۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶
کد خبر: 470475

«پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی که تا سال ۲۰۱۸ میلادی قدرت را در کشور در اختیار دارد با بزرگترین تحول و تنش سیاسی در دوران زمامداری خود روبرو شده است.

کره جنوبی در آستانه تغییری عظیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، تنش های سیاسی در این کشور پس از آن آغاز شد که موضوع دخالت و دست داشتن یک زن در مسائل حکومتی رسانه ای شد و پس از آن بود که اعتراضات مردمی و مخالفت نمایندگان احزاب مخالف، دامنه خود را بر سراسر کشور گستراند.
زنی که باعث بروز رسوایی بزرگ برای «پارک» شده «چوی سون سیل» نام دارد که پدرش سال ها قبل استاد رئیس جمهوری کره بود و به همین سبب او توانسته با همین ارتباطات در دستگاه مهم دولتی و نهاد ریاست جمهوری آن کشور رخنه کند.
او در شرایطی به اسناد و سخنرانی های مهم رئیس جمهوری و دیگر مقام های کشور و برخی پرونده های سری دست یافته که دارای هیچ مقام دولتی اعلام شده ای نبوده و همین موضوع موجب شده تا کسانی که به او در این زمینه کمک می کرده اند از جمله ۱۰ نفر از مشاوران رئیس جمهور برکنار شوند.
این زن تا مدتی قبل از نظرها پنهان بود و وقتی رئیس جمهوری از ملت عذرخواهی کرد و این رسوایی را پذیرفت، مشخص شد که خانم «چوی» در آلمان بسر می برده و بعد هم در روز یکشنبه این هفته (دیروز) از طریق لندن به کره جنوبی بازگشته است و اکنون تحت بازپرسی مسئولان قضایی قرار دارد.
زنی که به محور تنش ها در کشور مبدل شده است پس از ورود به کره جنوبی از کرده خود ابراز ندامت کرد و حالا پس از اعتراضات گسترده مردمی می گوید که مستحق مرگ است.
او در ساختمان دادستانی کره جنوبی در شرایطی که محزون بود از ملت کره جنوبی عذرخواهی کرد و گفت که گناهکار است و مجازاتش مرگ می باشد و این گناه را می پذیرد.
همچنین بسیاری از مسئولان قضایی این کشور نیز علاوه بر تایید گناهکار بودن وی، خواستار استعفای رئیس جمهوری کره جنوبی شده اند.
هنوز مشخص نیست که او دقیقا به چه اسناد مهمی دست یافته که موضوع تا این حد امنیتی شده است و امروز ۶۰ نفر از مقام های دادستانی او را احاطه کرده بودند و ۳۰۰ خبرنگار به دنبال پوشش این خبر بودند.
خانم «پارک» اما هنوز در باره اینکه او به چه مدارکی دست یافته اظهار نظری نکرده اما بسیاری از مردم و معترضان و بخصوص جامعه دانشگاهی خواستار رسیدگی به ماجرایی شده اند که موجب شده است درصد حمایت از وی به پایین ترین زمان از دوران ریاست جمهوری تاکنون برسد.
در سال های ۱۹۹۰ میلادی پدر «چوی» استاد خانم «پارک» بود. بعدها مشخص شد یک مسئول دولتی که «پارک چونگ هی» رئیس جمهوری پیشین و فقید کره جنوبی را به قتل رساند معتقد بوده که او این استاد را بیش از اندازه به دستگاه حکومتی نزدیک کرده و به توصیه ها برای کنار زدن وی بی توجهی می کرده است.
بسیاری در کره جنوبی به همین دلیل پدر رئیس جمهوری را یک دیکتاتور می خواندند و به همین سبب خانم «پارک» پیشینه درخشانی نزد مردم ندارد.
از سوی دیگر بسیاری منتقد سیاست های اقتصادی و سیاسی او هستند و بر این باورند که در دوران حکومت وی از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون روابط دو کره تیره تر شده و کره شمالی به دلیل فشارهای بیش از اندازه «پارک» و آمریکا که روابط نزدیکی با وی دارد آزمایش های موشکی بالستیک و هسته ای را افزایش داده و اوضاع امنیتی شبه جزیره کره بدتر از هر زمانی است.
از سوی دیگر سیاست های اقتصادی «پارک» برای بسیاری خوشایند نیست و مساله شغل برای جوانان حیاتی است و از سوی دیگر دولت هنوز نتوانسته است یک ثبات اقتصادی ایجاد کند و بسیاری بر این اعتقاد هستند که او تمرکز زیادی بر مسایل نظامی با آمریکا و مقابله با کره شمالی کرده است.
مردم کره جنوبی در روزهای اخیر بارها به سیاست های نظامی دولت از جمله اینکه پارک می خواهد با همکاری آمریکا سامانه موشکی پیشرفته تاد را در کشور مستقر کند اعتراض کرده اند و در محافل مختلف این بحث وجود دارد که بجای بدتر کردن روابط دو کره و استقرار چنین سامانه ای که امنیت به بار نمی آورد، بهتر است دو کره وارد مذاکرات شوند.
اقتصاد کره جنوبی احتمالا امسال و سال آینده رشدی معادل دو ممیز هفت درصد خواهد داشت و شاید بهتر از برخی کشورها باشد اما از میانگین سه و شش دهم درصدی گذشته کمتر است و این هم بخشی از نارضایتی عمومی از پارک را به دنبال داشته است.
به هر صورت به نظر می رسد که رسوایی خانم «چوی» که باعث پوزش رسمی رئیس جمهوری کره جنوبی از مردم این کشور شد، باعث گردیده تا زخم هایی که معضلات نظامی و سیاسی و اقتصادی را زیر پوسته خود پنهان کرده بود سر باز کند.
حال که مجموعه ای از مشکلات گریبان رئیس جمهوری کره جنوبی را گرفته و اگر او بخواهد از قدرت کناره گیری کند آن زمان ممکن است ظرف دو ماه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود در حالی که هنوز هیچ فردی به طور رسمی خود را برای ریاست جمهوری در این کشور نامزد نکرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.