قدس آنلاین- مسعود حیدری معینی: این روزها دکتر فخرالدین دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی روحانی برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش در راه مجلس است. راهی که خیلی معلوم نیست به گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان ملت، ختم شود. آشتیانی تومار بلند بالایی از برنامه‌ها را برای دوره کوتاه وزارتش در دولت یازدهم ارایه کرده است. او هم با تأکید بر تکریم و افزایش حقوق فرهنگیان، یکی از مهم‌ترین طرح‌های فوری خود را تشکیل «سازمان نظام معلمی» اعلام کرده است. با توجه بتازگی چنین طرحی، این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

پشت پرده طرح تأسیس «سازمان نظام معلمی»

هدف از «نظام معلمی چیست»؟

عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره طرح تشکیل «سازمان نظام معلمی» می‌گوید: نحوه کار و عملکرد معلمان در نظام آموزشی کشور با نحوه عملکرد دیگر افراد جامعه همچون مهندسان یا پزشکان متفاوت است. معلمان در بازار کار رقابتی مانند دیگر صنف‌ها قرار ندارند که به دنبال نظام معلمی باشند و نمی‌شود به قشر معلم به عنوان یک صنف بازار آزاد نگاه کرد .

کارن خانلری در گفت وگو با قدس با اشاره به اینکه این موضوع را پیگیری خواهد کرد، تأکید می‌کند: آموزش و پرورش غیردولتی مثل نسل کشی انسان‌هاست و فکر نمی‌کنم کسی به دنبال غیرانتفاعی کردن آموزش و پرورش باشد، زیرا آموزش و پرورش رایگان طبق قانون حق کودکان ماست. بنابراین منتظر این هستیم که صحبت‌های آقای دانش آشتیانی را در مجلس بشنویم و ببینیم که منظور ایشان از طرح «سازمان نظام معلمی» چیست؟ آیا منظور ایشان همان تشکل‌های صنفی است که اگر چنین باشد که از قبل این تشکل‌ها وجود داشته و دارد و مطرح کردن سازمان نظام معلمی جای سؤال دارد. چون معلمان ما در کشور در عرصه‌ای فعالیت می‌کنند که حساس و دور از نظام سرمایه‌داری و کاپیتالیستی است، بنابراین طرح چنین موضوعی به هیچ عنوان درست نیست، مگر تعریف دیگری از نظام معلمی مد نظر باشد.

آموزش و پرورش نباید غیردولتی شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌افزاید: صلاح نیست که به این سمت و سو حرکت کنیم که آموزش و پرورش غیرانتفاعی شود. اگر استدلالی وجود داشته باشد که بتوان صنف معلمان را مورد توجه و تقویت قرار داد، خوب است، در غیر این صورت صحبت کردن درباره نظام معلمی طبق نظام‌های دیگر موجود غیرقابل باور است.

خانلری می‌گوید: صحبت کردن و نظر دادن ما نمایندگان جزو وظایف ماست و هر نوع اظهار نظری بر اساس منافع میهن و سرنوشت کشور است. هدف ما این نیست که بخواهیم شخص را مورد نقد قرار دهیم.

سعید باستانی، دیگر نماینده مجلس نیز معتقد است: در حال حاضر سازمان‌های نظام‌مند در کشور وجود دارند که قوانین آن‌ها مصوب شده است و برخی دیگر از قوانین نیز در حال تصویب هستند و همچنین سازمان‌هایی وجود دارند که برای احقاق حق اعضا، نظام دارند که معمولاً این نظام‌ها برای افرادی که خارج از محدوده دولت هستند و فعالیت‌های غیردولتی انجام می‌دهند، شکل می‌گیرد.

به عنوان مثال برای نحوه ترفیع گرفتن کارمندان دولت این نظام وجود دارد. همچنین آموزش و پروش در حال اجرایی کردن نظام رتبه‌بندی معلمان است، بنابراین چون هنوز از محتوای کلام آقای دانش آشتیانی آگاهی کافی ندارم، نمی‌توانم اظهارنظر قطعی کنم. شاید منظور ایشان موارد فوق باشد که در مورد نظام رتبه‌بندی صدق می‌کند و اکنون وجود دارد، همان گونه که در حال حاضر نظام‌های دیگری هم درباره شغل معلمی داریم.

باستانی تأکید می‌کند: وقتی قاطبه معلمان در نظام صنفی به طور فعال حضور داشته باشند، تعادل حفظ خواهد شد، چون پیگیری امور صنفی شامل جنبه‌های فرهنگی، معیشت و منزلت اجتماعی و دیگر عوامل خواهد بود که منجر به بهبود وضعیت آنان خواهد شد.

وی می‌افزاید: منتظر توضیحات دانش آشتیانی در مورد «سازمان نظام معلمان» در مجلس هستیم.

هدف آشتیانی چیست؟

در بند دهم از برنامه چندین صفحه‌ای ارایه شده از سوی دانش آشتیانی، تدوین طرح تشکیل سازمان نظام معلمی اشاره و هدف از این طرح، ارتقای منزلت حرفه‌ای فرهنگیان و واگذاری بخشی از مسؤولیت‌های غیرحاکمیتی آموزش و پرورش به این تشکل صنفی برشمرده شده است.

البته دانش آشتیانی درباره چنین طرح مهمی، توضیحات بیشتری نداده و در مصاحبه‌های بعدی خود نیز اشاره‌ای کوتاه و در همین حد به موضوع داشته است. اکنون چندان روشن نیست که طرح تأسیس «سازمان نظام معلمی» با هدف گره‌گشایی صنفی از کار معلمان در دستور کار قرار گرفته یا درصدد ایجاد محبوبیت و گرفتن رأی نمایندگان مجلس است؟ شاید سه‌شنبه این هفته که آشتیانی به همراه دو وزیر پیشنهادی دیگر، برای دفاع از برنامه‌هایش به مجلس می‌رود، به این پرسش‌ها پاسخ روشن‌تری بدهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.