ایستادگی و مقاومت عاقلانه در برابر ایالات متحده آمریکا ضرورتی است که کل دولتهای مستقل و آزادی‌خواه در نظام بین‌الملل باید آن‌را در سیاست خارجی و داخلی خود به عینیت برسانند.

پیام‌ها و دستاوردهای سفر مادورو به ایران‌

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سفر اخیر نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به کشورمان و دیدار ایشان با مقام معظم رهبری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در خصوص فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار مادورو نکاتی وجود دارد که لازم است نسبت به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم. نخست این‌که ایستادگی و مقاومت عاقلانه در برابر ایالات متحده آمریکا ضرورتی است که کل دولتهای مستقل و آزادی‌خواه در نظام بین‌الملل باید آن‌را در سیاست خارجی و داخلی خود به عینیت برسانند. در این‌خصوص، لازم است کشورها و دولتهایی که در معرض توطئه‌های غرب و در رأس آن ایالات متحده آمریکا هستند، رصد هوشمندانه‌ای نسبت به رفتارهای واشنگتن داشته باشند. این رصد هوشمندانه اصلی‌ترین پیش‌شرط مقاومت آگاهانه در برابر توطئه‌های غرب خواهد بود. هم‌چنین نقش سلبی ایالات متحده آمریکا در تحولات ماه‌های اخیر در آمریکای لاتین موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت. آنچه در برزیل و ونزوئلا و علیه جریانهای سوسیالیست در این کشورها و کشورهای دیگری نظیر اکوادور، بولیوی، کوبا و....رخ می‌دهد، خود نشانه کودتای نرم آمریکا در آمریکای لاتین است. از این‌رو لازم است در مقابل این توطئه‌ها نیز هوشمندی کامل و همه‌جانبه‌ای داشت.


سفر اخیر نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به کشورمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این سفر درست در برهه‌ای صورت می‌گیرد که ایالات متحده آمریکا فشارهای خود به دولت‌های استقلال‌طلب و آزادی‌خواه را در دو بعد اقتصادی و سیاسی تشدید کرده است. کارشکنی‌های ایالات متحده آمریکا و مهره‌های وابسته به آن مانند عربستان سعودی در بازار نفت و استمرار تقابل واشنگتن و متحدانش با دولت‌های غیروابسته به غرب، اهمیت این سفر و دیدارهای صورت‌گرفته در آن‌را دوچندان می‌سازد.
مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور ونزوئلا به نکات مهم و ارزنده‌ای در خصوص وقایع جاری در نظام بین‌الملل اشاره فرمودند: «اشتباه‌های مکرر آمریکایی‌ها در 15 سال گذشته، اکنون آن‌ها را در منطقه به‌شدت زمینگیر و درمانده کرده است. ایستادگی و مقاومت عاقلانه و همراه با تدبیر در مقابل فشارها، یقیناً پیروزی را به‌دنبال خواهد داشت.... در گذشته زمانی که برخی کشورهای اسلامی با بستن نفت خود به مقابله با رژیم صهیونیستی برآمدند، غربی‌ها به بهانه استفاده سیاسی از نفت جنجال به‌پا کردند، اما متأسفانه امروز همان کشورها با همراهی برخی اعضای اوپک و بعضی از کشورهای منطقه ما که خود نیز از این سیاست‌ها زیان می‌بینند، در هماهنگی کامل با سیاست‌های آمریکا، از نفت به‌عنوان سلاح استفاده می‌کنند. برخی خیال می‌کنند که آمریکا، شکست‌ناپذیر است در حالی که این تصور خطایی بزرگ است.»


