رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نقش دکتر چلبی در دوران گذار عراق بسیار مهم بود و توانست با طراحی‌های خود شرایط را بهبود بخشد.

عربستان باید اشتباه خود را بپذیرد

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آسیای عراق در خصوص سالگرد مرحوم احمد چلبی اظهار داشت: خداوند دکتر چلبی را رحمت کند، من سالیان طولانی ایشان را می‌شناختم که در مبارزه علیه رژیم صدام بسیار فعال بود و بعد از سقوط رژیم بعثی عراق نیز نقش مهمی داشت تا شرایط دموکراتیکی در عراق شکل بگیرد.

وی افزود: بعد از سقوط صدام بعضی بی‌فکری‌ها وجود داشت و دولت‌های غربی منطقه از آن جایی که منطقه را به خوبی نمی‌شناختند ممکن بود شرایطی مانند لیبی در عراق نیز به وجود بیاید.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: نقش دکتر چلبی در دوران گذار عراق بسیار مهم بود و توانست با طراحی‌های خود شرایط را بهبود بخشد. می‌توانست عراق هم شرایط برخی از کشورهای منطقه را پیدا کند ولی با دوراندیشی ایشان این مشکلات به وجود نیامد.

وی متذکر شد: مرحوم چلبی در تدوین قانون اساسی عراق نقش به سزایی داشت همچنین در مبارزه با بعثی‌ها نیز بسیار فعال بود و گاهی تنهایی با بعثی‌ها مبارزه می‌کرد.

لاریجانی اضافه کرد: دکتر چلبی بسیار تلاش کرد تا مجلس و ساختار جدید عراق به خوبی شکل گیرد. شخصیت وی را می‌توان یک رجل ملی دانا و فردی استراتژیک توصیف کرد که نگاه بلندمدتی برای عراق داشت و در بین رجال سیاسی عراق شخصیتی بارز به شمار می‌رفت.

وی با اشاره به شرایط پس از سقوط صدام گفت: در آن زمان اکثر نیروهای مبارز تصور روشنی از آینده نداشتند و گاهی تنها آرمان‌های خود را بیان می‌کردند و به واقعیات توجه نمی‌شد و بعضا تحزب و گروه‌ گرایی هم مشاهده می‌شد اما یکی از افراد بارز در این دوره مرحوم چلبی بود که برای این دوره گذار طرح و دورنگری داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ویژگی‌های بارز مرحوم چلبی این بود که علاوه بر طراح بودن شخصیتی عملیاتی هم به شمار می‌رفت، اظهار داشت: وقتی در عراق جدید سمت‌هایی را برعهده گرفت با دقت نظر اقدامات لازم را انجام می‌داد.

لاریجانی با بیان اینکه مرحوم چلبی در مسائل اقتصادی عراق پیش بینی‌های درستی را انجام می‌داد، بیان کرد: دکتر چلبی چالش‌های پیش روی عراق را به خوبی می‌دید و وضعیت فعلی عراق که با فساد اداری و چالش‌های گوناگون مواجه است را در همان زمان پیش بینی می‌کرد.

وی افزود: مرحوم چلبی فردی پر تحرک و امیدوار بود که با شادابی عمل می‌کرد.

رئیس قوه مقننه کشور با اشاره به شرایط حال حاضر عراق و مبارزه با داعش بیان کرد: اگر ما مدت یکسال گذشته را در نظر بگیریم مردم عراق به خوبی برای مبارزه با داعش بسیج شده‌اند و این شرایط با زمانی که تازه داعش به عراق ورود کرده بود قابل مقایسه نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از سقوط صدام مرحوم چلبی درک درستی از آسیب‌های ساختار عراق داشت، متذکر شد: در مدت زمان یکساله اخیر ملت عراق به خوبی در مقابل داعش ایستادگی کردند.

لاریجانی با بیان اینکه مسئله آزادسازی موصل آخرین قطعه مبارزه با داعش است، گفت: موصل شهر بزرگی است که برخی از کشورها از شرایط موجود استفاده می‌کنند که البته کار نادرستی است و می‌توان حدس زد که هدف آن‌ها چیست.

