قدس آنلاین - کرمان : مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تولید کمپوست و ورمی کمپوست با استفاده از کمپوست شهرداری، اظهار کرد: این کار برای اولین بار در ایران و در شهر کرمان انجام شده است.

تولید انبوه ورمی کمپوست از زباله شهری در کرمان

اسمعیل جهانشاهی گفت: در گذشته در سایر شهرها تولید ورمی به صورت ترکیبی از کمپوست و کود گیاهی و حیوانی انجام شده، ولی این بار در کرمان با صددرصد کمپوست، ورمی کمپوست تولید شده است.

وی از اجرای طرح آزمایشی تولید کود ورمی کمپوست با انعقاد تفاهم نامه بین سازمان مدیریت پسماند و دانشگاه پیام نور با استفاده از کمپوست زباله شهری خبر داد و افزود: در همین راستا تفاهم نامه‌ای با اساتید دانشگاه پیام نور جهت تولید انبوه کود ورمی با استفاده از کمپوست زباله شهری منعقد شد.

جهانشاهی تصریح کرد: در سال ۹۴ مقدار ۵۰۰ کیلوگرم کود ورمی کمپوست به صورت پایلوت تولید شد که پس از موفقیت طرح در سال ۹۵ مقدار ۱۰ هزار کیلوگرم کود به صورت انبوه تولید و به بازار عرضه شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند همکاری با مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در زمینه استفاده از کمپوست زباله شهری در طرح های تحقیقاتی، راه اندازی کارخانه سرند کود کمپوست و آماده سازی سایت جهت پشته گذاری زباله های تجزیه پذیر برای تولید کود کمپوست و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی به منظور تولید کود کمپوست را از جمله اقدامات انجام شده در زمینه تولید ورمی کمپوست از کمپوست زباله شهری عنوان کرد.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: در این راستا فروش تولیدات سازمان (ورمی کمپوست) در نمایشگاه گل و گیاه انجام شد که با استقبال شهروندان مواجه گردید.

وی در ادامه با بیان اینکه با افزایش شهرنشینی، تغییر سبک زندگی و عادت های غذایی مردم، میزان مواد زاید تولیدی به سرعت در حال افزایش بوده و ترکیب این ضایعات نیز تغییر کرده است، گفت: تولید ورمی کمپوست یکی از بهترین روش های تبدیل مواد زاید به مواد مفید اصلاح کننده خاک با استفاده از کرم های خاکی و میکروارگانیسم هاست.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر اینکه با جمع آوری ضایعات شهری و ترکیب آن با کود گاوی، فرایند ورمی شدن مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: کود تولید شده یک کود آلی بسیار مغذی، تمیز، بی بو و با توانایی اصلاح خاک است که علاوه بر کاهش خطرات زیست محیطی ناشی از ضایعات آلی، روش برگرداندن آن ها به طبیعت را به صورت کود مصرفی تسریع می کند.

جهانشاهی با بیان اینکه کود ورمی کمپوست جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی در صنایع کشاورزی و باغداری است، افزود: از این کود برای حفظ مواد آلی خاک، حاصلخیزی خاک، فراهمی عناصر غذایی، نگهداشت آب و حفظ محیط زیست استفاده می شود.

وی هدف اصلی از تولید این نوع کود از زباله را کاهش حجم و وزن مواد، کاهش انتشار بوی شیرابه و بازیافت منابع با کاهش هزینه های احتمالی دفع آنها عنوان و خاطرنشان کرد: این روش از نظر اقتصادی و بهداشت محیط زیست در مقایسه با سایر روش ها به اثبات رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.