قدس آنلاین -خرمشهر -زهره کربمی : وزیر راه و شهرسازی در بازدید از بندر خرمشهر گفت: با خارج‌سازی مغروقه ها، آبراه اروند آماده لایروبی می‌شود

اروندرود آماده لایروبی می‌شود

قدس آنلاین به نقل از خبرنگار ایلنا از خرمشهر، عباس آخوندی دقایقی پیش در جمع خبرنگاران گفت: ۴۳ شناور مغروقه در اروند رود داریم که با انعقاد قراردادی به مبلغ ۶۲ونیم میلیارد تومان، قرار است ۳۹ فروند آن خارج شود البته تا کنون ۱۱ فروند خارج‌سازی شده و طیِ قرارداد مجزایی، ۴ فروند دیگر نیز خارج‌سازی می‌شوند. ۱۸ مغروقه نیز در محدوده عراق واقع شده‌اند که می‌بایست از آن طریق جهت خارج‌سازی آن‌ها اقدام شود.

وی در ادامه گفت: پس از خارج‌سازی کامل مغروقه ها، اروند آماده لایروبی می‌شود که البته این کار نیاز به توافق مقامات سیاسی و امنیتی دارد و بر اساس قرارداد سال ۱۹۷۵ الجزایر و از طریق وزارت خارجه هر دو کشور می‌بایست پیگیری شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: چنانچه لایروبی اروند انجام نشود، اقداماتی که برای نوسازی بندر خرمشهر کرده‌ایم، بی‌نتیجه می‌شود، زیرا خرمشهر ظرفیت ترانزیت ۵ میلیون تن کالا در سال را دارد که به دلیل همین مشکلات که در آبراه داریم، زیر ظرفیت آن عمل می‌کنیم.

آخوندی در خصوص میزان لایروبی مورد نیاز گفت: لایروبی اروند حداقل ۱۲میلیون مترمکعب است که اگر بخواهیم به شرایط مطلوب دست یابیم، این رقم به ۳۰ میلیون مترمکعب هم خواهد رسید و در این زمینه مکاتباتی با طرف عراقی هم داشته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که تا قبل از اربعین حسینی، پایانه‌ی مرزی شلمچه به بهره‌برداری کامل برسد تا زوار کربلا بدون مشکل بتوانند از این پایانه تردد نمایند. در همین خصوص نیز چند قطار ویژه جهت انتقال زوار از اهواز به شلمچه و برعکس تدارک دیده شده است.

وی در همین خصوص اضافه کرد: کار تکمیل و تعریض جاده پایانه‌ی مرزی چذابه نیز در دست اقدام است.

آخوندی در مورد اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره گفت: اینکار مستلزم احداث یک پل کاملاً پیچیده با هزینه‌ی بالا است که بر اساس مذاکراتی که با طرف عراقی داشته‌ایم، آن‌ها با کلیات طرح موافق هستند ولی به دلیل مشکلات مالی که دارند، فعلاً آمادگی خود را اعلام نکرده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.