۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 470002

می‌توان سلمان را به واسطه نوع نگرش به جهان مدرن و سبک انتقادش از نظام سلطه، یک آزادیخواه بین‌المللی دانست و او را هم‌شأن و هم سطح با افرادی چون ناجی العلی کاریکاتوریست شهید فلسطینی معرفی کرد.

سلمان مسلمان است

 هرچند تردید دارم هر آنچه به نام شعر، در میان مردم پذیرفته می شود شعر باشد، اما یقین دارم هر چه قابلیت جاری شدن بر زبان مردم را نداشته باشد شعر نیست، آنچنان که بسیاری از نوشته های میرزاده یعشقی یا فرخی یزدی، لباس شعر بر تن داشتند اما در باطن به عنوان شعر قابل پذیرش نبوده و نیستند، زیرا هرگز در گذر زمان به حافظه ی مردم رسوخ نکرده و عمومن فاقد هرگونه زیبایی ادبی بودند و تنها ابزاری برای رساندن پیام سیاسی شاعر، به مردم بودند.

پس می توان گفت افرادی چون عشقی و یزدی بیش از آن که نظر به شعر داشته و شاعر باشند، نظریه پرداز سیاسی بودند. اگر عینک تعصب را از چشم برداریم می توانیم بگوییم سلمان هراتی نیز  نمونه یتکامل یافته ی شاعرانی چون عشقی است، دلیل آن که سلمان هم به استناد اشعارش و آنچه خود سروده بیشتر یک تئوریسین ارزشی است تا یک شاعر. شاید به لحاظ فنی در شعر، از افرادی که نامشان ذکر شد، بهتر عمل کرده باشد، اما همچنان هم جهت و هم سو با آنان گام برداشته و برآن بوده تا بیشتر عقاید سیاسی و مذهبی خود را در این مجال عرضه کند و کمتر خود را درگیر چند و چون ادبی نماید. سلمان از بیان آنچه می اندیشد و به آن معتقد است هیچ ابایی ندارد، صریح و بی پرده سخن می گوید و مانند زنگ ناقوس در گوش جهان می پیچد تا بلکه این خواب زده را از این پهلو به آن پهلو بگرداند.           

سلمان عمر کوتاهی داشت و طبیعیست که هرگز نتوانسته باشد به بلوغ شعری یارانی چون قیصر برسد اما در همان اندک سروده ها نیز تیغی است آب دیده، واژه هایش جوان هستند اما نشانی از استواری و سالخوردگی تفکراتش می دهند، می توان سلمان را به واسطه نوع نگرش به جهان مدرن و سبک انتقادش از نظام سلطه، یک آزادیخواه بین المللی دانست و او را هم شان و هم سطح با افرادی چون ناجی العلی کاریکاتوریست شهید فلسطینی معرفی کرد چرا که هنر را، راهی برای بیان اعتراض و رساندن پیام خود به دیگران شناخته.        

در پایان می توان گفت: شاید سلمان برای دوره ما شاعری بزرگ نباشد، اما شکی نیست در زمان حیات، نشان از شاعری صاحب نظر و متفکر را در آینده می داد، شاعری که با توجه ارزش های انسانی  و فرا وطنی، شعرهایی مسلمان می سرود و افسوس که عمر کوتاه مجال ادامه راه را از او گرفت و نیز دعوای جریان های حاشیه ساز برای اثبات انقلابی بودن یا غیر انقلابی بودن او هرگز اجازه نداد با دیدی مناسب آثارش بررسی و بازخوانی شود.

خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات/سورنا جوکار آبان 95

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.