۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 469002

کمبود ید باعث ایجاد بیماری هایی شایع همچون اختلالات تیروئیدی و گواتر در افراد می شود.

تاثیر ید در رشد انسان

به گزارش قدس آنلاین، شهریار اقتصادی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مدرس دانشگاه، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به وجود ید در خاک، گفت: در بعضی مناطق به دلیل بروز سیل و بلایای طبیعی خاک ها شسته می شود که همین امر باعث کاهش ید در زمین شده است.
اقتصادی با بیان اینکه بعضی مواد غذایی دارای ید هستند اظهار داشت: موادی همچون گوشت و انواع آن، غذاهای دریایی و نمک های آشپزخانه از مواد غذایی ید دار هستند. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به کمبود ید در افراد اشاره کرد و افزود: کمبود ید باعث ایجاد بیماری هایی شایع همچون اختلالات تیروئیدی و گواتر در افراد می شود.
وی با اشاره به اینکه کشور ما جزء مناطق کمبود ید است، اذعان داشت: ید دار کردن نمک ها از برنامه های مسئولین برای حل مشکل و کاهش بیماری های گواتر و اختلالات تیروئیدی در سطح کشور است.
اقتصادی با بیان اینکه ید از ترکیبات مهم هورمون تیروئید است، بیان کرد: در هنگام کمبود ید، تولید هورمون تیروئید در بدن افراد افزایش پیدا می کند که همین عامل باعث پرکاری و بزرگی اندازه غده تیروئید و بروز بیماری گواتر می شود.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه باید در تولید نمک کنترل و نظارت صورت گیرد، ابراز داشت: به دلیل جلوگیری از غیر فعال شدن ید، نمک ها در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرند در اینصورت دقت از لحاظ تولیدش حائز اهمیت است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به استفاده از سنگ نمک اشاره کرد و اذعان داشت: استفاده از سنگ نمک بقه دلیل عدم ید در آن مناسب نیست و فقط نمک حاوی ید برای سلامتی بدن مفید است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.