گروه سیاسی-مسعود بصیری/ جمعه شب گذشته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در دولت یازدهم نامش با ایران بسیار کنار هم قرار گرفته وارد ایران شد تا رایزنی های جدیدی را با مقامات کشورمان داشته باشد.

روایت حضور موگرینی در تهران/ اتحادیه اروپا در ایران چه می خواهد؟

از او به عنوان یک چهره متمایل به شرق یاد می شود و به خصوص مخالفت او با تحریم مسکو باعث شده تا برخی ها این خانم جوان را متمایل به شرق بدانند اما واقعیت آن است که موگرینی امروز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و عملا منافع آنها را دنبال می کند نه خواسته های شرق را.

گفته می شود هدف او از سفر به ایران گفت و گو درباره سوریه و پیدا کردن راه حلی برای پایان دادن به مناقشات است به همین دلیل هم قرار است بعد از دیدار با مقامات ایرانی به ریاض برود. او درباره دلیل سفرش به کشورمان در صفحه اینترنتی خود نوشت: «برای گفتگو درباره سوریه با رئیس‌جمهور روحانی و وزیر خارجه ظریف، در تهران هستم»
اما رئیس جمهور کشورمان به جز سوریه درباره برجام هم با او حرف زده و خواستار توجه بیشتر به برجام از سوی اتحادیه اروپا شده است. روحانی همچنین گفته است: ایران و اتحادیه اروپا بتوانند از ظرفیت‌ها و فرصتی که امروز در اختیار دارند، در راستای توسعه همکاری‌ها و تأمین منافع مشترک استفاده کرده و تحرکی در روابط فی‌مابین ایجاد کنند.

موگرینی هم در پاسخ به روحانی ضمن اشاره به تحولات منطقه و ترورویسم مفصلا درباره روابط ایران و اتحادیه اروپا صحبت کرده و همچنین گفته است: روابط مردم ایران و اتحادیه اروپا دارای سوابق تاریخی مثبتی است که باید از آن در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌ها در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی، فرهنگی، علمی، فناوری، آموزشی و گردشگری استفاده کنیم.

در اظهارات برجامی و اقتصادی طرفین ظاهرا همه چیز معمولی به نظر می رسد اما برخی ها این سفر را یک سفر عادی نمی دانند. آنها در کنار رصد این گفته ها و تحلیل اخبار معمول چنین مراوداتی دو موضوع را در حاشیه تحلیل های خود قرار داده‌اند.

مهمدای محمدی در این باره نوشت: ورود موگرینی به تهران اگر با هدف نهایی کردن تاسیس دفتر اتحادیه اروپا باشد یعنی وزارت خارجه در کنار نظام جمهوری اسلامی حکومت خودمختار تشکیل داده است.

اگر هم با هدف گفت وگو درباره سوریه باشد، خانم فرستاده را نباید جدی گرفت چون فقط یک واسطه با ماموریت پنهان از جانب امریکاست.  من اما تصور می کنم داستان یک "دهان شیرین کن" در حوزه تحریم ها از همه مهم تر است.

دراین خصوص جواد لاریجانی هم چندروز پیش گفته بود: این دفتر اگر برای پیگیری موضوعات تجاری باشد مشکلی نیست ولی آنها عنوان کردند که به‌دنبال تأسیس این دفتر می‌خواهند با مدافعان حقوق بشر و NGOهای داخل کشورمان ارتباط نزدیک بگیرند تا از روند اجرای حقوق بشر در کشورمان اطمینان حاصل کنند لذا باید بدانند که دستگاه قضا قطعاً اجازه نمی‌دهد تا چنین لانه فسادی در ایران تأسیس شود.

سفر موگرینی در حالی انجام می شود که اتحادیه اروپا به تازگی با صدور یک بیانیه نگاه خصمانه خود به ایران را اثبات کرده بود. لاریجانی درباره این بیانیه هم گفته بود: در این بیانیه در تمام حوزه‌ها تعاملات این اتحادیه با ایران را تعریف کرده، ما اشکالات زیادی می‌بینیم چرا که حتی در حوزه تجاری نیز به کشورمان به‌عنوان محل فروش کالاهای اروپایی نگاه شده است.

وی اضافه کرد: حتی در مسئله هسته‌ای نیز در این بیانیه به‌صورت بی‌ادبانه عنوان شده است که ایران باید حواسش جمع باشد چرا که در صورت کمترین تخلف تمام تحریم‌ها بازمی‌گردد و این بی‌ادبی در حالی است که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و به‌صورت یکجا آنها را اجرایی کرده است و ای‌کاش که تعهداتمان را به‌صورت یکجا انجام نمی‌دادیم.

لاریجانی افزود: در موضوع حقوق بشر هم همین‌طور است و آنها صلاحیت ندارند بگویند که ما باید خودمان را اصلاح کنیم در حالی که آنها مملو از خشونت و نقض حقوق بشرند.

اکنون سوال جدی این است که اتحادیه اروپا در ایران به دنبال چیست؟ مساله آنها واقعا سوریه است یا اینکه خبرهای دیگری در راه است و هنوز درست رسانه ای نشده است؟ اگر آنها به دنبال حل معضل سوریه هستند کافی است به جای هزینه سفر و ملاقات هایی که طی 5 سال گذشته انجام داده اند به سیاست های یک بام و دو هوای خود درباره تروریست ها پایان دهند. همچنین به عربستان دستور بدهند از دخالت در سوریه و حمایت از تروریست ها دست بردارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.