وی با بیان اینکه دنیای معاصر مثل یک قرن پیش نیست و هوشیاری سیاسی مخصوصا در منطقه ما به وجود آمده است، افزود: اینگونه دخالت‌ها در عراق خلاف قوانین بین‌المللی است. وقتی که دولت عراق رسما عنوان می‌کند به تنهایی به دنبال پاکسازی عراق از داعش هستم، دخالت در امورات داخلی عراق کمکی به حل مسئله نمی‌کند و به پیچیده‌تر شدن موضوع می‌انجامد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصل مسئله مبارزه با داعش است، گفت: مسائل سیاسی حول محور آینده سیاسی موصل تاسف بار است زیرا هنوز پیروزی به دست نیامده، عده‌ای می‌خواهند به اهداف خود دست یابند.

وی با اشاره به مسائل عراق و سوریه اظهار داشت: در مورد این دو کشور توجه به مسئله تمامیت ارضی امری ضروری است.

رئیس قوه مقننه کشور ادامه داد: داستان سرایی برای تاریخ گذشته حد ندارد. با تاریخ گذشته نمی‌خواهیم زندگی کنیم بلکه در چهارچوب حفظ تمامیت ارضی کشورها در منطقه باید به مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی پرداخت.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت عراق است و خواسته ما حفظ تمامیت ارضی کشور است، گفت: ساماندهی وضع موجود نیازمند تدبیر است و امیدواریم ملت عراق در موصل پیروز شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه هیچ علاقه‌ای برای ورود به سایر کشورها نداریم و هرگز لشگرکشی نکرده‌ایم، بیان کرد: دولت عراق برای مبارزه با داعش از ما کمک خواست و ما نیز در حد مستشاری به آن‌ها کمک کردیم.

لاریجانی با بیان اینکه ملت عراق می‌تواند در مبارزه با داعش به پیروزی برسد، گفت: هرکس به نحو دیگری آدرس می‌دهد غلط است زیرا نیروهای مردمی و حشد الشعبی می‌توانند داعش را از کشور عراق بیرون کنند.

وی با بیان اینکه این جریان تروریستی منطقه را به آتش می‌کشد، افزود: برخی از کشورها برای مبارزه با داعش بهانه‌تراشی می‌کنند اما در پس این بهانه‌گیری‌ها اهداف دیگری وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ 33 روزه بیان کرد: رژیم صهیونیستی با پشتوانه غربی‌ها به جنگ با حزب الله رفت در این زمان کشورهای عربی به کمک اسرائیل رفتند ولی جمهوری اسلامی به مقاومت لبنان کمک کرد که در همان زمان کشورهای عربی بیان کردند که این جنگ شیعه‌ها است و به اعراب ارتباطی ندارد.

وی افزود: در جنگ 22 روزه غزه نیز باز هم کشورهای عربی از مردم فلسطین حمایت نکردند و این جمهوری اسلامی ایران بود که به آن‌ها کمک کرد. کشورهای عربی در همان زمان نیز گفتند این جنگ فارس‌ها است و به کشورهای عربی ارتباطی پیدا نمی‌کند. واقعیت موضوع این است که این کشورها قصد کمک ندارند. بهتر است اگر امیالی دارند، آن را بیان کنند و پشت این بهانه‌ها پنهان نشوند.

لاریجانی با اشاره به موفقیت‌های اخیر نیروهای مردمی عراق در مبارزه با داعش گفت: مردم عراق با پس زدن داعش خیلی قدرتمند شدند و توانایی‌های زیادی را از خود بروز دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من قبول دارم که امیال زیادی وجود دارد شاید بعضی دخالت‌ها در امور عراق هم برای این است که بعد از پیروزی چیزی را به دست آورم، بیان کرد: ملت‌ها در حل بحران نقش موثری دارند. ملت عراق باید خطوط قرمز بگذارند و مسائل منطقه نیز باید با حفظ تمامیت ارضی کشورها حل شود.

