سیاست، آرش خلیل‌خانه: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد که جلسه رأی اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی دولت برای ترمیم کابینه، سه‌شنبه هفته جاری در مجلس برگزار خواهد شد.

اولین آزمون جدی مجلس دهم در برابر دولت روحانی

حسینعلی امیری افزود: رئیس‌جمهور نیز در این جلسه و در دفاع از وزرای پیشنهادی و همچنین برنامه‌ها و سوابق وزرا در صحن علنی سخنرانی خواهند داشت.  

بدین ترتیب مجلس دهم به اولین آزمون جدی خود در برابر دولت حسن روحانی و نحوه برخورد با 3 چهره پیشنهادی او که در گذشته به 2 دلیل مهم ارتباطشان با جریان فتنه 88 و ناهمخوانی سوابق آنان با حوزه‌های معرفی‌شده نتوانسته بودند اعتماد نمایندگان مردم را کسب کنند، نزدیک می‌شود.

این آزمون می‌تواند نتیجه محاسبات و امیدواری‌های دولتی که نام تدبیر و امید را برای خود برگزیده به تغییر و تحولات درونی مجلس دهم و میزان حساسیت این مجلس به چهره‌های اصلاح‌طلب، جریان فتنه 88 و عملکرد دولت دهم در حوزه‌های مختلف را از مسیر عزم دولت به تغییر در حوزه فرهنگی کابینه و چشم‌پوشی آن از انتقادها و انتظارات برای توجه به حوزه اقتصادی مشخص کند.

البته در هفته گذشته جریان واکنش‌ها در خانه ملت به ترکیب 3 وزیر پیشنهادی دولت در نوع خود قابل توجه بوده و حساسیت طیف وسیعی از نمایندگان، چه از جریان اصولگرا و چه از گروه اصلاح‌طلبان، انتقادهای گسترده‌ای را به انتخاب‌های رئیس‌جمهور از منظرهای مختلف مطرح کرده‌ که نشان می‌دهد مجلس به‌طور عام و به چند دلیل از وزرای پیشنهادی خرسند نیست. نخست اینکه این افراد در گذشته نیز یک بار با پاسخ منفی قاطع مجلس به دلیل آنکه عمده سوابق مدیریتی و اجرایی آنها همخوان با حوزه معرفی شده نیست و آنها چهره‌های قوی و باسابقه تلقی نمی‌شوند، روبه‎رو شدند. ثانیاً به باور نمایندگان، دولت گزینه‌های مطلوب‌تر و قوی‌تری را در اختیار داشت که در تعامل و رایزنی با مجلس و کسب نظر نمایندگان بهتر بود آنها را معرفی کند. ثالثاً دولت گمان کرده که با تغییر مجلس می‌تواند مهره‌های سوخته قدیمی خود را به پارلمان تحمیل کند و آنها را به کابینه بیاورد. و چهارم اینکه حسن روحانی اصرار دارد افرادی را که به زعم طیف وسیعی از مجلس به دلیل ارتباطشان با جریان فتنه یا روشن‌نبودن موضع و مرزبندی آنها با آن جریان در گذشته با دست رد مجلس بر سینه‌شان روبه‌رو شده‌اند، به پاستور ببرد و به نحوی حساسیت مجلس را نسبت به این موضوع با نگاه به آینده و انتخابات بعدی بسنجد.

به همین دلیل اکنون به نظر می‌رسد سطح حساسیت مجلس نسبت به این محورها افزایش یافته و با نزدیک‌شدن به روز موعود برای دولت، واکنش‌ها در میان نمایندگان با نگاه به این موضوعات تشدید شده و لحنی هشدارگونه گرفته است.

سوگند خود را زیر پا نمی‌گذاریم

جمشید جعفرپور، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تحلیل دولت از معرفی این گزینه‌ها به پارلمان این است که گمان می‌کند فضای مجلس دهم با مجلس قبل متفاوت است و از این بابت می‌تواند مهره‌های اصلی و اول خود را که در گذشته نتوانست از مجلس برایشان رأی اعتماد بگیرد به کابینه وارد کند، گفت: 75 درصد نمایندگان مجلس دهم چهره‌های جدید هستند که سابقه نمایندگی ندارند و تنها 25 درصد از نمایندگان مجلس نهم به این دوره راه یافته‌اند. دولت این را یک پیروزی برای خود تلقی می‌کند که به زعم او ترکیب سیاسی مجلس تغییر کرده‌است.

نماینده مردم لارستان افزود: دولت انتظار دارد که در مجلس دهم نگرش متفاوتی نسبت به این افراد که در گذشته رأی اعتماد نگرفته‌اند، حاکم شده باشد.

