همایش کشوری تجلیل از آزادگان اردوگاه «موصل یک» با حضور 2000 هزار آزاده از سراسر کشور از 5 آبان‌ماه به‌مدت سه‌روز در مشهد مقدس و به میزبانی آستان قدس رضوی برگزار شد.

آزادگان اردوگاه موصل  میهمان امام رئوف شدند

جلیل فخرایی: تاریخ انقلاب اسلامی‌تاریخ ماندگاری است، اما اوراق ماندگاری از این تاریخ هنوز ثبت نشده است و بدون‌شک یکی از پر افتخارترین اوراق آن تاریخ، دفاع‌مقدس است.

انقلاب امروز هرچه دارد، بعد از عنایات خداوند، به برکت دفاع‌مقدس است و اگر دفاع‌مقدس نبود، ما امروز یکی از قدرت‌های بزرگ تأثیرگذار در منطقه نبودیم.حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد  در همایش ملی آزادگان سراسر کشور در مشهد با تأکید بر اینکه امنیت ایران ستون فقرات امنیت جنوب غرب آسیاست، این امنیت را مرهون دفاع‌مقدس و وحدت ملی حاصل از آن دانست .

ابوترابی‌فرد رشد و بالندگی علمی ‌امروز کشور را در حوزه‌های پزشکی، نانو و دیگر عرصه‌های علمی ‌و نیز ظرفیت‌های مدیریتی کشور را وامدار دفاع‌مقدس دانست .ابوترابی سپس به تأثیر فرهنگ دفاع‌مقدس در عرصه دفاع از مرزهای عقیدتی و تأثیر آن در روحیه سایر مسلمانان اشاره کرد و گفت: اگر فرهنگ  دفاع‌مقدس نبود، جبهه مقاومت اسلامی ‌شکل نمی‌گرفت، حزب‌الله نیروی مقاومت اسلامی ‌نبود، و برادران ما در آن‌سوی مرزها به دفاع از کیان عقیده و اعتقاد ما مدافعان حرم نمی‌شدند. اگر فرهنگ دفاع‌مقدس نبود، گروه‌ها و تشکلات مردمی ‌در عراق به‌ویژه در موصل که باعث شکست دشمنان شده‌اند، تشکیل نمی‌شدند .

وی همه این شواهد افتخارآمیز را از ره‌آوردهای دفاع‌مقدس دانست و گفت: دفاع‌مقدس را شما آزادگان خلق کردید .وی خطاب به آزادگان گفت: شما اسیر شدید و توانستید مقاومت کنید، شما آبروی جنگ هستید؛ چراکه آبرومند جنگیدید، آبرومند اسیر شدید، مقاومت کردید و آبرومند آزاد شدید و ما امروز هرچه داریم، به برکت شهدا، ایثارگران و آزادگان است .وی یکی از حوزه‌های مهم فرهنگ را حوزه دفاع‌مقدس دانست و گفت: اگر به حوزه فرهنگ دفاع‌مقدس و اشاعه و ترویج آن بپردازیم و نسل جوان را با آن آشنا سازیم، راه را برای افزایش اقتدار ملی هموار می‌کنیم.

آستان قدس رضوی تکیه‌گاه ماست

وی در ادامه با سپاس از حمایت‌های آستان قدس رضوی، و با تأکید بر اراده تولیت آستان قدس رضوی در حضور فعال در عرصه‌های فرهنگی گفت: اراده آستان قدس بر این قرار گرفته که در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی اقدامات مؤثری داشته باشد و در همین راستا علاوه‌بر این نشست، اعلام آمادگی برای برگزاری نشست‎ها و همایش‌های اردوگاهی آزادگان از طرف این آستان مبارک صورت پذیرفت؛ به‌طوری‌که در هر زمینه‌ای تکیه‌گاه ما آستان قدس رضوی است و این مهم را گامی‌ مؤثر و اساسی در ایجاد تحولی بزرگ در فضای فرهنگی کشور می‌دانیم.

