۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵
کد خبر: 469404

وزیر علوم هفته گذشته با حضور در مراسم حافظه جهانی درخواست کرد که روز جهانی برای نسخ خطی تعیین شود

ادبیات در هفته ای که گذشت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ادبیات در اولین هفته آبان ماه سال جاری شاهد رخ دادن اتفاقات مؤثری در این عرصه بود که از آن جمله می‌توان به برگزاری مراسم حافظه جهانی به مناسب فرارسیدن روز جهانی میراث دیداری و شنیداری اشاره کرد.

محمد فرهادی،وزیر علوم در قالب سخنرانی که در این مراسم داشت نسبت به مرگ خاموش میراث دیداری و شنیداری هشدار داد و گفت: میراث دیداری و شنیداری علاوه ‌بر آن که شناخت گذشته‌ها را برایمان ممکن می‌کند، ابزاری برای به تصویر کشیدن هویت‌های فرهنگی و تنوع جوامعی است که جهان امروز را شکل داده است. این نوع گنجینه‌ها را می‌توان در سراسر دنیا، در کتابخانه‌ها، موزه‌ها، آرشیوهای دیداری و شنیداری، فیلمخانه‌ها، بخش‌های صوتی و تصویری سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی پیدا کرد. این گنجینه‌ها، باارزش و بخشی از میراث فرهنگی جهان هستند که علاوه بر آنکه اسنادی غیرقابل جایگزین‌اند، هویت و تنوع فرهنگی ما را شکل می‌دهند.

وی در بخش دیگری از این مراسم 3درخواست از کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو داشت که از آن جمله می‌توان به تأسیس جایزه جهانی فردوسی و تعیین روز جهانی نسخ خطی یا تدوین یک سند بین‌المللی برای جلوگیری از انتقال غیرقانونی میراث مستند اشاره کرد.

شایان ذکر است از وقایع ادبی دیگر هفته‌ای که گذشت می‌توان به برگزاری دومین همایش "کودک،ادبیات و لذت خواندن"،ثبت کتاب 3زبانه«رنج و رنگ»به قلم محمدرضا اسدزاده در موزه گوته آلمان،امضای تفاهمنامه نشر میان ایران و صربستان،مشارکت کشورمان در بیست‌ویکمین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیجریه،برپایی روز ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد،خداحافظی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با کارمندان این وزارتخانه و اتمام فعالیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال2016 فرانکفورت اشاره کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.