قدس آنلاین- مهناز خجسته نیا: جدا از همه ایام سال در روزهایی که در فهرست مناسبت‌های خاص قرار می گیرند، مسیرهای منتهی به بارگاه منور رضوی از نظر ترافیک جزو مسیرهای شهری پرتردد قلمداد می شوند و شرایط متفاوتی را تجربه می کنند.

وعده مسؤولان شهری برای حل ترافیک اطراف حرم

تردد شمار زیادی از زائران و مجاوران برای عرض ادب به ساحت مقدس این بارگاه منور، نه تنها در ساعات پیک، ترافیکی سنگین را ایجاد می کند، بلکه گاهی نیز منجر به مسدود شدن کامل خیابان می شود.

در این مواقع پارکینگ‌های موقت نیز به دلیل ظرفیت محدود از خدمات رسانی حذف می شوند و نمی‌تواند کمکی برای رفع مسایل ترافیکی این محدوده داشته باشند.

این در حالی است که ارادت به ساحت مقدس حرم هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت در این ایام جزو آرزوهای قلبی زائران و مجاوران است که متاسفانه به خاطر مسائل ترافیکی و قطع شدن راه‌های دسترسی به حرم مطهر و همچنین پارکینگ‌های مورد نیاز گاه به تأخیر می افتد.

اگرچه این موضوع سال‌هاست به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح است، اما این بار طرح این موضوع از سوی تولیت آستان قدس رضوی بی‌تردید می تواند راهگشای مشکلی باشد که زائران و مجاوران با آن درگیرند.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی با انتقاد از ترافیک و مشکل پارکینگ در مشهد بویژه خیابان‌های اطراف حرم معتقد است، در برخی مناسبت‌ها خیابان‌های منتهی به حرم مسدود می شود، اما ما باید بیندیشیم که اگر زائر نمی‌تواند با خودرو به سمت حرم حرکت کند، چه راهکار جایگزینی برای تسهیل در رفت و آمد زائر وجود دارد.

* خرسندی از استقبال تولیت آستان قدس رضوی

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در واکاوی این موضوع به گزارشگر ما می گوید: استقبال تولیت آستان قدس رضوی و پیشقدم شدن برای رفع این مشکل که سال‌ها یک مطالبه عمومی است، مایه خرسندی مدیریت شهری مشهد است.

دکتر سروی‌ها با بیان اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد از سال گذشته برای پاسخ به این مطالبه مشاور گرفته‌اند، می افزاید: باید مدل ترافیکی قابل اجرایی برای این محدوده طراحی شود.

وی راه درمان عملی برای رفع مشکل ترافیک محدوده اطراف حرم مطهر رضوی را یک ضرورت عنوان می کند و اظهار می دارد: با این مدل باید زائران، مجاوران و کسبه و ساکنان این محدوده نیز اظهار رضایت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد از تعریف یازده سناریو برای این مدل ترافیکی توسط مشاور خبر می دهد و می گوید: این سناریوها در کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد در حال بررسی هستند.

سرویها با بیان اینکه استقبال آستان قدس رضوی برای همراهی با مدیریت شهری مشهد در اجرای طرح‌های ترافیکی ستودنی است، می افزاید: خوشبختانه با تعامل خوبی که وجود دارد، بی‌تردید آستان قدس رضوی نیز سهم بسزایی در رفع این مشکل خواهد داشت.

وی زمان نهایی شدن این سناریوها در کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد را آبان ماه اعلام می کند و اظهار می دارد: تصویب این مدل ترافیکی در شورای همتا و وزارت کشور مشخص نیست.

وی با اشاره به عزم جدی استانداری خراسان رضوی برای رفع مشکل ترافیکی محدوده حرم مطهر رضوی اظهار امیدواری می کند: اجرای این مدل ترافیکی خیلی زود به نتیجه برسد.

* انجام مطالعات برای اجرای چند طرح ترافیکی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه برای رفع مشکل ترافیک در اطراف حرم مطهر رضوی در حال برنامه‌ریزی و انجام مطالعات اجرای چند طرح هستیم، می گوید: برای رفع این موضوع ایجاد خطوط ویژه در دستور کار قرار دارد.

وی رفع بخشی از این مشکل را  نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب در خصوص استفاده از حمل و نقل عمومی توسط شهروندان عنوان می کند و می افزاید: ترافیک در هسته مرکزی شهر به دلیل حجم بالای تردد در این محدوده و ظرفیت کم خیابان‌ها ایجاد می‌شود که البته تلاش شده تا با همکاری دیگر سازمان‌های متولی از جمله پلیس راهور، ورود وسایل نقلیه به این محدوده مدیریت شود.

غلامزاده اجرای طرح زوج و فرد را از جمله تدابیر در نظر گرفته شده برای این محدوده برمی شمارد و می افزاید: ورود وسایل نقلیه بر اساس پلاک خودرو که به طرح زوج و فرد معروف است، در حال حاضر در هسته مرکزی شهر انجام می‌شود تا از حجم ورود وسایل نقلیه به این محدوده کاسته شده و از راه‌بندان جلوگیری شود.

وی خاطرنشان می کند: البته ایجاد پارکینگ‌های دایمی و موقت برای پارک وسایل نقلیه از جمله موارد دیگری است که برای کاهش ترافیک در این محدوده دنبال شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تأکید می کند: طرح‌های دیگری نیز برای رفع ترافیک در هسته مرکزی شهر پیش‌بینی شده و در حال مطالعه است که پس از تأیید و تصویب نهایی اجرایی خواهد شد.

* مهلت دو ماهه به شهرداری مشهد

جهانبخش، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد هم معتقد است، حمل و نقل و ترافیک اطراف حرم مطهر یکی از مشکلات تاریخی شهر مشهد بوده که هر روزه با افزوده شدن شمار زائران، بر این مشکل نیز افزوده می‌شود.

وی از مهلت دو ماه به شهرداری مشهد برای تهیه طرحی برای رفع این معضل خبر می دهد و می گوید: اگر شهرداری و شورای اسلامی شهر بتوانند طرحی ارایه دهند که مقداری از این ترافیک را روان کند، خدمت بزرگی به زائران و مجاوران انجام شده است.

جهانبخش خاطرنشان می کند: اذیت و زحمتی که به زائران بر اثر این ترافیک سنگین وارد می‌شود، یکی از دغدغه‌های اصلی شورای اسلامی شهر مشهد است که در سال آخر باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به طرح‌هایی همچون پیشنهاد احداث مونوریل یا نوار نقاله برای جابه جایی زائران در اطراف حرم مطهر رضوی، تصریح می کند: این ترافیک سبب کاهش ورود زائران و همچنین کاهش ماندگاری آنان در مشهد می‌شود.

  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.