قدس آنلاین-بجنورد- سمانه محمدزاده ثانی: مدیر کل میراث فرهنگی خراسان شمالی از تصویب طرح مرمت و احیاء مقبره خواجه کمال (سردابه) جاجرم، تهیه و کلیات آن در شورای فنی میراث فرهنگی خبر داد.

طرح مرمت و احیاء مقبره خواجه کمال جاجرم تصویب شد

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد،محمد سویدانلویی افزود: بنای تاریخی مقبره خواجه کمال بنایی تدفینی- یادمانی مربوط به دوره ایلخانی است و به منظور حرمت نهادن به «خواجه کمال» از مشاهیر و مفاخر جاجرم در محل مدفن ایشان در جنوب شرقی شهر جاجرم ساخته شده است.

وی گفت: جامعه ایران از دیر باز در نظام معنوی می زیسته و معماری سنتی از آفریده های آن است و از این رو است که تجسم کالبدی این نگرش به شکل برپایی یادمان ها ظهور پیدا کرده است. هرچند این نگرش پسندیده از عهد قاجار در ایران کمرنگ تر شده است اما همچنان حرمت نهادن به تاریخ، هنر و مفاخر بخشی از فرهنگ جامعه ایرانی به شمار می آید.

وی ادامه داد: در همین راستا و با توجه به ظرفیت های تاریخی و فرهنگی شهرستان جاجرم اداره کل میراث فرهنگی طرح ایجاد «بوستان مفاخر و مشاهیر جاجرم» را در محل مقبره خواجه کمال در دستور کار قرار داده و کلیات طرح یاد شده در شورای فنی میراث فرهنگی به تصویب رسید.

سویدانلویی افزود: با توجه به قرارگرفتن بقعه خواجه علی بن مهزیار در مجاورت مزار خواجه کمال و نیز وجود چهره های متعدد علمی، مذهبی، فرهنگی و ادبی دیگر در تاریخ جاجرم، موقعیت مورد نظر با ایجاد بوستان مشاهیر مکان بسیار مناسبی برای معرفی مشاهیر و چهره های نامدار تاریخ جاجرم خواهد بود که نقش اساسی در بازیابی هویت تاریخی شهر ایفا خواهد کرد.

سویدانلویی در ادامه افزود: این بنا از آثار ارزشمند معماری جاجرم است و به با توجه به ویژگی های منحصر به فرد آن در سال 85  واجد ارزش تاریخی شناخته شده و با شماره 18742 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.