عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: تغییر همزمان نرخ ارز و قیمت پایه فرآورده‌های نفتی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران منجر به کاهش صادرات فرآورده های نفتی می شود.

صادرات فرآورده‌های نفتی با کاهش جدی رو به رو شده است/ تغییر همزمان نرخ ارز و قیمت پایه فرآورده‌های نفتی شوک‌آور است

به گزارش «نسیم آنلاین» سید حمید حسینی با اعلام اینکه با تصمیم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از این پس 20 فرآورده نفتی با نرخ ارز آزاد بجای نرخ ارز مبادله ای قیمت گذاری می شود، افزود: این 20 فرآورده نفتی شامل انواع حلال ها، لوبکات، وکیوم باتوم، گوگرد و غیره است.

 وی همچنین در پاسخ به این پرسش که جایگزینی نرخ ارز آزاد بجای نرخ ارز مبادله ای باعث افزایش قیمت چه نوع محصولاتی می شود، اظهارداشت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران طبق معمول در پایان هر ماه اگر قیمت نفت افزایش یافته باشد اقدام به محاسبه قیمت های جدید فرآورده های نفتی و قیمت های پایه می کند. وضعیت بازار نفت این روزها بهبود یافته ولی درصد این بهبودی به حدی نبوده که شرکت ملی پالایش و پخش چنین اقدامی را صورت دهد.

 عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با اشاره به این جمله که 10 تا 12 درصد افزایش قیمت فرآورده های نفتی به دلیل تغییر نرخ ارز از مبادله به آزاد بوده است، گفت: این شرکت همزمان با جایگزینی نرخ ارز آزاد بجای ارز مبادله ای قیمت های پایه این محصولات را نیز افزایش داده است برای مثال قیمت وکیوم باتوم که ماده اولیه تولید قیر است 45 درصد افزایش یافته در حالی که قیمت جهانی قیر هیچ گونه افزایشی پیدا نکرده است.

وی افزود: در شرایطی که قیمت فرآورده های هنوز افزایش پیدا نکرده بود ایران خیلی امکان رقابت با کشورهای رقیب مثل کره، تایلند و مالزی را نداشت با این افزایش قیمت به نظر می رسد چرخ صادرات فرآورده های نفتی با افت سرعت مواجه شود.

حسینی بیان داشت: امسال دولت حساب ویژه ای برای صادرات باز کرده و به دنبال افزایش 10 درصدی میزان صادرات نسبت به سال گذشته است.

وی با اعلام خبری مبنی بر اینکه صادرات کشور باید در شش ماه دوم سال 15 درصد افزایش تا بتوان به رقم 10 درصد متوسط سال رسید، گفت: به یقین فرآورده های نفتی سهم قابل توجهی در این حوزه دارد بنابراین با این وضعیت صادرات کشور دچار مشکل خواهد شد. البته ناگفته نماند صادرات نقش مهمی در ساختار اقتصادی کشور ایفا می کند.

وی افزود: در حال حاضر قیمت فرآورده های نفتی در کشور از 17 درصد (گوگرد) تا 30 درصد (وکیوم باتوم) افزایش یافته است بنابراین هضم این افزایش قیمت در بازار داخلی و صادراتی بسیار سنگین خواهد بود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با اعلام اینکه دولت به دنبال یکسان سازی نرخ ارز است، بیان داشت: این اقدام یک امر شایسته و مبارکی در کشور است.

وی در ادامه اصلاح همزمان نرخ ارز و قیمت پایه فرآورده های نفتی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران منطقی ندانست و یادآورشد: اعمال همزمان تغییر نرخ ارز و قیمت پایه فرآورده های نفتی غیر منطقی بوده و موجب ایجاد شوک در بازار خواهد شد از اینرو می طلبد این مهم مورد تجدید نظر قرارگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.