قدس آنلاین / عبدالرضا خلیلی تیرتاشی: ایران با تولید سالانه ۸۰۰هزار تن انار، بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ انار در دنیا بوده و هندوستان دومین کشور تولید کننده‌ است.

بهشهر و گلوگاه نیازمند راه اندازی صنایع تبدیلی انار

در شهرستان های بهشهر و گلوگاه مازندران، گونه‌های وحشی انار به صورت ارگانیک به عمل می‌آید و آمار نشان از برداشت آن در ۳۵۰هکتار است. افزون بر این موارد که به صورت متمرکز است در حاشیه مزارع و باغ‌ها هم انارهای خودرو می‌روید.

۷۶۰رقم انار در ایران وجود دارد و ۲۹رقم آن در مازندران به عمل می‌آید، بیشترین و بهترین عملکرد در هکتار را انار منطقه گلوگاه دارد عملکرد طبیعی انار منطقه هم اکنون به طور میانگین حدود ۱۰تن در هکتار است. کیفیت انار شهرستان های شرق مازندران و درصد شیرینی همچنین ماندگاری آن در انبار بالاست، افزون بر آن میوه‌ای ارگانیک است که هیچ نوع سمی روی آن زده نمی‌شود و کاملاً طبیعی و بسیار هم خوش‌خوراک است. درخت انار در اراضی میان بند که دارای شیب است از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و با کشت بیشتر آن می‌توان از این خاصیت خاک جلوگیری کرد.

مازندرانی‌ها از دیر باز سنت خشک کردن دانه‌ها انار، گرفتن آب انار یا پختن رب انار ترش یا شیرین را از یاد نبرده‌اند. قدیم‌ترها انارهای ترش یا شیرین بدون ترک و سالم را خشک می‌کردند و بیشتر این کار را با ریسه کردن انجام می‌دانند تا هر زمانی که خواستند آن را میل کنند.

روند انقراض انارهای وحشی

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بهشهر گفت: در دامنه‌های جنوبی بهشهر و حاشیه مزارع و باغ‌های دشت هم حدود 850هکتار انار ترش وحشی می‌روید. البته افزایش ساخت و سازها سبب شده تا بخشی از وسعت درختچه‌های انار در دامنه‌های شهرستان بهشهر از بین برود و اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند باید منتظر انقراض انارهای وحشی باشیم.

زمان رضا احمدی اظهار داشت: با ساماندهی در برداشت انار از منطقه حیات وحش میانکاله، برداشت انار ترش از 5هزار هکتار از 12هزار هکتار انارستان میانکاله آغاز شده و پیش بینی می شود بین ۲ تا ۳هزار تن انار از این منطقه برداشت شود.

بهشهر، قطب تولید انار مازندران

رئیس جهاد کشاورزی بهشهر گفت: در بهشهر بیش از ۸۸۰هکتار باغ انار وجود دارد که حدود ۸۰۰هکتار از این مجموعه بازده و بقیه به دلیل نهال بودن، قابلیت محصول دهی ندارند.

خلیل حقیقی گفت: پیش بینی می شود باغداران بهشهری امسال از فروش انار بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال درآمد کسب کنند.

دبیر کارگروه توسعه بخش کشاورزی شهرستان بهشهر خاطرنشان کرد: میانگین عملکرد انار بهشهر در هر هکتار بین ۸ تا ۱۰تن است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی مازندران گفت: تمرکز ایجاد اشتغال در این سازمان بر صنایع تبدیلی است و برای این منظور در هر شهرستان یک قطب صنایع تبدیلی به عنوان الگو ایجاد خواهد شد.

سرهنگ شریعتی ضرورت تمرکز بر صنایع تبدیلی در هر شهرستان و ایجاد یک قطب صنایع تبدیلی به عنوان الگو، با بررسی تخصصی و کارشناسی مسؤولان استانی بر روی محصولات دارای ضایعات انجام می شود تا با فرآوری و صنایع تبدیلی آن ضایعات حذف و سود حداکثری نصیب کشاورزان شود.

وی با اعلام این که منابع اعتباری به مبلغ 20میلیارد تومان در بخش صنایع تبدیلی پیش بینی شده، افزود: حداقل 1200واحد کوچک در حرفه های گوناگون با اعتبار 10 تا 20میلیون تومان برای هر واحد در استان مازندران ایجاد شده است.

وی سهم مازندران را در فرصت های شغلی پیش بینی شده پنج هزار شغل اعلام کرد و گفت که 33میلیارد تومان هم اعتبار و تسهیلات برای آن پیش بینی شده است.

وی افزود: با بررسی های کارشناسی شده و با توجه به اینکه 10هزار هکتار باغ انار وحشی و خودرو در منطقه وجود دارد و کشاورزان هم باغ انار دارند، مقرر شد در این منطقه قطب تولید رب انار ایجاد شود.

فرماندار بهشهر نیز گفت: بهشهر دایره المعارف گردشگری استان مازندران است زیرا افزون بر برخورداری از دریا و جنگل، دارای پناهگاه حیات وحش میانکاله، آثار و ابنیه تاریخی فراوان و همچنین ظرفیت کشاورزی بالایی دارد.

سید خالق سجادی تصریح کرد: بهشهر قطب انار مازندران و کشور است و در کل کشور شناخته شده است.

وی بیان کرد: از تمبر انار بهشهر در چهارمین جشنواره انار اشرف رونمایی می شود.

برگزاری چهارمین جشنواره انار بهشهر

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر هم اظهار کرد: انار محصول استراتژیک بهشهر است و شهرستان بهشهر به دلیل بالاترین سطح زیر کشت انار در استان مازندران و محصولی با کیفیت و مرغوب از سوی بسیج سازندگی به عنوان قطب تولید انار استان مازندران انتخاب شده است.

مسعود فلاح افزود: همه مسؤولان شهرستان بهشهر در مورد برگزاری جشنواره انار در سال جاری اتفاق نظر دارند تا با ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره انار بهشهر و معرفی این محصول مرغوب و استراتژیک شهرستان بتوانیم در راستای ترویج و توسعه کشت انار و ساخت کارخانه صنایع تبدیلی فرآورده های این میوه بهشتی گام مؤثری برداریم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر یادآور شد: جشنواره انار اشرف سه سال در شهرستان بهشهر برگزار شد و سال گذشته به دلیل تقارن زمان برداشت انار با دهه اول محرم و به حرمت سیدالشهداء(ع) این جشنواره برگزار نشد و چهارمین جشنواره انار اشرف از تاریخ 12 تا 15 آبان آبان ماه جاری برگزار می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.