دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار پرداخت بدهی دولت به ایرلاین‌ها شد و با اعلام خبر جلسات متعدد ایرلاین‌های بدهکار با شرکت فرودگاه‌ها و همچنین شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: حرکت به سمت بهبود اقتصاد شرکت‌های هواپیمایی ضروری است.

اعتبار هزار میلیارد تومانی برای پرداخت بدهی‌های دولت به ایرلاین‌ها

به گزارش میزان، مقصود اسعدی سامانی از جلسات متعدد ایرلاین های بدهکار با شرکت فرودگاه‌ها وهمچنین شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبرداد و گفت: بدهی‌های گذشته تخصیص شده و در حال پرداخت است. 
 
وی با اعلام اینکه تبصره ۲۳ قانون بودجه سال ۹۶ نیز هزارمیلیارد تومان اعتبار برای پرداخت بدهی دولت‌به‌شرکت‌های هواپیمایی اختصاص داده است، گفت: شرکت‌های هواپیمایی طی سال‌های برنامه پنجم توسعه بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان بابت انجام پروازهای تکلیفی زیان دیدند و با نرخ‌های تعیین‌شده دچار زیان شدند و خدماتی را به دولت ارائه کرده‌اند که دولت هنوز هزینه‌های آن را پرداخت نکرده است. 
 
سامانی مقدم با تاکید براهمیت مطالبه شرکت‌های هواپیمایی از دولت، ادامه داد: با توجه به اینکه در قانون بودجه امسال نمایندگان مجلس پیش‌بینی این بدهی را کرده‌اند و رقمی معادل هزارمیلیارد تومان اعتبار گذاشته‌اند، انتظار داریم با توجه به مدت کمی که از اعتبار قانون بودجه سال ۹۵مانده است، دولت محترم تدابیر لازم را برای اجرایی کردن این تبصره اتخاذ کند تا دست ایرلاین‌ها نیز برای پرداخت بدهی به شرکت فرودگاه‌ها و  وزرات نفت باز شود. 
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به مشکلات فعلی ایرلاین های بخش خصوصی، ادامه داد: نرخ های تکلیفی عامل اصلی عقب ماندگی شرکت های خصوصی است و این ها سال های سال است که نتوانسته اند جان بگیرند. در واقع به دلیل سیاست‌های نادرستی که درگذشته اتخاذ شده بود شرکت‌های هواپیمایی نتوانستند فعالیت بازرگانی خود را داشته باشند و بر اساس فرمول‌های جهانی خود را اداره کنند. 
 
اسعدی سامانی با اعلام وضعیت اقتصادی نابسامان ایرلاین‌ها ادامه داد: از سال گذشته با پیگیری‌هایی که داشتیم موفق شدیم قانون برنامه پنجم توسعه را در ارتباط با آزادسازی نرخ بلیت اجرایی کنیم و سازمان هواپیمایی این شجاعت لازم را نشان دادند و کمک کردند این قانون انجام شود و امیدواریم این شرکت‌ها بتوانند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند. 
 
به گفته اسعدی سامانی با ادامه اجرای این قانون شرکت های هواپیمایی می توانند بر اساس فرمول‌های بازرگانی خود را اداره کنند و به سمتی بروتذ که اقتصاد شرکت‌های هواپیمایی بهبود پیدا کند. 
 
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که آیا ادغام ایرلاین‌های ایرانی و با خارجی می‌تواند در بارگرداندن قدرت به شرکت های هواپیمایی راه حل مناسبی باشد، گفت: بحث تحریم‌ها مانعی بوده است و در این قضیه تاکنون فکری نشده است. ضمن اینکه ادغام یک شرکت داخلی و خارجی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و محدودیت‌هایی قانونی وجود دارد که اگر بخواهد اتفاق بیفتد باید یکسری اصلاحاتی در قوانین بالادستی انجام بگیرد. 
 
وی این را هم گفت که ادغامبه‌ عنوان یک راهکار مدنظر شرکت‌های هواپیمایی نیست. 
 
به گفته اسعدی سامانی مشکلات اقتصادی ایرلاین‌ها که نهایتا منجر به کندی در ارائه خدمات به مردم شده است باید با اصلاح سازوکارها و قوانین و مقرراتی که دست و پای صنعت را بسته صورت بگیرد. 
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به برنامه دولت برای نوسازی ناوگان هوایی ایران ایر گفت: ایران ایر به عنوان ایرلاین مادر سال‌های سال دچار بی‌مهری بوده است . درحالی که مدت‌های طولانی بهترین ایرلاین خاورمیانه بوده حالا دچار مشکلات جدی است . این نوسازی هم بایدسال‌های قبل انجام می‌شد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.