وی با بیان اینکه هرچه مردم عراق تصمیم بگیرند باید عملیاتی شود، گفت: کشورهای دیگر اگر قصد خدمت دارند باید به ملت و دولت عراق کمک کنند نه اینکه مشکلاتی را به وجود آورند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه با قدرت به وجود آمده در عراق از نظر شجاعت و ورزیدگی نظامی می‌توان موصل را آزاد و تمامیت ارضی عراق را نیز حفظ کرد، گفت: وظیفه ما به عنوان کشور همسایه این است که به اندازه‌ای کمک کنیم تا آن‌ها بتوانند نقش سازنده‌ای را در مشکلات داشته باشند.

وی با بیان اینکه برخی از کشورها اگر می‌توانند استراتژی‌های خود را اجرا کنند، افزود: باید توجه داشت که منطقه اجازه هر تحرکی را نمی‌دهد.

لاریجانی با بیان اینکه عراق باید بر روی قدرت خود حساب کند، گفت: حاکمیت عراق باید سعی کند ارتش، دولت و نیروهای مستقل و قوی داشته باشند و ما نیز وظیفه داریم در همه جهات به آن‌ها کمک کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی کشورها در خصوص عراق عملیات ایذایی می‌کنند، گفت: این کشورها از پتانسیل و آینده عراق می‌ترسند و هر روز مسئله‌ای را ایجاد می‌کنند.

رئیس قوه مقننه کشور با بیان اینکه ما خواسته‌ای از عراق نداریم و تنها به دنبال کمک به این کشور هستیم، بیان کرد: وجود همسایه ناآرام از نظر شأن هم برای ما خوب نیست ولی وجود همسایه‌ای آبرومند برای ما نیز عزت به دنبال می‌آورد.

وی در مورد اهمیت عراق برای جمهوری اسلامی ایران افزود: ملت عراق دوست و برادر ما هستند و علاوه بر سابقه تاریخی عتبات عالیات و قبور مطهر ائمه (ع) در این کشور است به همین جهت ما وظیفه داریم به عراق کمک کنیم تا دولتی دموکراتیک داشته باشد و ان‌شاءالله این کشور آینده‌ای درخشان داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله یمن گفت: آنقدر محاصره در یمن را عمیق کرده‌اند که مردم این کشور در شرایط سختی به سر می‌برند با این شرایط چطور می‌شود به آنجا موشک برد.

لاریجانی ادامه داد: کشور یمن توانایی‌های خاص خود را دارد و از قبل هم در آنجا مستقر بوده‌اند، ممکن است با موشک‌های ساخت داخل این کشور به جده نیز موشک‌هایی را پرتاب کنند زیرا عربستانی‌ها نیز به خاک این کشور تجاوز کرده‌اند.

وی افزود: مسئله یمن از جمله اشتباهاتی است که عربستان انجام داده است، مسائل یمن و عربستان ریشه تاریخی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عربستان بیش از یک سال و نیم است که در یمن دخالت بی‌جا می‌کند، گفت: مردم یمن تمایلی به اهداف سعودی ندارند، مگر عربستان حق دارد به این دلیل آن‌ها را بمباران کند. این رفتار اسلامی که هیچ حتی انسانی هم نیست.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه برخی کشورها فکر می‌کنند با پول می‌توانند سلطه ایجاد کنند، گفت: شرایط جهان تغییر کرده و هوشیاری سیاسی به وجود آمده، عربستان گمان می‌کرد با بمباران می‌تواند ظرف چند روز یمن را به تسخیر خود درآورد که این تصور اشتباه بود.

لاریجانی با بیان اینکه عربستانی‌ها کار غلطی را در یمن شروع کردند و گرفتار شدند، گفت: آن‌ها باید اشتباه خود را بپذیرند و بدانند که مسائل یمن و سوریه راه‌حل سیاسی دارد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با اشاره به انتخاب رئیس جمهور لبنان گفت: در این خصوص نظر خاصی نداریم آنچه که لبنانی‌ها و جریان‌های سیاسی این کشور به آن دست یابند مورد حمایت ما نیز قرار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر گروه‌های سیاسی در لبنان رئیس جمهور را انتخاب کنند ما آن را پیروزی می‌دانیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.