تهران-ایرنا- مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: ایران می تواند مرکز آموزش تئاتر در منطقه غرب آسیا باشد و حتی برای تئاتر کشورهای شمال آفریقا ومنطقه قفقاز نقش موثرایفا کند.

ایران می تواند مرکزیت تئاتر غرب آسیا باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا از ستاد خبری نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا، دو روز دیگر، شاهد برگزاری نشست مدیران هنرهای نمایشی 12 کشورغرب آسیا - روسیه، گرجستان، الجزایر و تونس نیز در آن میان حضور دارند- به میزبانی اداره کل هنرهای نمایشی ایران خواهیم بود.
این نشست از نهم آبان در هتل فردوسی تهران آغاز می شود و مسئولان تئاتر کشورهای حاضر در این رویداد، طی سه روز با برگزاری نشست های مختلف، در خصوص شناخت و امکانات زمینه های فعالیت مشترک تبادل نظر می کنند.
معرفی تئاتر کشورهای منطقه ی غرب آسیا، معرفی رویدادهای بین المللی هنر و به ویژه تئاتر در ایران و دیگر کشورهای شرکت کننده و تنظیم تفاهم‌نامه فعالیت‌های مشترک هنری منطقه‌ای در دستور کار این نشست قرار دارد.
مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در همین زمینه اظهار داشت: پیشنهاد برگزاری این نشست، ظاهرا از سوی موسسه بین المللی تئاتر ITI مطرح شده و برای نخستین بار است که چنین گردهمایی در منطقه ی غرب آسیا برگزار می شود. 
مجید رجبی معمار گفت: جای خوشبختی است که مسئولان تئاتر کشور از چنین فرصتی بهره گرفتند و با میزبانی آن امکان گفت و گو و تبادل تجربیات مدیران کشورهای مختلف را فراهم کرده اند.
مدیر عامل خانه هنرمندان ایران ادامه داد: خوشبختانه تئاتر ایران هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت تولید، موقعیت برجسته ای میان تئاترهای آسیایی دارد .
وی خاطرنشان کرد: دست اندرکاران جهانی تئاتر هم، متوجه اهمیت تئاتر ایران هستند و به همین دلیل برگزاری این نشست را به مرکز هنرهای نمایشی ما سپردند.
رجبی معمار اضافه کرد: روسیه، گرجستان، الجزایر و تونس کشورهای غیر آسیایی حاضر در این اجلاس هستند که می توانند کمک های فکری به مسئولان سایر کشورها داشته باشند.
وی یادآور شد: برای مثال، کشور روسیه از تئاتر برجسته، خوش سابقه و توانایی برخوردار است و تعاملات فرهنگی با این کشور می تواند منجر به بروز فرصت های ویژه شود.
این مدیر فرهنگی افزود: وجود سالن های تئاتری متعدد، بهره مندی از اساتید برجسته در بخش های مختلف هنر تئاتر و پتانسیل عظیم نیروی جوان کشور، امکانات بالقوه ی ما برای تعامل هرچه بیشتر با جهان است؛ برگزاری این گونه نشست ها فرصت خوبی برای گفت و گو است و همه مسئولان فرهنگی باید این اتفاق را به فال نیک بگیرند.
وی ابراز امیدواری کرد که یکی از نتایج برگزاری این نشست، باید ایجاد فضای تولید نمایش های مشترک باشد.
وی تصریح کرد: همانگونه که آثار تمدنی مردم ایران در گذشته با کشورهای همسایه مبادله شده و برای مثال کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان تا حد زیادی تحت تاثیر زبان فارسی قرار دارند، امروز هم می تواند محل تاثیرگذاری باشد.
رجبی معمار خاطرنشان کرد: کشورهای عمان، عراق، لبنان، سوریه، قطر و آذریابجان، سوابق دیرینه ی فرهنگی با کشور ما دارند و بر این اساس می توانیم با نگاه فرهنگی در تعاملات خود، اثرگذاری مناسبی در منطقه داشته باشد.
وی تصریح کرد: مسئله تروریست و جریان های استکباری که در بعضی از کشورهای عربی به راه افتاده اند، یک حرکت تروریستی و یک تلقی ناثواب را از جوامع اسلامی نزد افکار عمومی جهان منعکس می کند که برگزاری چنین نشست های فرهنگی و هنری می تواند راهکاری برای خنثی کردن این حربه ها باشد.
وی یادآور شد: در برهه کنونی که همه ی کشورها درگیر جریان های تروریستی و تکفیری هستند، مواجه با برگزاری یک اجلاس مهم و بزرگ فرهنگی و هنری می تواند پیام آور صلح و انسانیت باشد و در هیاهوی جنجال های رسانه ای، دریچه تازه ای رو به فرهنگ و هنر کشورهای منطقه و ایران بگشاید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.