نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان رای اعتماد دادند.

رای اعتماد نمایندگان به سه وزیر پیشنهادی + جزئیات روز شلوغ مجلس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق، عزل سه وزیر که دولت به عنوان «‌تغییرات کابینه»‌ خود در سال آخر خدمت‌اش مطرح می‌کند سئوالات بیشماری برا به‌وجود آورد که چرا در دقیقه 90 باید دولت دست به چنین اقدامی بزند. علی جنتی، علی اصغر فانی، محمود گودرزی به ترتیب از وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان برکنار شدند تا امروز سه گزینه پیشنهادی حجت‌الاسلام حسن روحانی در مجلس حاضر شوند و برای گرفت رای اعتماد از مجلس تلاش کنند.

این سه گزینه سیدرضا صالحی امیری، مسعود سلطانی‌فر و فخرالدین احمدی دانش ‏آشتیانیهستند که به ترتیب برای تصدی وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، رئیس‌جمهور آنان را به مجلس معرفی کرد.‏

امیری صالحی که برای تصدی پست وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شده است پیش از این به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ورزش به مجلس نهم معرفی شده بود که نتوانست مقبول رای نمایندگان بیفتد. کارنامه کاری وی نشان می‌دهد که وی بیشتر دارای سوابق امنیتی است و پیش از این به عنوان معاون فرهنگی ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات 92 فعالیت کرده است. آخرین پست امیری صالحی ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی بوه است.

همچنین در مردادماه سال 1392 مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد که در پایان رای گیری مشخص شد که آرا اخذ شده 283 رای بوده است و سلطانی‌فر 117رأی موافق و 148 رأی مخالف داشته و 18 رای ممتنع کسب کرد. در نتیجه او نتوانست رای اعتماد از مجلس کسب کند. با این حال به نظر می‌رسد دولت یازدهم مصمم است که وی را در پست وزیر ورزش و جوانان بنشاند.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است. این درحالی است که حسن روحانی آبان‌ماه 1393 طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «دانش‌آشتیانی»‌ را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای کسب رأی اعتماد به خانه ملت معرفی کرد که وی نیز مانند دو وزیر پیشنهادی که امروز به مجلس معرفی شده‌اند نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند. شرکت در فتنه سال 88 از جمله دلایل عدم کسب رای اعتماد وی از مجلس نهم بوده است.

اینک امروز سه شنبه 11 آبانماه سال 1395 بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش تنها دستور کار نشست علنی صبح پارلمان دهم است و در صورتی که رسیدگی به صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی در جلسه صبح به پایان نرسد، مجلس در نوبت عصر امروز هم جلسه علنی خواهد داشت.

در ادامه می توانید گزارش مبسوطی از وقایع امروز مجلس را مشاهده کنید:‌

برای دفاع از صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی روحانی وارد مجلس شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل برای دفاع از 3 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

 نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شد/ روحانی:‌ دولت در آغاز کارش با بحران‌ها روبه‌رو بود


مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس هنگام ورود رئیس‌جمهور به پارلمان به استقبال وی رفت.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز هنگام ورود روحانی به صحن علنی، به وی خوش‌آمد گفت.

مجلس امروز در جلسه رأی اعتماد نماینده غایب نداشت

عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد که مجلس در جلسه امروز خود (11 آبان ماه 95) غایب و تأخیرکننده نداشت. 

ازدحام نمایندگان هنگام ورود روحانی به صحن علنی مجلس

جلسه صبح امروز (سه‌شنبه 11 آبان) نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه‌ها و صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش‌، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان با حواشی همراه بود.

* جلسه علنی امروز در حالی آغاز شد که از ابتدای جلسه حضور گسترده خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های ایرانی و خارجی چشمگیر بود. بیش از 350 خبرنگار، عکاس و فیلمبردار در جلسه رأی اعتماد 3 وزیر پیشنهادی حضور دارند.

 نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شد/ روحانی:‌ دولت در آغاز کارش با بحران‌ها روبه‌رو بود


*رسانه‌های الجزیره، المیادین، التجاه و خبرگزاری‌های فرانسه، آلمان و چین از جمله رسانه‌هایی هستند که با حضور در مجلس شورای اسلامی این رویداد را پوشش خبری می‌دهند.

* حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور با استقبال علی مطهری ساعت 8:25 وارد صحن علنی شد که نمایندگان با حلقه زدن به دور وی به بحث و گفت‌وگو با رئیس جمهور پرداختند.

* در ابتدای جلسه علنی صبح امروز، برای مشخص شدن موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی قرعه‌کشی انجام شد که نمایندگان پشت جایگاه هیئت رئیسه این کار را انجام دادند.

 * روحانی  به همراه علی مطهری، نائب رئیس دوم مجلس، محمدرضا تابش و نهاوندیان وارد صحن علنی مجلس شد و عارف با دستمالی که بر دهان داشت و نشان از سرماخوردگی وی می داد، به استقبال روحانی رفت و از روبوسی با روحانی که قصد مصاحفه با وی را داشت، امتناع کرد. ماجرای روبوسی عارف با روحانی و برخی وزرا به یک حال و احوال پرسی و چند شانه به هم زدند ختم شد که این موضوع خنده برخی از نمایندگان را به همراه داشت.

* به‌دلیل تأخیر رئیس جمهور برای ورود به صحن علنی مجلس‌، لاریجانی رئیس جلسه اعلام کرد که تا زمان بررسی برنامه‌ها و رأی اعتماد به وزرا مجلس روال عادی خود را در بررسی طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی ادامه دهد.

* به‌دلیل ازدحام نمایندگان در ردیف اول و در جریان بررسی طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی، محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران که از موافقان این طرح بود از نمایندگان خواست تا در صندلیهای خود حضور داشته باشند که علی لاریجانی نیز از پشت تریبون اعلام کرد نمایندگان در صندلیهای خود بنشینند. 

*محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که در نشست امروز پارلمان حضور داشت در بخشی از جلسه به خواب عمیقی فرو رفت.

* رئیس‌جمهور بخش آغازین نطق خود را در دفاع از سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان که همه وزارتخانه‌های «غیراقتصادی» هستند به بازگویی چندباره تحلیل‌های اقتصادی خود از جمله نرخ تورم، نرخ رشد و عدم اشتغال در مقطع تحویل گرفتن دولت اختصاص داد و نیز چند جمله ای نیز از برجام سخن گفت.

روحانی:‌ دولت یازدهم در آغاز کارش با بحران‌ها روبه‌رو بود/در مسأله اشتغال عقب هستیم

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در جلسه بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: بنده بسیار خوشحالم که در اولین فرصتی که امروز در اختیار بنده قرار گرفته در محضر نمایندگان مجلس دهم به تناسب ترمیم کابینه نکاتی را خدمت شما عرض کنم.

وی در ادامه افزود: گرچه قبلا دیدارهایی خدمت شما داشتیم اما این اولین دیدار در خانه ملت در حضور شما نمایندگان عزیز و بزرگوار منتخب ملت ایران است، به همه شما خسته‌نباشید عرض می‌کنم به خاطر حدود پنج ماهی که در کار و تلاش در مجلس بودید و سپاسگزاری می‌کنم به خاطر همکاری و هماهنگی بسیار خوبی که در مجلس دهم بین دولت و مجلس در طرح و لوایح و نسبت به حضور وزرا در مجلس شورای اسلامی بودیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تردیدی ندارم که هماهنگی، همفکری بیشتر به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ایران است، دولت یازدهم در آغاز کارش و شروع فعالیتش با مشکلات بزرگی روبه‌رو بود که شاید بتوان نام آنها را بحران‌ها نامید.

روحانی ادامه داد: هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز دولت، کشور با تورم بیش از 23 درصد روبه‌رو باشد، در حالیکه در آغاز این دولت کشور با تورم 40 درصد روبه‌رو شد، هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز کار کشور با رشدی منفی روبه‌رو باشد اما دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با هشت فصل رشد منفی روبه‌رو بود.

وی افزود: هیچ دولتی نبوده که شروع کارش با عدم اشتغال خالص چند سال مداوم روبه‌رو باشد، اشتغال خالصی که تقریبا در طول چند سال نزدیک به صفر بوده، هیچ دولتی نبوده که در آغاز کارش بعد از انقلاب اسلامی با تحریم‌های شدید سازمان ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت تحت ذیل هفت مواجه باشد و دولت یازدهم با این مشکلات مواجه بود.

روحانی در ادامه سخنانش گفت:‌ بالاترین دستاورد برجام گسترش انتخاب آزاد برای ملت ایران است.

