عضو فراکسیون ولایت و فراکسیون امید مجلس با حضور در برنامه متن و حاشیه به بررسی تغییر و تحولات در دولت پرداختند.

فانی دیر برکنار شد/دلیل استعفای جنتی چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، برنامه امشب (شنبه 8 آبان ماه) برنامه متن و حاشیه با حضور سید حسین نقوی حسینی و محمدعلی وکیلی 2 نماینده مجلس شورای اسلامی به بررسی تغییر و تحولات در دولت یازدهم پرداخت. 

محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سوال که کمتر از سه روز تا رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت به مجلس باقی مانده است. شرایط مجلس را شما چگونه می‌بینید، گفت: این اولین ایستگاهی است که آرایش مجلس را نشان می‌دهد.

وی با بیان این که 5 ماه از آغاز به کار این مجلس می‌گذرد و پارلمان دهم به ایستگاه جدیدی رسیده است، افزود: در روز رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس شاهد صحنه پر چالشی نخواهیم بود زیرا گرایش اعتدالی در مجلس حاکم است. 

عضو هیئت رئیس مجلس تصریح کرد: صدای حمایت از دولت نه تنها در فراکسیون امید وجود دارد، بلکه در جریان مقابل نیز این صدا به گوش می‌رسد. 

وکیلی تصریح کرد: برداشت بنده این است که با یک نوسان در رای 3 وزیر پیشنهادی رای می‌آورند. 

نقوی حسینی در پاسخ به این سوال که جو مجلس را برای رای اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی چگونه می‌بینید، ضمن گرامیداشت روز بسیج دانش‌آموزی گفت: متاسفانه در این دولت درس حسین فهمیده از کتاب‌های درسی حذف شد و احتمالاً FATF زیر بنای بسیج دانش‌آموزی را بزند زیرا اینگونه درس‌ها به گفته غربی‌ها خشونت طلبی را ترویج می‌دهد.

وی با بیان اینکه باید در تغییر وزرا به 3 سوال پاسخ داده شود، عنوان کرد: ممکن است اصولگرایان مجلس دهم به برخی از وزرای معرفی شده رای مثبت بدهند و یا به برخی از آنها رای منفی بدهند اما نباید در این معرکه نرخ تعیین کرد. 

عضو فراکسیون ولایت مجلس با بیان این که اگر مخالفتی با وزیر معرفی شده وجود دارد نشان دهنده غیر اعتدالی بودن نیست، ادامه داد: باید به این سوال پاسخ داد آیا تغییرات در کابینه برای ترمیم بوده است یا خیر؟ نباید گنجشک را رنگ کرد و به جای قناری ارائه کرد. 

نقوی حسینی تصریح کرد: مطالبات مردم در تغییرات کابینه به وزارت فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش باز نمی‌گردد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس تصریح کرد: سومین نکته این است که اگر مطالبات مردم در تغییر 3 وزارتخانه مذکور بوده چرا باید افرادی که در مجلس نهم رای نیاورده‌اند بار دیگر به مجلس معرفی شوند.

وی ادامه داد: آقای فانی استیضاحش در مجلس در حال طی مراحل خود بود، که ممکن بود 200 نماینده نیز به استیضاح وی رای مثبت بدهند. دولت با قبول استعفای وی فرار به جلو داشت. 

نقوی حسینی با بیان این که تغییر جنتی برای ضعف مدیریتی وی نبود، گفت: دلیل استعفای جنتی ناکارآمدی او نبود همچنین که درباره گودرزی نیز این اتفاق افتاد. 

عضو فراکسیون ولایت مجلس گفت: با تغییرات  در دولت کابینه ترمیم نیافته است.

وکیلی در ادامه گفت: اگر دستگاه‌های اقتصادی هم برای تغییرات انتخاب می‌شدند باز هم این سوالات مطرح می‌شد. 

وی ادامه داد: اگر در سطوح مدیریتی در زمان مورد نیاز تغییراتی ایجاد شود نشان دهنده پاسخگویی دستگاه است.

عضو فراکسیون امید مجلس، تصریح کرد: اگر من هم انتخابگر بودم از جای دیگری شروع می‌کردم. همانطور که 2 ماه پیش تغییر را به رئیس جمهور گوشزد کرده بودیم.

وکیلی با بیان این که تغییرات در کابینه در جهت ترمیم آن است، گفت: در هیئت رئیسه در یک جلسه بحث بر سر این بود که شاید 200 نفر مخالف استیضاح آقای فانی باشند و ممکن بود وی برکنار نشود.

نقوی حسینی با بیان این که تغییر فانی تنها خواسته و مطالبه فرهنگیان نبود، گفت: نمایندگان لیست امید نیز دنبال استیضاح وی بودند. 

وی ادامه داد: رئیس جمهور قبل از این که فاجعه صندوق ذخیره فرهنگیان اتفاق می‌افتاد باید وزیر را برکنار می‌کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس، با بیان این که وضعیت معلمان و فرهنگیان کشور مناسب نیست، گفت: معلمی امروز راننده آژانسی شده است که مدیر آن شاگرد خودش بوده است، در استیضاح فانی دولت فرار به جلو کرده است. 

وکیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با معرفی 3 گزینه فعلی به مجلس به نظر شما آیا نیروی انسانی قربانی شده است، یا خیر؟ گفت: باید به استقبال تغییر برویم چون مردم ایران خواهان تغییر هستند. 

وی ادامه داد: تغییر جنتی از سر بی‌کفایتی نبوده است، اما 2 وزارتخانه دیگر وضعیت‌شان متفاوت است. 

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: این که بگوییم جایگزین وزرای مستعفی بهترین‌ها هستند هیچ معادله‌ای نداریم که آن را اثبات کند.

وکیلی تصریح کرد: بهتر بود رئیس جمهور برای وزارتخانه‌هایی که وزرایشان استعفا داده‌اند سرپرست معرفی می‌کرد و با صاحب‌نظران مشورت می‌کرد و از بین افراد معرفی شده فردی را به مجلس معرفی می‌کرد. 

وی تصریح کرد: رئیس جمهور به خاطر حرمتی که به مجلس قائل است، زمان را غنیمت شمرده و سریعتر وزرا را به مجلس معرفی کرده که این کار خوبی است. 

نقوی حسینی در پاسخ به سوالی درباره این که چرا 3 وزیری که در مجلس نهم از نمایندگان رای اعتماد اخذ نکردند دوباره به مجلس معرفی شده‌اند، گفت: نمی‌دانم چه اصراری وجود دارد که این سه نفر وزیر شوند.

وی با بیان این که مشخص نیست آقای دانش‌آشتیانی کجای آموزش و پرورش این کشور بوده است، تصریح کرد: درباره سلطانی‌فر و صالحی امیری این نکته صدق می‌کند که مشخص نیست آنها در کجای ورزش کشور و فرهنگ این کشور بوده‌اند. 

عضو فراکسیون ولایت مجلس ادامه داد: آیا یک معلم وجود ندارد که وزارتخانه خود را اداره کند؟ 

نقوی حسینی با بیان این که دانش آشتیانی فعال در فتنه 88 است، گفت: در مجلس نهم فیلمی از وی پخش شد که نشان می‌داد وی فعال در فتنه 88 است. مگر فتنه 88 خط قرمز نظام نیست، مگر دولت جزء نظام نیست؟ 

وی با بیان این که چرا لجبازی در دولت‌های قبلی بد بود اما در این دولت خوب شده است؟ افزود: فتنه 88 خط قرمز نظام است، چون این فتنه چنگ به چهره نظام کشیده است. 

وکیلی در پاسخ به نقوی حسینی با بیان اینکه تغییر برای کارآمدی مطلوب است، گفت: با آقای حسینی در مورد این که چرا از جامعه فرهنگی فردی انتخاب نشده است، موافقم و باید پرسید چرا محمدعلی نجفی برای این پست انتخاب نشد. 

وی تصریح کرد: البته در رزومه دانش آشتیانی آمده است که دوره ابتدایی وی سابقه آموزش و پرورشی دارد.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان این که دولت یازدهم به معیشت فرهنگیان توجه ویژه‌ای دارد، گفت: در زمان روحانی 38 درصد معیشت فرهنگیان بهبود یافته است. 

وکیلی ادامه داد: عدم رای اعتماد گرفتن از مجلس دلیل عدم صلاحیت یک فرد نیست. 

نقوی حسینی تصریح کرد: آقای دانش‌آشتیانی گفته است بسیج دانشجویی را باید از دانشگاهها بیرون کنیم. 

وکیلی تصریح کرد: نمی‌دانم شمشیر 2 لبه فتنه تا چه زمانی باید بر سر سرمایه‌های نظام باشد. 

نقوی حسینی گفت: کسانی که در فتنه حضور داشتند سرمایه‌های نظام نیستند بلکه آنها سرمایه‌های آمریکا هستند. 

وکیلی تصریح کرد: اگر آقای دانش‌آشتیانی جزء فتنه بوده است پس چرا محاکمه نشده است؟ مگر می‌شود رئیس جمهور فردی که سوابق اینچنین داشته باشد را به مجلس معرفی کند.

نقوی حسینی در پاسخ به اظهارات عضو فراکسیون ولایت گفت: شما از کجا می‌دانید دانش‌آشتیانی بازداشت نشده است.

وی ادامه داد: کسی که در فتنه نقش داشته از حقوق سیاسی و اجتماعی محروم نمی‌شود. ما اعتقاد داریم نباید فردی را از مسجد برانیم اما فرد خطاکار نباید امام جماعت نیز شود. 

عضو فراکسیون ولایت تصریح کرد: دانش‌آشتیانی تنها 8 صفحه به مجلس برنامه ارائه داده است. 

نقوی حسینی درباره مخالفت با مسعود سلطانی‌فر نیز گفت: درباره وی جمع‌بندی نداریم و تنها نقد داریم که باید در نشست‌ها به آنها پاسخ دهد. 

وی ادامه داد: سلطانی فر از 50 چند صفحه‌ای که به مجلس برنامه ارائه داده است 42 صفحه‌ آن برای ورزش است و 8 صفحه آن برای جوانان است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.