معاون مطبوعاتی در اولین نشست خبری نمایشگاه مطبوعات، برنامه‌های امسال این نمایشگاه را تشریح کرد.

«شفافیت، صداقت» شعار نمایشگاه امسال

به گزارش قدس آنلاین؛  حسین انتظامی - معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد - صبح امروز - دهم آبان ماه در نشستی به منظور اعلام برنامه‌های نمایشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران حاضر شد.


رئیس نمایشگاه مطبوعات در واکنش به وجود نداشتن ضمانت اجرایی در خصوص شفافیت در رسانه ها و برخورد با برخی رسانه ها به علت انتشار برخی اسناد گفت: دولت با اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، نشان داده که عملا حامی شفافیت در رسانه هاست و انتخاب شعار نمایشگاه نیز در همین زمینه بوده است. همه دستگاه های کشور نیز باید از این ظرفیت رسانه ها در نظارت همگانی استفاده کنند.

انتظامی در ادامه با اعلام زمان برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات از تاریح 14 تا 22  آبان ماه گفت:  در این نمایشگاه بیش از 900 رسانه از طیف‌های مختلف فکری توانمندی‌های خود را به نمایش می‌گذارند. امسال روال ثبت نام و حضور خبرگزاری‌ها به صورت الکترونیک انجام گرفت. ابتدا پیش ثبت نام ، بعد ثبت نام ابتدایی، ثبت نام نهایی و جانمایی الکترونیک انجام شد امسال بالغ بر 620 غرفه در بخش‌های مختلف یعنی موسسات و روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، فرهنگی، هنری، فیلم و اندیشه در این نمایشگاه حضور دارند.

وی ادامه داد: نمایشگاه مطبوعات بهترین ارزیابی رسانه‌ها در جهت توسعه و تعمیق تعاملات است. در طول برگزاری نمایشگاه نشست‌های حرفه‌ای تدارک دیده شده که بخش عمده آن را خود خبرگزاری‌ها برپا می‌‎کنند. میزگردها و کارگاه‌های تخصصی هم در ساعات مشخصی برگزار خواهد شد و  هر روز یک مهمان خارجی داریم که در رابطه با انتقال تجربیات خود در حوزه رسانه صحبت می‌کند.

انتظامی با اعلام شعار نمایشگاه امسال با عنوان "شفافیت،صداقت" اظهار داشت: هرچه شفافیت افزایش یابد مبارزه با فساد صورت خواهد گرفت و توسعه مردم سالاری و همچنین کاهش هزینه‌ها را در بر خواهد داشت و از رسانه‌ها این انتظار می‌رود رفتار خود را بر اساس معیارهای حرفه‌ای و میثاق حرفه ای نسبت به دفاع از حقوق مردم صادقانه اعمال کنند.
 
رییس نمایشگاه مطبوعات در ادامه در خصوص دیگر برنامه‌های امسال نمایشگاه اظهار داشت: یکی از کتاب‌های با نام «حقوق جهانی ارتباطات»دکتر معتمد نژاد رونمایی خواهد شد و روزانه ویژه‌نامه نمایشگاه توسط خود روزنامه‌ها و هر روز توسط یک روزنامه انتشار پیدا می‌کند. 

وی تصریح کرد: بازگشایی از روز جمعه است و افتتاحیه رسمی از روز شنبه خواهد بود. در چهارمین سال پیاپی و در روز اختتامیه، از برترین خبرگزاری‌ها و 5 رسانه‌ای که به ادبیات فارسی توجه دارند، با توجه به شاخص‌های اعلام شده معرفی و تقدیر به عمل خواهد آمد. این موضوع بر اساس تفاهم نامه قبلی معاونت مطبوعاتی با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بر مبنای شاخص‌های مد نظر انجام می‌شود. از میان روزنامه‌ها، روزنامه‌های ورزشی، روزنامه‌های استانی منطقه‌ای، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های تحلیلی هرکدام یه نمونه برتر معرفی خواهد شد و در کل پنج رسانه معرفی و تجلیل می‌شوند. اعتقاد داریم نمایشگاه امسال فضای پر نشاط‌تری را نسبت به سال‌های گذشته خواهد داشت چراکه استقبال 30 درصدی رسانه‌ها برای حضور در نمایشگاه نشانگر اقبال نمایشگاه است.

انتظامی افزود: نمایشگاه کار خود را از ساعت 9 تا 20:30 شروع خواهد کرد. سه عنوان ایران در سالی که گذشت، ایران و کره جنوبی و محیط زیست نمایشگاه عکاسی خواهیم داشت. طبق روال سال‌های گذشته، نظام نامه نمایشگاه مطبوعات مقررات و ضوابط آن اعلام شده و هم ضوابط غرفه‌های برتر و فعال اعلام شده است که بر اساس آن شاخص‌ها، تقدیر خواهند شد و سال آینده از تخفیفات برخوردار می‌شوند.

وی گفت: یکی از امتیازها برای غرفه‌های برتر اولویت در جانمایی الکترونیک و دیگری تحویل غرفه با تخفیف است چند مورد انصرافی هم داشتیم به صورتی که شماری در پیش ثبت نام، تعدادی در ثبت نام و بعد از ثبت نام و تعدادی در جانمایی بنا بر دلایلی انصراف دادند.

انتظامی در پاسخ به دلیل کمرنگ بودن حضور رسانه‌های خارجی گفت: باید نمایشگاه ظرفیت بین‌المللی داشته باشد که رسانه های خارجی را دعوت کنیم لذا باید نمایشگاه را به حدی برسانیم که بشود عنوان بین‌المللی به آن داد یعنی چند رسانه طراز اول مطرح دنیا در آن حضور داشته باشند با یک یا دو رسانه نمی‌توان عنوان بین‌المللی به نمایشگاه داد.

وی بیان کرد: شفافیت و ضمانت لازمه کار مطبوعاتی است که به سه پایه آموزشی نیاز دارد و یک رویکرد نو و انقلابی است. آموزش مردم و مدیران در جهت الزامات و قوانین و بدنه اجرایی کشور از دیگر اقدامات است که در جهت پاسخگویی گام بر می‌دارند. 

انتظامی تصریح کرد: رشدی که در پی این 22 سال داشتند به لحاظ کمی و کیفی قابل توجه است و واژگان ظرفیت‌هایی دارد که ما باید آن ها را درک کنیم و بعد ادعا بین المللی داشته باشیم.

وی ادامه داد: رسانه‌های اجتماعی جایگزین رسانه‌های جمعی می‌شوند اما معنای آن واگذاری میدان نیست بلکه باید تعاملات خود را داشته باشند و مکمل هم باشند و در جهت بوجود آمدن رسانه‌های جدید، جنبه های تعاملی باید افزایش یابد و بر روی وجوه ممیزی تمرکز کنند.

رییس نمایشگاه مطبوعات با اشاره به سیاست گذاری سه ساله نمایشگاه با محوریت دین و اندیشه اظهار داشت: الگو سازی‌های مناسب دینی و مذهبی در کار فرایند الکترونیک مزایای متعددی در جهت کاهش هزینه ها، افزایش یادگیری فضای سیاسی این نمایشگاه خواهد داشت و با توجه به آخرین سال برگزاری نمایشگاه در دولت یازدهم خواهد، ظرفیت آن فراهم شده است.

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها از 14 تا 21 آبان، در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

منبع: yjc

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.