۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 468958

به کودکان زیر دو سال پاستیل ندهید. زیرا این کودکان دارای سیستم گوارشی و ایمنی ضعیف و حساسی هستند که خوردن این نوع خوراکی‌ها برایشان خطرناک است.

آیا پاستیل برای کودکان مفید است؟

به گزارش قدس آنلاین، امروزه در کنار انواع و اقسام تنقلات و خوراکی‌هایی که در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به چشم می‌خورد، پاستیل یکی از جذاب‌ترین آنها محسوب می‌شود.
این خوراکی نرم و چسبنده که در اشکال مختلف و با رنگ‌های گوناگون تهیه می‌شود برای بچه‌ها بسیار دلچسب و پرطرفدار است. البته طبق باور عموم، خوراکی‌های ژله‌ای باعث ترمیم مواد از دست رفته مفاصل شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.در حالی که بر اساس نظر متخصصان تغذیه، فقط ژلاتین به تنهایی می‌تواند در تحکیم استخوان و غضروف‌سازی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن موثر و برای سلامت پوست و مو و سایر بافت‌های بدن مفید باشد اما این دلیل قابل قبولی نیست که انواع و اقسام ژله‌ها و پاستیل‌ها را به صرف اینکه خاصیت ژلاتینی دارند، جایگزین مواد مورد نیاز بدن کودکان کنیم.
چرا که نوع پروتئینی که در ژله و پاستیل‌ها وجود دارد بسیار کمتر از پروتئین گوشت، شیر و تخم مرغ بوده و فاقد بسیاری از مواد ضروری برای بدن است.
همچنین این نوع خوراکی‌ها نسبت به سایر پروتئین‌ها از ارزش غذایی پائینی برخوردار بوده، و منبع کافی و کاملی برای تامین کلسیم و سایر ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن نیست بنابراین طبق نظر متخصصان تغذیه؛ نه تنها انواع پاستیل‌ها و ژله‌ها را نمی‌توان جایگزین دیگر مواد غذایی کرد بلکه باید در مصرف آنها توسط کودکانمان حد اعتدال را رعایت نمود.

مصرف پاستیل

به کودکان زیر دو سال پاستیل ندهید. زیرا این کودکان دارای سیستم گوارشی و ایمنی ضعیف و حساسی هستند که خوردن این نوع خوراکی‌ها برایشان خطرناک است.
ضمن آنکه شیرخواران تکه‌ای از پاستیل را با دندان جدا کرده و با قورت دادن آن در داخل نای، باعث خفگی آنان شود.به جای خریدن پاستیل‌هایی که رویشان را لایه‌ای از شکر پوشانده، انواع ساده و بدون شکر آن را خریداری کنید. به فرزندتان یادآوری کنید که بعد از خوردن پاستیل حتما دندان‌هایش را مسواک کند.
زیرا قند موجود در پاستیل سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. در موقع دادن پاستیل به فرزندتان، مصرف تنقلات شیرین و دیگر مواد قندی را کاهش دهید. حتما باید والدین به این نکته توجه داشته باشندکه در ارتباط با کودکان بیش فعال وکودکانی که دارای دیابت و اضافه وزن هستند درمورد مصرف پاستیل و اینگونه خوراکی‌ها با پزشک مربوطه مشورت لازم را داشته باشند.

پاستیل نباید جایگزین وعده‌های غذایی شود

«سیمین واقفی» کارشناس تغذیه در این خصوص می‌گوید: «بطور کلی پاستیل و انواع ژله، ارزش غذایی بالایی ندارند. بنابراین نباید جایگزین وعده‌های غذایی شوند. چرا که معمولا این نوع خوراکی‌ها به عنوان دسر و میان وعده سرو می‌شوند و مصرف آنها اگر در هفته یک تا دو بار و یا موردی باشد مشکلی نیست اما اگر مصرفشان هر روزه باشد و به عادت تبدیل شود منجر به کم اشتهایی شده، و میل به غذا خوردن را در کودکان کاهش می‌دهد. حتی در پاره‌ای مواقع، باعث بروز حساسیت می‌شود.
به شکلی که در برخی کودکان که زمینه آلرژی دارند این حساسیت بصورت خس‌خس سینه و یا کهیر دیده شده که لازم است در این زمینه دقت لازم به‌عمل آید. البته در صورت مصرف پاستیل برای کودکان، بهتر است از پاستیل‌هایی استفاده شود که دارای ویتامین C و مولتی ویتامین هستند.
 
 آیا پاستیل برای کودکان مفید است؟

 
از طرفی نسبت به تنقلات دیگر، وجود شیرینی کمتر در این نوع پاستیل‌ها آن را تبدیل به یکی از سالم‌ترین خوراکی‌ها برای کودکان کرده است که به مراتب از دیگر خوراکی‌های پر نمک و یا بسیار شیرین، بهتر است. » این کارشناس تغذیه با اشاره به طعم‌دهنده‌های مختلف در پاستیل‌ها گفت: «هیچ فرقی بین پاستیل‌های نوشابه‌ای و میوه‌ای وجود ندارد و فقط اسانس استفاده شده در آنها با هم تفاوت دارد. همچنین رنگ، وضوح و شفافیت و نیز تست‌های میکروبی از معیارهای قابل قبول در ارزیابی یک پاستیل خوب محسوب می‌شود.»

منبع:عصرایران

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.