمار و عربستان سعودی حرکت می کند.

اصلی ترین دلیل رعب و هراس آل سعود و غربی ها از رویکرد مردم این کشور به آموزه های اسلامی و شیعی چیست؟

وقایع اخیر نشان می دهد عربستان سعودی برخورد با شیعیان را در دستورکار برنامه های داخی و خارجی خود قرار داده است از این رو آل سعود با تامین بودجه لازم دولت نیجریه را مجبور کرده تا با شیعیان برخورد کند. زندانی شدن شیخ زکزاکی مصادف  به شهادت رساندن فاضل و عالم روحانی شیخ نمر در عربستان و زندانی شدن آقای شیخ علی سلمان در بحرین بود. حمله به علمای شیعی و کشتار شیعیان در جای جای دنیا نشان از استراتژی ضد شیعی و ضد اسلامی خاندان سعودی است. برخوردهای خشونت آمیزی که در سراسر جهان علیه شیعیان صورت می گیرد نشان می دهد دشمن از جانب مسلمانان احساس خطر می کند. استعمارگران در نیجریه به این مهم رسیده اند که اعتقاد و پایبندی مسلمانان نیجریه به اصول و مبانی اسلامی مانع تداوم منافع استعماری آنها در کل آفریقا است لذا از هر موقعیت وابزاری برای منزجر کردن مردم و عدم گرایش آنها به اسلام بهره می برند تا مانع پیوستن مردم به  حرکت های اسلامی شوند. سرکوب، تخریب اماکن مذهبی و به شهادت رساندن شیعیان این کشور کوششی برای جلوگیری از تشکیل نهضت های ضد استکباری در آفریقا است. بی شک نیجریه به عنوان کشوری آفریقایی که دارای  گران ترین و مرغوب ترین نفت جهان است و از بازار ۱۵۰ میلیونی خوبی برای به فروش رساندن تولیدات سایر کشورها برخوردار است به شدت مورد توجه غرب قرار دارد. لذا همه دنیا علی رغم اقدامات وحشیانه و دد منشانه ای که ارتش این کشور علیه آقای شیخ زکزاکی و شیعیان انجام داد و همچنین اقدامات فاجعه آمیزعاشورای سال جاری مشاهده کردند که سازمان ملل در قبال جنایت های به عمل آمده سکوت کرده و در برابر کشته شدن  شش تن از پسران اقای زکزاکی و بسیاری از شیعیان این کشور اقدام موثری صورت نداده است. عدم توجه و اهتمام نهادهای بین المللی برای احقاق حق مردم این کشور بیانگر آن است که در  ورای کشتار بزرگ سال گذشته و عاشورای حسینی سال جاری دلارهای عربستان سعودی حرف اول را می زند بنحوی که حمایت های مالی عربستان از این موضوع به گونه ای بوده که سازمان ملل و مجامع بین المللی را در برابر این جنایات به سکوت وادار کرده است.

اهل سنت به این مساله واقف شده که دست های پشت پرده ای که فرمان قتل و عام شیعیان را می دهد از آستین استعمارگران غربی بیرون آمده است. دشمنانی که منافع مردم نیجریه را برنمی تابند و تنها به تسلط هر چه بیشتر خود براین سرزمین ها اهتمام دارند. جامعه اهل سنت نیجریه در طول سالهای اخیر شاهد منفجر شدن ده ها مسجد خود از سوی گروه های تروریستی بوده که لوای اسلام را بردوش می کشند!

جامعه اهل سنت نیجریه به اقدامات دولت و ارتش این  کشور واکنش نشان داده اند نظر شما در این رابطه چیست؟

جامعه اهل سنت در نیجزیه حرکت های خشونت آمیز تروریستی کشورش را محکوم می کند و از فعالیت های افراطی وهابیون اظهار انزجار کرده است. انچه که در قالب گروه های داعشی در منطقه شمال و غرب افریقا صورت گرفته است با عدم اقبال اهل سنت این کشور مواجه شده بنحوی که حرکت های تروریستی آنها را به شدت محکوم کرده اند. اهل سنت به این مساله واقف شده که دست های پشت پرده ای که فرمان قتل و عام شیعیان را می دهد از آستین استعمارگران غربی بیرون آمده است. دشمنانی که منافع مردم نیجریه را برنمی تابند و تنها به تسلط هر چه بیشتر خود براین سرزمین ها اهتمام دارند. جامعه اهل سنت نیجریه در طول سالهای اخیر شاهد منفجر شدن ده ها مسجد خود از سوی گروه های تروریستی بوده که لوای اسلام را بردوش می کشند! مردم اهل سنت این کشور به خون کشیدن مسلمانان سنی مذهب کشورشان توسط تروریست های بوکوحرام را در شمال نیجریه به بهانه های واهی هرگز از یاد نخواهند برد و به چشم خود عدم برخورد مناسب دولت وارتش نیجریه را با تروریست ها مشاهده کرده اند. دقیقا درست در زمانی که انتظار می رفت دولت نیجریه در کنار مردم این کشور باشد دولت با انجام اقدامات حمایتی از گروه تروریستی بوکوحرام نشان داده از مردم این کشور حمایتی به عمل نمی آورد. لذا مردم اهل سنت با ملاحظه چنین رفتاری از دولت نیجریه هرگونه عملیات خشونت آمیز علیه شیعیان را محکوم کنند. –

مردم نیجریه بارها حرکت های اعتراضی را از خود به نمایش گذاشته اند به نظر شما این حرکت ها تا چه حد مثمر ثمر بوده است؟

مردم نیجریه بارها با راهپیمایی تظاهرات نسبت به اقدامات دولت اعتراض کرده اند حتی در ادامه تداوم زندانی بودن آقای زکزاکی مردم این کشور از زاریا  تا ابوجا راهیپمایی صد کیلومتری انجام دادند اما متاسفانه دولت به هشدارهای مردم اهمیتی نمی دهد لذا مردم این کشور در عاشورای حسینی و بعد ازآن به دولت اولتیماتوم داده اند تا به سرکوب و کشتار شیعیان پایان دهد از این رو باید گفت هر چند دولت این کشور با حمایت خاندان سعودی و غربی ها تلاش می کند شیعیان و حرکت های اسلامی این کشور را سرکوب کند اما به موفقیت خاصی دست نیافته است بلکه روز به روز بر دامنه اعتقادات مردم این کشور افزوده شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.