قدس آنلاین- بیرجند: به پاسداشت مقام علمی وجایگاه رفیع دانشمند بزرگ کشورمان از دیار خاوران ،همایش ملی نکوداشت پروفسور بلالی‌مود پدر علم سم شناسی ایران با حضور مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد.

آزمایشگاه تخصصی سم شناسی برای تمامی استان ها ضروری است/ مردی نام آشنا برای جانبازان شیمیایی کشور

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، استان خراسان جنوبی مهد علم و فرهنگ و هنر کشور است و در طول زمان مشاهیر و خدمتگزاران بی شماری را در دامان خود پرورانده است،  نام آوران ، دانشمندان  و فرهیختگان بزرگی که نه تنها نام وآوازه آنها در ایران بلکه بر تارک دنیا می درخشد.

در طول حیات اجتماعی و فرهنگی خطه قهستان مردان و زنان نام آوری  زندگی کرده ‏اند که هر کدام به نوبه خود منشأ آثار و خیرات بسیاری بوده‏ اند.

دکتر مهدی بلالی مود در سال ۲۰۱۵  به عنوان برنده جایزه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی معرفی شد.براساس بیانیه منتشره از سوی دبیرخانه فنی سازمان منع سلاحهای شیمیائی، کمیته جایزه سالانه سازمان منع سلاحهای شیمیائی تصمیم گرفته است دومین جایزه سالانه سازمان در سال ۲۰۱۵ را به صورت مشترک بـه دکتر مهدی بـلالی مود از جمهوری اسلامی ایـران و دکتـر آلستر هی از کشور انـگلیس اعطاء کند.

بـر اساس اعلام دبیرخانه فنی سازمان، دکتر بـلالی تبعه جمهوری اسلامی ایران، یک متخصص سم‌شناس است که حرفه خود را به درمان قربانیان عوامل جنگ شیمیائی اختصاص داده است.

وی به طور مستمر در زمینه آموزش جنبه های پزشکی سلاحهای شیمیائی فعال بوده و با سازمانهای منع سلاح شیمیایی و بهداشت جهانی همکاری کرده است.

معرفی پروفسور مهدی بلالی مود

وی در ١٥ شهریور ١٣٢١ شمسی در روستای مود شهر بیرجند پا به عرصه وجود نهاد. تحصیلات ابتدائی را در مود و زاهدان و دوره متوسطه را در دبیرستان شوکتیه بیرجند در (خرداد ١٣٤٠) به پایان رساند. وی تحصیلات دانشگاهی را ابتدا در رشته شیمی و سپس در رشته پزشکی دانشگاه تهران آغاز و در خرداد ١٣٤٣ لیسانس شیمی را دریافت کرده و در خرداد سال ١٣٤٩ دکتری پزشکی را اخذ کرد.

پروفسور بلالی در 15 اسفند سال ١٣٥٤ به سمت استادیاری و سرپرستی بخش مسمومین بیمارستان امام رضا(ع) منصوب شد. بلالی مود در سال های ١٣٥٥ تا ١٣٥٧ مدیریت امور آموزشی دانشکده پزشکی مشهد را نیز عهده دار بود. وی در تیر ١٣٥٧ برای گذراندن دوره تخصصی سم شناسی بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبورگ عازم بریتانیا شد. پرفسور بلالی مود در کوتاه ترین زمان ممکن در تیر ١٣٦٠، به اخذ دکتری تخصصی با درجه ممتاز در رشته فارماکولوژی و سم شناسی بالینی نائل شد.

پله های ترقی و پیشرفت

وی پس از دریافت تخصص درمان شناسی و فوق تخصص مسمومیت ها، در مرداد همان سال با عنوان استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبورک استخدام و در مرکز درمان شناسی و درمان مسمومین بیمارستان سلطنتی ادینبورگ مشغول به کار شد.

پروفسور بلالی در دی ١٣٦٠ با عشق خدمت به وطن و در شرایط جنگی به مشهد بازگشت و به سمت استادیار و سرپرست بخش مسمومین بیمارستان امام رضا (ع)، وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد مشغول به کار شد.

وی در اردیبهشت سال 64 به سمت دانشیاری و در مهر ١٣٧٠ به مقام استادی گروه آموزشی بیماری های داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارتقاء شغل یافت.

پروفسور بلالی از تیر ١٣٧٠ به مدت سه سال به عنوان عضو کمیسیون پزشکی شورای پژوهش های علمی کشور فعالیت داشته است.

وی در مهر ١٣٦٤ دبیر هفتمین کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران و سومین کنگره سراسری مسمومیت ها در مهر ١٣٧٢، همچنین مدیر امور بین المللی اولین کنگره بین المللی پزشکی گازهای شیمیائی جنگی در خرداد ١٣٦٨ بوده است.

وی عضو هیأت موسس انجمن سم شناسی و مسمومیت های کشور را  از خرداد ١٣٧١ تا مهر ١٣٧٧ و از مرداد ١٣٨٠ تا مهر ١٣٨٢ ریاست هیأت مدیره این انجمن را عهده دار بوده است.

پروفسور مهدی بلالی در تاسیس دانشکده علوم پزشکی بیرجند مشارکت داشته و از سال ١٣٦٧ به عنوان عضو هیأت امنای این دانشکده در مشهد همکاری داشته است و از سال ١٣٨٢ سردبیری مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند را عهده دار است.