رئیس‌جمهور همچنین گفت:‌در اشتغال گرچه بسیار عقب هستیم ورود نسشل جوان ما به بازار کار و نیروی فعال کار در بهار امسال کم سابقه بوده است.(جزئیات بیشتر در اینجا)

روحانی صحن علنی مجلس را ترک کرد

حسن روحانی رئیس‌جمهور که صبح امروز برای دفاع از 3 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارشاد و ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، دقایقی قبل صحن پارلمان را ترک کرد.

رئیس‌جمهور در این نشست، در سخنان یک‌ساعته خود به دفاع از برنامه‌ها و صلاحیت سه وزیر پیشنهادی خود پرداخت.

پس از پایان سخنرانی موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی، رأی‌گیری به صورت دستی در صحن علنی پارلمان انجام خواهد شد. 

 *مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش


پیشنهاد دانش آشتیانی برای «لائیک شدن» نظام آموزشی ایران

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 11 آبان) در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در مخالفت با برنامه‌ها و دیدگاههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار کرد: برنامه‌هایی که آقای دانش‌آشتیانی ارائه کرده است فقط در مقام شعار است و قابلیت اجرا ندارد.

وی ادامه داد: مشکل امروز ما همین است که عده‌ای که در گذشته هم مسئولیت را داشتند در راستای اجرای اصل 30 قانون اساسی برای گسترش آموزش دولتی اقدامی نکرده‌اند.
 

فلاحت پیشه با اشاره به برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما در برنامه‌های پیشنهادیتان تاکید کرده‌اید که نظام آموزش و پرورش را بر اساس تعهدات بین‌المللی در قالب یونسکو و یونیسف که در نظامهای لائیک غربی شکل گرفته‌اند سامان می‌دهید. اگر دانش‌آموزان بخواهند هر مسئله‌ای را در فضای آموزش و پرورش یاد بگیرند این مسئله با آموزه‌های دینی ما در تضاد است و ما نگرانیم که این تفکرات غلط بر متون درسی ما اثر بگذارد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس افزود: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در بخش دیگری از برنامه‌های خود به تمرکز بر اجرای مضامین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بررسی محتوای این سند اشاره کرده است که این مسئله یعنی بازگشت به عقب و مشکل ما هم اجرا نشدن این سند است که تازه وزیر پیشنهادی می‌خواهد به بررسی آن بپردازد.

وی با اشاره به سوابق تحصیلی و مدیریتی دانش آشتیانی گفت: تحصیلات شما در حوزه مهندسی راه و ساختمان و مهندسی زلزله است که با فضای فکری و مدیریتی آموزش و پرورش همخوانی ندارد. علاوه بر آن سوابق اجرایی شما هم با حوزه آموزش و پرورش مرتبط نیست و شما در مدیریت مجموعه مدارس مفید که از اشرافی‌ترین مدارس غیردولتی است و تجمعات صورت گرفته در این مجتمع در ایام فتنه باید پاسخگو باشید.

فلاحت پیشه با انتقاد از تغییرات صورت گرفته در کابینه خطاب به روحانی گفت: ضعفهای مدیریتی و مفاسد اقتصادی بیش از تحریم به ما آسیب زده است و انتظار این بود که کابینه دولت در این حوزه‌ها ترمیم می‌شد.

عباسی:آقای روحانی! ۸ هزار میلیارد صندوق فرهنگیان چه شد
 

رئیس جمهور دیر آمد/ سخنان «اقتصادی» و «برجامی» روحانی در روز رای اعتماد به وزرای غیراقتصادیاسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش در جلسه امروز (سه‌شنبه، 11 آبان) خانه ملت که به رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت اختصاص داشت در مخالفت با احمد دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سخنانی  خطاب به رئیس جمهور گفت: چرا باز هم طبق معمول آقای روحانی همواره مشکلات کشور را به گردن دولت قبل می‌اندازید؟ 

وی افزود: آقای رئیس جمهور درباره مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح شما کافی نبود. ما هم نمی‌گوییم در این صندوق اختلاس صورت گرفته، 8 هزار میلیارد تومان از پول بیت‌المال و فرهنگیان کجا رفته است و عدم وصول از سوی چه کسانی است؟ 

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با تاکید بر اینکه کمیته تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان مجلس در زمینه رسیدگی به حسابهای این صندوق شفاف‌سازی خواهد کرد، گفت: ما نمایندگان هم شعار و ما ادراک مالصندوق را سر نخواهیم داد. 

