قدس آنلاین -بندر امام - زهره کربمی :وزیر راه و شهرسازی ساعتی پیش با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی، هجده پروژه سرمایه‌گذاری توسط بخش‌های دولتی و خصوصی را افتتاح نمود.

افتتاح هجده پروژه بندری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام

قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری ایلنا از بندر امام خمینی، عباس آخوندی در حاشیه‌ی این مراسم گفت: بنادر ایران باید در بُعدِ امنیت و کارآمدی به جهان معرفی شوند تا مورد استقبال قرار گیرند.

وی، بندر امام خمینی را یکی از بنادر مهم به دلیل برخورداری از خط آهن سراسری دانسته و ابراز امیدواری کرد با بازسازی راه‌آهن بندر امام – تهران و دوخطه کردن آن، سهم حمل‌ونقل ریلی افزایش چشم‌گیر پیدا کرده تا این مسئله بتواند باعث کاهش قیمت حمل کالا گردد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ایجاد کریدور حمل نقل جاده‌ای و ریلی از بندر امام به ماکو را در دستور کار داریم تا بتوانیم مسیر خلیج‌فارس به اروپا را از طریق ترکیه کوتاه کنیم. علاوه بر این، حدود 35 درصد جمعیت ایران در مسیر این کریدور قرار دارند و این مسئله می‌تواند در اقتصاد این مناطق تأثیر مثبت داشته باشد.

آخوندی در خصوص اهمیت کریدور جنوب به شمال اضافه کرد: این کریدور در سطح بین‌المللی دیده می‌شود و هند تا روسیه را نیز در بر خواهد گرفت که امیدوارم با همکاری مجلس شورای اسلامی، هر روز شاهد افتتاح بخش‌هایی از این مسیر باشیم.

وی سرمایه‌گذاری 177 میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر امام را فرخنده شمرد و گفت: این توسعه باید باعث تحول مثبت در شهرهای اطراف گردد، زیرا بنادر، حمل‌ونقل و هر بنگاه صنعتی مسئولیت اجتماعی دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و امیدوارم که با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین اداره بنادر، فرمانداری و شهرداری منعقد گردید، شاهد ایفای نقش مهم‌تر در منطقه باشیم.

آخوندی ادامه داد: ما از ظرفیت‌های خوزستان به‌صورت اندک استفاده کرده‌ایم، در خیلی از بخش‌ها از جمله جهانگردی و توریست، هنوز کار مهمی انجام نداده‌ایم.

وی به اهمیت ایجاد شبکه‌ی بین بنادر اشاره کرد و گفت: شبکه کردن بنادر باید در دستور کار قرار گیرد، مثلاً اگر شناورهای کمتر از 500 تن در بندر شادگان قادر به پهلوگیری هستند، باید صادرات این شهر از جمله خرما با ایجاد شبکه‌ی بین بندری، به بندر امام منتقل شده و به وسیله‌ی کانتینر به سایر نقاط جهان حمل گردد.

وزیر راه و شهرسازی ساعتی پیش به همراه جمعی از معاونین خود، استاندار خوزستان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اقدام به افتتاح پروژه‌های آماده بهره‌برداری نمود.

مجموع این پروژه‌ها که امروز توسط آخوندی افتتاح شد، با سرمایه‌گذاری مبلغ۳۲۱۰ میلیارد ریال بوده که ۱۲ پروژه آن با مبلغ ۱۰۸۷ میلیارد ریال توسط بخش دولتی و ۸ پروژه دیگر با مبلغ ۱۴۴۳ میلیارد ریال توسط بخش خصوص به بهره‌برداری رسیده است.

این پروژه‌ها در مجموع، ۹۳۴ شغل ایجاد نموده است.

پروژه‌های  افتتاح‌شده‌ی بخش دولتی عبارت‌اند از:

احداث ترمینال اختصاصی کالاهای خطرناک و آتش‌زا،

احداث دروازه ورودی و درب خروج ویژه محموله‌های نفتی و جاده‌های دسترسی ذی‌ربط.،

اجرای طرح تعریض و تعویض مسیر موجود، و ساخت دوربرگردان‌های جاده‌ی کمربندی مجتمع بندری،

بازسازی و بهسازی مرکز جستجو و نجات دریایی،

احداث ساختمان پاس کشتی‌ها،

احداث ساختمان جدید گارد و انتظامات،

خرید، نصب و توسعه سامانه حفاظتی امنیتی و دوربین‌های مداربسته اراضی  پشتیبانی و نقاط کور مجتمع بندری امام خمینی(ره)،

اجرای پروژه‌های خرید، نصب و راه‌اندازی VHS-ICS در سیستم کنترل ترافیک دریایی و مرکز جستجو و نجات دریایی(M.R.C.C)

بازسازی و بهینه‌سازی سیستم برق و کنترل جرثقیل‌های استراتژیک تخلیه و بارگیری کانتینر (گنتری کرین)،

سامانه مانیتورینگ علائم کمک ناوبری آبراه خور موسی،

پروژه‌ی تعمیرات اساسی اسکله ۲۰ و همچنین سکوهای راهنمایی و ناوبری دریایی (V.T.S)

 و بازسازی و تعمیرات اساسی زیرآبی شناورهای استراتژیک

پروژه‌های  افتتاح‌شده‌ی  بخش خصوصی نیز عبارت‌اند از:

بهره‌برداری از پایانه اختصاصی مواد نفتی مشتمل بر کریدور و خط لوله  انتقال ۳۷ و ۳۸

سایت عملیاتی شرکت حجت ساحل بندر

سایت عملیاتی شرکت پارسیان بنادر زاگرس

سایت عملیاتی شرکت کاروان جنوب

سایت عملیاتی شرکت پتروشیمی کرمانشاه

سایت عملیاتی مکانیزه شرکت نیاکو زرین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.