مشاور سم شناسی بالینی  سازمان بهداشت جهانی

پروفسور بلالی در خرداد ١٣٦٣ عضو جامعه سم شناسان بالینی اروپا شد و در مرداد ١٣٦٥ به عضویت فدراسیون جهانی سم شناسی بالینی و مراکز کنترل سموم درآمد. وی در آبان ١٣٧٣ به عضویت هیأت مدیره و دبیر منطقه ای مدیترانه شرقی فدراسیون مذکور انتخاب شد.

بلالی از مرداد ١٣٦٥ به عنوان کارشناس افتخاری و مشاور سم شناسی بالینی سازمان بهداشت جهانی فعالیت داشته و از اسفند ١٣٦٩ تاکنون سرپرستی چندین گروه کار پروژه سم شناسی بین المللی (INTOX) این سازمان را عهده دار است.

پروفسور بلالی از سال ١٣٧٩ تاکنون عضو کمیته برنامه ریزی ایمنی شیمیائی و سم شناسی (IPCS) سازمان بهداشت جهانی است. وی در آبان ١٣٦٩ به سمت نائب رئیس جامعه سم شناسی پزشکی آسیا، اقیانوسیه و در آبان ١٣٧٣ در تایپه پایتخت تایوان به ریاست این جامعه انتخاب شد و تا آذر 81 این سمت را به عهده داشت.

پروفسور بلالی ریاست اولین کنگره بین المللی سم شناسی پزشکی آسیا و اقیانوسیه و همچنین پنجمین کنگره سراسری سم شناسی و مسمومیت ها که در مهر ١٣٧٦ در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد را عهده دار بوده است. نامبرده در بسیاری از همایشها و کنفرانسهای ملی، بین المللی و جهانی درمان شناسی،

فارماکولوژی و سم شناسی بالینی به عنوان سخنران مدعو شرکت نموده و ریاست جلسات و گروه های کاری و کارگاهی را دارا بوده است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران

پروفسور بلالی اکنون عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران و هیأت های ممتحنه و ارزشیابی رشته های تخصصی سم شناسی و مسمومیت ها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی در خرداد 76 به عضویت دائمی آکادمی علوم جهان در حال پیشرفت (TWAS) که مرکز آن در کشور ایتالیا است، انتخاب شد. پدر علم سم شناسی ایران در مرداد 83 به عضویت شورای علمی مشورتی سازمان منع سلاح های شیمیائی (لاهه، هلند) انتخاب و در پنجمین نشست این شورا در اسفند 83 به اتفاق آرا به نائب رئیسی این شورا انتخاب شده است. وی صاحب تألیفات و انتشارات متعدد در زمینه های شیمی، سم شناسی پزشکی، ‌درمان شناسی و مسمومیت ها است.

پرفسور بلالی مود تاکنون ٢١ کتاب و منوگراف (تک نگار) به زبان های فارسی و انگلیسی ، ٩٠ مقاله علمی در نشریات پزشکی ، مجلات علمی داخلی ، خارجی و ٢١٢ خلاصه مقاله در کنگره های علمی و کنفرانس های پزشکی کشور و بین المللی به زبان های فارسی ، انگلیسی و فرانسه ارائه کرده است.

پدر علم سم شناسی ایران جوائز و تقدیر نامه های متعددی در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی مرتبط با سم شناسی و مسمومیت ها در کشور و در مجامع علمی بین المللی کسب کرده است. وی در سال 79 پزشک نمونه کشور و در سال 81 پزشک نمونه استان خراسان انتخاب شده و در سال 64 پژوهشگر نمونه دانشگاه مشهد و به عنوان پژوهشگر نمونه کشور انتخاب شده است.

جایزه سازمان منع سلاح های شیمیایی در شهر لاهه

پدر علم سم شناسی ایران در سال84 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برنده جوائز بهترین سخنرانی و پوستر از همایش های بین المللی سم شناسی در سال های متعدد و جامعه جهانی فوریت ها و حوادث پزشکی در سال ٢٠٠٦ میلادی شد و در سال 2015 توانست برنده جایزه سازمان منع سلاح های شیمیایی در شهر لاهه شود که این جزئی از افتخارات این بزرگ مرد عرصه علم و فرهنگ دیار خراسان جنوبی است.

نبود آزمایشگاه مرجع سم شناسی در استان ها

پرفسور مهدی بلالی مود پدر علم سم شناسی ایران  با بیان اینکه متاسفانه استفاده از سم در محصولات کشاورزی ، باغی و آبزیان بسیار زیاد شده است بیان کرد:
: بعضی از کشاورزان بدون مشورت با کارشناسان برای مبارزه با آفات نباتی غلظت سم را افزایش می دهند.

پرفسور بلالی مود گفت: برای باقی مانده سموم بر روی محصولات غذایی متولیان تامین کننده غذا اعم از سازمان جهاد کشاورزی، دامپزشکی، وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو باید به طور تصادفی از محصولات غذایی قبل از ورود به بازار آزمایش های تخصصی بگیرند.

ترکیبات جیوه در ماهی ها
وی با تاکید بر اینکه هر استان باید آزمایشگاه مرجع سم شناسی داشته باشد اظهارداشت: متاسفانه در بعضی از ماهی ها “ترکیبات جیوه” وجود دارد که متولیان تامین کننده غذا باید دقت بیشتری در آزمایشات خود داشته باشند که منجر به مسمومیت مردم نشود.

پدر علم سم شناسی ایران گفت: میزان سم در هر نوع محصول غذایی متفاوت است و مردم باید تنوع غذایی را افزایش دهند تا منجر به بیماری نشود.

پرفسور بلالی افزود: تحقیقات سم شناسی پراکنده ای که ما انجام می دهیم کافی نیست و دستگاه هایی که تامین کننده غذا هستند باید فعالیت خود را بیشتر کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.