شمار بیکاران در فصل بهار ۹۵ به ۳ میلیون و ۱۴۹ هزار نفر رسید تا یک رکورد جدید دیگر به نام حسن روحانی ثبت شود و تحقق بالاترین میزان بیکاران در ۶ سال گذشته و ۱۶ فصل اخیر نگرانی ها را از یک بحران عظیم بیش از پیش افزایش دهد.

رکوردشکنی دولت در افزایش بیکاری

به گزارش تسنیم، سه سال از فعالیت دولت یازدهم می گذرد و در این مدت حجم زیادی از منابع به سمت بنگاه های زودبازده هدایت شده است تا شاید فشار بیکاری کاهش یابد. اما نگاهی به آمارهای رسمی به خوبی نشان می دهد که دولت حسن روحانی در مقابل بحران بیکاری نتوانسته کاری از پیش ببرد و این درحالی است که سالانه بیش از ۹۰۰هزار نفر وارد بازار کار می شوند که این دولت نشان داده، توانایی پاسخ به این حجم از متقاضیان را ندارد.

بسیاری از کارشناسان راهکار حل معضل بیکاری را ایجاد سالانه بیش از یک میلیون شغل در کشور دانسته اند اما در سال های اخیر نصف این مقدام هم محقق نشده. برخی کارشناسان بازار کار رشد اقتصادی بالای هفت درصد را راهکار حل معضل بیکاری می دانند که در حال حاضر به دلیل وجود رکود اقتصادی امکان چنین رشدی در کشور وجود ندارد. 

در حالی حدود ۱۰ ماه از مأموریت دولت یازدهم باقی مانده که هیچ کدام از وعده‌های انتخاباتی دولت برای حل معضل بیکاری محقق نشده و شمار روزافزون بیکاران بیانگر این موضوع است که دولت در اشتغال‌زایی ناموفق عمل کرده است.

بررسی گزارش های رسمی مرکز آمار ایران نشان می دهد،  تعداد بیکاران در بهار ۹۵ رکود جدید طی شش سال اخیر ثبت کرده است و شمار بیکاران در دولت تدبیر طی ۱۶ فصل گذشته بالاترین بوده است. نگاهی به نمودار  تعداد بیکاران طی سال های ۹۰تا ۹۵ نشان می دهد که روند بیکاری در سال های ۹۲ تا ۹۵ افزایشی بوده است.

تعداد بیکاران کشور در تابستان سال ۱۳۹۲ هم‌زمان با تغییر دولت، ۲ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۶۲۴ نفر بود که در بهار ۹۵ به ۳میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۸۲ افزایش یافته است. به عبارتی می‌توان گفت در دولت یازدهم ۵۸۶ هزار و ۵۸ نفر بر تعداد بیکاران افزوده شده است.

 بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ، تعداد بیکاران در سال های  ۹۰ تا ۹۵ به صورت فصلی به شرح زیر است.

در سال ۹۰،  تعداد بیکاران در فصل بهار ۳میلیون و ۵ هزار نفر، تابستان ۲ میلیون و ۵۹۷ هزار نفر، پاییز ۲ میلیون و ۶۷۶ هزار نفر و زمستان ۲ میلیون و ۸۷۷هزار و ۶۰۸ هزار نفر بوده است.

 در سال ۹۱، شمار بیکاران در فصل بهار به ۳میلیون و ۱۴۶ هزار نفر، تابستان ۳میلیون و ۲۳هزار نفر، پاییز ۲میلیون و ۶۸۸ هزار نفر و زمستان به ۲ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر رسید.

در سال ۹۲ ، رقم بیکاری در فصل بهار ۲ میلیون و ۴۸۸ هزار نفر ، تابستان،۲ میلیون و ۵۶۳هزار نفر، پاییز ۲میلیون و ۴۰۱ هزار نفر و در زمستان حدود ۲میلیون و ۳۷۱ هزار نفر اعلام شد.

در سال ۹۳ نیز شمار بیکاران در فصل بهار به ۲ میلیون و ۵۳۰هزار نفر، تابستان ۲ میلیون و ۲۵۷ هزار نفر، پاییز ۲میلیون و ۵۲۰ هزار نفر و در زمستان به ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار نفر رسید.

در سال ۹۴ ، تعداد بیکاران در فصل بهار به ۲ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر، پاییز ۲میلیون و ۷۳۵ هزار نفر ، تابستان ۲ میلیون و ۶۴۶هزار نفر و در زمستان به ۲ میلیون و ۸۸۷ هزار نفر افزایش یافت.

 مطابق گزارش جدید مرکز آمار، بالاترین تعداد بیکاران طی سال ۹۰ تا ۹۵ در بهار ۹۵ با رقم ۳ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۸۲ نفر ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای رسمی دولت یازدهم نشان می دهد ، معضل بیکاری در این دولت هر روز بحرانی تر شده و به مرز غیرقابل کنترل نزدیک می شود که مهمترین دلیل آن از سوی کارشناسان و اقتصاددانان عدم ارائه برنامه جدی و مشخص برای اشتغالزایی از سوی تیم اقتصادی این دولت ارزیابی می شود.

این در حالی است که برخی مسئولان ارشد دولت بدون اشاره به این آمارهای رسمی مرکز آمار ایران، از بهبود وضعیت کشور در حوزه اشتغالزایی سخن می گویند که نشان از بی اطلاعی از وضعیت اقتصادی کشور دارد و بدتر اینکه وقتی مسئولان دولت یازدهم عمق فاجعه را ندانند و درک نکنند، و همین رویه سه سال گذشته را در ماه های پایانی مدیریت خود بر کشور ادامه دهند، باید منتظر بحرانی عظیم در حوزه بیکاری بود که مصیبت آن نصیب مردم ایران خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.