عباسی همچنین از رئیس جمهور به دلیل اینکه حقوقهای نجومی صحبتی نکرد انتقاد و اظهار کرد: در جریان استیضاح آقای فانی وزیر سابق آموزش و پرورش انتظار این بود که تیم دولت به کمک وی بیاید و در جهت رفع مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام کند و مانند مجلس هفتم که آقای حاجی استیضاح نشد، آقای فانی نیز استیضاح نشود. 

وی اضافه کرد: در آموزش و پرورش و بین معلمان افراد تحصیلکرده داریم که می‌توانیم اداره امور این وزارتخانه را برعهده بگیرند، اینکه فردی از میان آنها برای تصدی وزارت آموزش و پرورش انتخاب نمی‌شود، بی‌احترامی به نظام آموزش و پرورش است. 

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تخصصی برای اداره این وزارتخانه ندارد، افزود: دانش آشتیانی فقط می‌تواند در امر نوسازی مدارس مثمر ثمر باشد که این کافی نیست. 

عباسی گفت: مدرسه مفید اصلا ارزشی برای دولت و بازرسی دولتی قائل نمی‌شود که ما نسبت به این موضوع نیز انتقاد داریم. 

وی اضافه کرد: برنامه‌های آقای دانش آشتیانی معطوف به مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان نیست. برنامه‌هایی که وی ارائه داده در 9 ماه تا پایان دولت یازدهم قابلیت اجرا ندارد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: تحول بنیادین در آموزش و پرورش در این 9 ماه در برنامه‌های شما دیده نشده، با توجه به برنامه‌هایی که شما ارائه کرده‌اید برای این کار چه اقدامی باید انجام داد؟

عباسی یکی دیگر از ضعفهای برنامه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش را بی‌توجهی به سند محتوایی آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: ما انتظار داشتیم در رابطه با مطالبات بازنشستگان فرهنگی در برنامه آقای دانش آشتیانی مطالبی عنوان می‌شد که متاسفانه اینطور نبود.

وی تاکید کرد: ساماندهی مربیان پیش‌دبستانی و توجه به دانشگاه فرهنگیان جزو موضوعاتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موضوعی گنجانده نشده است. امروز صدها کلاس درس بدون معلم و یا با استفاده از افراد کم تجربه آموزشی اداره می‌شود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه توازن جنسیتی آموزشی در ایران به هم خورده است، افزود: دبیران متوسطه امروز در مقطع ابتدایی تدرسی می‌کنند که این ضعف نظام آموزشی است.

عباسی خطاب به رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آقای روحانی همه مشکلات موجود امروز کشور را نباید به گردن دولت قبل انداخت، این مشکلات وجود دارد و باید حل شده و شما نیز باید پاسخ دهید. 

بازداشت «دانش‌آشتیانی» در فتنه ۸۸

سخنان «اقتصادی» و «برجامی» روحانی در روز رای اعتماد به وزرای غیراقتصادی/ بازداشت «دانش‌آشتیانی» در فتنه ۸۸سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین  و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 آبان‌ماه) خانه ملت در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: زمانی که دانش آشتیانی عضو شورای عالی تالیف کتب درسی بود، درس شهید فهمیده حذف شد.

وی با بیان اینکه ترمیم کابینه باید در راستای بیکاری فزآینده انجام می‌شد، افزود: دانش آشتیانی بازیگر نقش اول فتنه و بازیگری سیاسی است.

نقوی حسینی با اشاره به سوابق دانش آشتیانی در فتنه 88 گفت: ایشان تنها مدیر مدرسه‌ای است در تهران که از بین 3 هزار مدیر مدرسه در رابطه با فتنه 88 بازداشت شده است. 
 

 حاجی‌دلیگانی: نطق رئیس‌جمهور در مجلس یک طرفه بود

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 11 آبان) قوه مقننه در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت با استناد به ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس در تذکری گفت: رئیس جمهور که خود حقوقدان است، باید درباره برنامه‌ها و شخصیتهای وزرای پیشنهادی صحبت می‌کرد.