در خصوص فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار مادورو، نکاتی وجود دارد که لازم است نسبت به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم:
نخست این‌که ایستادگی و مقاومت عاقلانه در برابر ایالات متحده آمریکا ضرورتی است که کل دولت‌های مستقل و آزادی‌خواه در نظام بین‌الملل باید آن‌را در سیاست خارجی و داخلی خود به عینیت برسانند. در این‌خصوص، لازم است کشورها و دولت‌هایی که در معرض توطئه‌های غرب و در راس آن ایالات متحده آمریکا هستند، رصد هوشمندانه‌ای نسبت به رفتارهای واشنگتن داشته باشند. این رصد هوشمندانه اصلی‌ترین پیش‌شرط مقاومت آگاهانه در برابر توطئه‌های غرب خواهد بود.
نکته دومی که در این‌خصوص لازم است مدنظر قرار گیرد، به شکست‌های متعدد ایالات متحده آمریکا در نظام بین‌الملل مربوط است. واقعیت امر این است که طی 15 سال اخیر، شاهد کثرت نشانه‌های شکست و ناتوانی و استیصال ایالات متحده آمریکا در منطقه و نظام بین‌الملل هستیم. به عبارت بهتر، سکانداران کاخ سفید طی 15 سال اخیر اعم از جرج بوش و باراک اوباما شکست‌خوردگان و بازندگان تحولات جهانی و منطقه‌ای محسوب می‌شوند. امروزه نشانه‌های شکست آمریکا در یمن، سوریه، عراق، افغانستان، بحرین و...... بیش از پیش به چشم می‌آید.
وجه مشترک آمریکای لاتین و جهان اسلام در برهه فعلی، نگاه توطئه‌آمیز ایالات متحده آمریکا نسبت به هر دو منطقه است. باید این حقیقت را در نظر گرفت که ایالات متحده آمریکا و متحدان آن در آمریکای لاتین نیز زمینگیر شده‌اند. تشکیل زنجیره سوسیالیستی در کشورهایی مانند ونزوئلا، کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه، اکوادور و....جملگی سبب زمینگیر شدن سران کاخ سفید در آمریکای مرکزی و جنوبی شده است. همین مسأله سبب شده است تا دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هر دو در مقابل رشد آمریکاستیزی در آمریکای لاتین به درجه شکست و استیصال برسند. مرکز خاص و پرهزینه ایالات متحده آمریکا بر روی آمریکای لاتین و تلاش این کشور برای از هم گسیختن زنجیره سوسیالیستی ایجاد شده در این منطقه، نشان‌دهنده اهمیت آمریکای مرکزی و جنوبی است.
نکته بعدی که در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است، به توطئه‌های نفتی ایالات متحده آمریکا بازمی‌گردد؛ این‌که ایالات متحده از نفت به‌عنوان یک سلاح استفاده می‌کند و در عین حال، خود را در ظاهر مخالف استفاده سیاسی از سلاح نفت می‌داند! در مواجهه با این رویکرد ایالات متحده، لازم است دولت‌ها و ملت‌های آگاه دنیا به‌صورت مستمر ازاین‌رویکرد واشنگتن در رسانه‌ها پرده‌برداری کرده و از این طریق رویکرد تبلیغاتی و سیاسی واشنگتن با استفاده از سلاح نفت را خنثی سازند. این خنثی‌سازی، قدرت مانور واشنگتن را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
نکته آخر، به نقشه‌های جدید ایالات متحده آمریکا در آمریکای لاتین بازمی‌گردد. نقش سلبی ایالات متحده آمریکا در تحولات ماه‌های اخیر در آمریکای لاتین موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت. در حالی که مقامات آمریکایی و در رأس آن باراک اوباما کمترین سخنی در خصوص تحولات جاری در آمریکای لاتین به‌میان نمی‌آورند، شواهد و مستندات موجود نشان می‌دهد که واشنگتن کانون اصلی و اتاق فکر و عملیات تحولات اخیر در این منطقه محسوب می‌شود. آنچه در برزیل و ونزوئلا و علیه جریان‌های سوسیالیست در این کشورها و کشورهای دیگری نظیر اکوادور، بولیوی، کوبا و....رخ می‌دهد خود نشانه کودتای نرم آمریکا در آمریکای لاتین است. در نهایت این‌که ایالات متحده آمریکا در منطقه و نظام بین‌الملل محکوم به شکست خواهد بود؛ شکستی که در آینده‌ای نزدیک گریبانگیر دو حزب اصلی آمریکا و اتاق‌های فکر وابسته به آن‌ها خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.