آزادگان؛ نمونه غیرت و شرف

مصطفی خاکسار قهرودی معاون امداد مستضعفین آستان قدس رضوی در حاشیه این همایش با تأکید بر اینکه آستان قدس رضوی در نگاهی جدید، خود را حامی‌ و پشتیبان برنامه‌های فرهنگی در راستای فرهنگ دفاع‌مقدس می‌داند، گفت: براساس سنت حسنه‌ای که مرحوم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بنیان‌گذار آن بودند، آزادگان براساس اردوگاه محل اسارت در عراق، در فواصل زمانی مناسب، در نقاط مختلف کشور گردهمایی برگزار می‌کنند که به یمن وجود مضجع شریف ثامن‌الحجج علی‌بن موسی‌الرضا(ع) هشتمین دوره آن در مشهد مقدس و به میزبانی آستان قدس رضوی با حضور حدود 2 هزار تن از آزادگان سرافراز اسلام برگزار ‌شد.

خاکسار با اشاره به مشارکت آستان قدس رضوی در برگزاری این همایش، اظهار کرد: معاونت امداد مستضعفین آستان قدس رضوی در این همایش، پذیرایی از این آزادگان گرانقدر را که شامل تغذیه و اسکان آنان می‌شود، برعهده دارد.

خاکسار با بیان اینکه آزادگان نمونه و الگوی تمام‌قد غیرت، عزت و شرافت هستند که با تحمل سختی‌ها، مشقت‌ها و ناملایمات به‌وجود آمده از سوی دشمن بعثی عراق هرگز از باورها و اعتقادات خود عقب‌نشینی نکردند، اظهار امیدواری کرد که آزادگان حاضر در این همایش با بهره از فیوضات معنوی آستان ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) و تنعم از خوان نعمت متبرک و مقدس رضوی، یاد و خاطره حضور در سایه‌سار عطوفت رضوی و انوار امامت و ولایت را ذخیره باقیمانده عمر شریف و پربرکتشان قرار دهند.

آرزوی حاج‌آقا

در حاشیه این مراسم مهندس علیرضا اخوان‌مهدوی دبیر این همایش که از ماه‌ها پیش در تدارک  این همایش عظیم بوده و خود نیز از آزادگان اردوگاه موصل بوده است، درباره این همایش اظهار داشت: آرزوی مهم زنده‌یاد حاج‌آقا ابوترابی این بود که به هرصورتی‌که مقدور است، انسجام برادران آزاده محفوظ بماند. وی علاقه زیادی به گردهم آمدن برادران آزاده درکنار هم داشت، حتی دلشان می‌خواست یک‌بار همه آزاده‌ها را در استادیوم آزادی جمع کنند و همه در آنجا حضور یابند، اما عمر بابرکتشان کفاف نداد و این آرزویشان برآورده نشد. از آنجاکه همه آزادگان به مرحوم حاج‌آقا ارادت دارند و تحقق خواسته‌های آن فقید بزرگوار برایشان مهم است، ماهم سعی کردیم در این راستا حداقل هرچندسال یک‌بار همایشی برگزار شود که هفت همایش پیش از این برگزار شده است. همایش آزادگان موصل یک در مشهد مقدس، هشتمین همایش این عزیزان است که برنامه‌ریزی کردیم به نام امام هشتم علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در مشهد برگزار شود. به این‌ترتیب ما بعد از چندسال دوستان هم‌اردوگاهی را زیارت و ملاقات می‌کنیم تا آن حال‌وهوای معنوی که در اسارت بود را ان‌شاءالله دوباره زنده کنیم.

علیرضا اخوان در ادامه بیان داشت: با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده از سوی مؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان، بخش مهمی ‌از امکانات اجرای همایش هشتم آزادگان موصل یک را تولیت محترم آستان قدس رضوی فراهم کرده است. این همایش همچنین در بخش فرهنگی، از مساعدت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع‌مقدس و سپاه پاسداران، و در امر ایاب و ذهاب نیز از کمک شهرداری مشهد برخوردار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.