جمشیدپور با اشاره به معیارهای مجلس برای دادن رأی اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی دولت، گفت: اولین معیار این است که برنامه‌های 3 وزیر پیشنهادی به مجلس باید در چهارچوب  توسعه کشور باشد. دومین شاخصه، ارایه برنامه‌های وزرای پیشنهادی در راستای اهداف کلی نظام است و سومین پارامتر برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی، سوابق اجرایی آنها است.

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه فتنه 88 خط قرمز مجلس برای دادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی است، تصریح کرد: نمایندگان باید بر مبنای سوگندی که یاد کرده‌اند و در پایبندی به اصول نظام و خدمت به مردم و با این رویکرد که مصالح کشور و نظام را به رویکردهای حزبی و جناحی حاکم نکنند، تصمیم‌گیری نمایند.

خط قرمزها به جای خود باقیست

نماینده مردم فردوس و طبس هم در این باره با انتقاد از اینکه دولت وقت زیادی برای انتخاب گزینه‌های پیشنهادی نگذاشته و گزینه‌هایی که قبلاً در گرفتن رأی اعتماد ناموفق بوده‌اند را به مجلس معرفی کرده است، اظهار داشت: مجلس نقطه نظرات خاص خود و یک سری خطوط قرمز برای خود دارد که یکی از آنان فتنه است. در واقع فتنه خط قرمز مجلس در ارزیابی وزرا است.

محمدرضا امیرحسنخانی ادامه داد: از جمله موارد دیگر این است که مجلس به دنبال افرادی است که آنان به جای حاشیه و سیاسی‌کاری، به کار و عمل بپردازند. این نماینده مجلس گفت: البته توقع جامعه عمدتاً در حوزه‌هایی است که تغییر کرده‌اند. توقع مردم، بیشتر تقویت وزرای اقتصادی بود و اینکه در بدنه اقتصادی دولت تحولی صورت گیرد زیرا عمده مشکل مردم مسایل اقتصادی و معیشتی است.

مجلس منافع ملی را نادیده نخواهد گرفت

سید راضی نوری، نماینده مردم شوش، هم تأکید کرد که وزرای پیشنهادی کارنامه و موضع‌گیری‌های مشخصی دارند و مجلس پس از استماع برنامه‌های آنها و سبک‌سنگین‌کردن نسبت آنها با منافع ملی، تصمیم خود را در قبال آنها خواهد گرفت.

وی افزود: نمایندگان اگر به این نتیجه برسند که یک وزیر پیشنهادی اهلیت لازم برای تصدی مسؤولیت را ندارد و یا اینکه صرفاً به علت ملاحظات سیاسی به مجلس پیشنهاد شده است، کوتاه نیامده و تصمیم مقتضی را در جلسه رأی اعتماد خواهد گرفت.

نوری درباره رأی عدم اعتماد مجلس نهم به فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، وزیر پیشنهادی علوم به علت حضور وی در فتنه 88، گفت: اگر واقعاً این مسأله برای ما مسجل شود هیچ تعارفی با کسی نداریم.

موانع گزینه‌های دولت مرتفع نشده است

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در گفت‌وگو با «فارس» اظهار داشت: مخالفت‌های مطرح‌شده با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس نهم به‌ جای خود باقی است و وی به علت همکاری‌اش با فتنه، یک بار با عدم رأی اعتماد مواجه شده و آن مسایل هنوز رفع نشده است.

سیدجواد ابطحی با یادآوری تأکید مقام معظم رهبری بر عدم استفاده از عوامل فتنه در سمت‌های کلیدی، گفت: معتقدم که ما در کشور قحط‌الرجال نداریم اما شاید «جهل الرجال» داشته باشیم، یا اینکه دولت مجبور شده است تحت فشارها از افراد خاصی استفاده کند.

خطای دولت

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تأکید بر این‌که «آزموده را آزمودن خطاست»، اظهار داشت: روی‌آوردن به سیاسیون قدیمی که یک بار در آزمون شکست خوردند، نشان می دهد که دولت از طرف اصلاح‌طلبان تندرو تحت فشار قرار دارد. حجت‌الاسلام نوروزی گفت: دولت با معرفی دانش‌آشتیانی، سلطانی‌فر و صالحی امیری در حال تست‌کردن مجلس است؛ حال آنکه آقای روحانی باید وزرای معتدل به مجلس معرفی کند زیرا ادامه مشی اعتدال وابسته به حیات و ممات این دولت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.