قدس آنلاین/ محمد رضایی: نخستین سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن اینترنتی کشورمان نوید بخش آینده‌ای خوب در حوزه مشارکت‌های الکترونیک مردم در ایران است. این سرشماری در حالی برگزار شد که میزان مشارکت مردمی بیشتر از پیش بینی اولیه مسؤولان و انتظار کارشناسان و در واقع  یک دستاورد غیرمنتظره بود.

آینده خوب برای مشارکت‌های عمومی الکترونیک

اکنون سرشماری خانه به خانه در شرایطی در حال انجام است که مردم بافرهنگ کشورمان با مشارکت بالای خود ثابت کردند با وجود کمبود امکانات، اگر مسؤولان به آن‌ها اعتماد کنند، حاضرند برای ارتقا و سربلندی کشور خود تلاش کنند. در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن، ۱۱میلیون خانوار معادل ۳۷ میلیون جمعیت با مشارکت ۴/۴۶ درصدی شرکت کردند و رکورد تازه‌ای را در دنیا بر جای گذاشتند.

جایگاه نخست سرشماری اینترنتی برای ایران

بنابر اعلام مرکز آمار ایران، بیش از ۴۶ درصد از خانواده‌های ایرانی در این طرح ملی شرکت کردند و این مشارکت عمومی موجب شد ایران جایگاه نخست را در میان کشورهای توسعه یافته در زمینه سرشماری اینترنتی کسب کند.

بهروزهمراهی، نماینده ستاد سرشماری نفوس و مسکن کشور در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: با این مشارکت می‌توانیم اعلام کنیم که جمهوری اسلامی ایران در شاخص‌های سرشماری الکترونیکی یکی از کشورهای پیشرو و پرچمدار جهان است، به گونه‌ای که حتی کشورهایی با امکانات زیرساختی خوب و اینترنت پرسرعت نیز نتوانسته‌اند به این رکورد دست یابند.

وی با بیان اینکه فرآیند سرشماری طراحی شده توسط مرکز آمار ایران و طراحی پرسش‌های سرشماری بر اساس آخرین توصیه‌های بین‌المللی و دانش روز جهان انجام شده، می‌افزاید: این آمارها با استانداردهای بین‌المللی همخوانی دارد و بر اساس آن، کشورمان در این حوزه ازمرحله سنتی ثبتی به مرحله سرشماری الکترونیکی وارد شده است. عضو ستاد سرشماری نفوس و مسکن با بیان اینکه برگزاری موفق سرشماری بر بستر شبکه ملی اطلاعات نویددهنده مشارکت‌های بعدی خواهد بود، تأکید می‌کند: بالاترین میزان مشارکت سرشماری اینترنتی پارسال در ژاپن با ۳۷ درصد به وقوع پیوست که خوشبختانه ایرانیان این رکورد را شکستند و رتبه نخست جهانی را کسب کردند.

افزایش سواد اینترنتی در کشور

بهروز همراهی، با اشاره به آمار مشارکت ۴۶ درصدی مردم در این سرشماری تأکید می‌کند: این مشارکت را باید  نشان‌دهنده افزایش سواد اینترنتی در کشور دانست، زیرا اجرای این طرح برای اولین بار به صورت اینترنتی کلید خورد و با همت مردم بخوبی اجرا شد.

دکترمحمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با تقدیر از اعتماد و مشارکت ایرانیان در سرشماری اینترنتی می‌گوید: این یک موفقیت بزرگ برای ملت شریف ایران است و دولت گزارش سرشماری اینترنتی ایران را به اتحادیه جهانی مخابرات ارایه می‌کند. ضمن اینکه بهره‌گیری از این شبکه در آینده نمونه موفقی برای انجام پروژه‌های بزرگ خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.