وی با بیان اینکه رئیس مجلس باید به رئیس جمهور تذکر می‌داد، تصریح کرد: وکلای ملت از اینکه رئیس جمهور جلسه‌ای را برای تعامل بیشتر با نمایندگان داشته باشد، استقبال می‌کنند چون قوه مقننه و قوه مجریه به دنبال حل مشکلات مردم هستند.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس ادامه داد: نطق آقای رئیس جمهور یک‌طرفه بود و سؤالاتی که نمایندگان از وی داشتند و به هیئت رئیسه دادند، از آقای حسن روحانی پرسیده نشد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم شاهین‌شهر گفت: تذکر شما را وارد نمی‌دانم و از نظر آیین‌نامه تخلفی صورت نگرفته است. 

موافقان وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش 

سروش: پاسخ‌گویی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان اولویت آموزش و پرورش باشد

 ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در موافقت با وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مهمترین دلیل بنده برای موافقت با آقای دانش آشتیانی این است که به نمایندگان تاکید کنم در شرایط فعلی و با وجود مشکلات آموزش و پرورش باید به محورهای مهم آموزش و پرورش که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است، توجه کنیم. 

وی افزود: این مهم را در برنامه‌های آقای دانش آشتیانی دیدم و به این دریافت رسیدم که ایشان قادر به راهبری و انجام این کار است. هدف اصلی آموزش و پرورش مطابق سند تحول بنیادین چنین ترسیم شده که تربیت انسانی مومن، معتقد به معاد و آشنا به مسئولیت‌ها و وظایف در برابر خدا، خود، دیگران، حقیقت‌جو، صلح‌جو و... ولی آنچه که خروجی آموزش و پرورش کنونی ماست، با آنچه که باید باشد، تفاوت ماهوی دارد و رسیدن به این هدف نیز با وضعیت کنونی وزارت آموزش و پرورش ناشدنی است.

عضو فراکسیون امید در مجلس افزود: نظام آموزش و پرورش بر آموزش تکیه دارد نه بر فعالیت. در حالی که همیشه فعالیت بهتر از آموزش بوده است. افزایش محفوظات اساسا هدف نیست و مباحث مرتبط با موضوعات تخصصی علاقه‌مندان طی دوره‌های تخصصی در مراحل بالاتر خواهند آموخت.

سروش ادامه داد: تمرکززدایی باید در دستورکار آموزش و پرورش قرار گیرد اکنون مدارس فاقد اختیارات کافی هستند و ادارات و وزارتخانه در بسیاری از مسائل تصمیم می‌گیرد. واگذاری امور از جمله تصمیم‌گیری موجب ظهور ابداعات و نوآوری‌ها می‌شود و احساس اشتراک در هدف را به همه اجزای یک سیستم منتقل می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از حجم بالای نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: این حجم با وضعیت آموزشی ما تناسب ندارد و به صورت مناسب نیز سازماندهی نمی‌شود. اکنون نسبت کارکنان به دانش‌آموزان از استانداردهای جهانی وضعیت بهتری دارد اما نسبت کادر آموزشی نسبت به دانش‌آموزان پایین‌تر از سطح جهانی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به اولویت‌های آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: حل مشکلات معیشتی معلمین اعم از مطالبات معوق، بیمه طلایی و... تامین منزلت و جایگاه معلمان و فرهنگیان در قیاس با اقشار دیگر جامعه و دیگر کارمندان دولت، تمرکززدایی و سپردن کارها به مدارس، تامین بودجه مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش، مشارکت دادن فرهنگیان در برنامه‌های مدارس، به رسمیت شناختن تشکل‌های سیاسی، فرهنگی و صنفی فرهنگیان، پاسخگویی شفاف و روشن درباره عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان از اولویت‌های آموزش و پرورش است.

سروش تصریح کرد: بنده به آقای دانش آشتیانی رای می‌دهم زیرا هر 13 بند برنامه‌های وزیر پیشنهادی را مطالعه کردم و معتقدم این برنامه‌ها کاملا می‌توانند، اجرایی شوند. به وی رای می‌دهم زیرا به حفظ وضع موجود رضایت نمی‌دهد و از استمرار گفتمان تحول در آموزش و پرورش و بررسی محتوایی سند تحول بنیادین و برنامه درسی و ملی صحبت می‌کند. 

وی ادامه داد: بنده به دانش آشتیانی رای می‌دهم زیرا در برنامه‌هایش به تقویت آموزش مدیران و ایفای نقش رهبری و آموزشی و پرورشی تاکید می‌کند. به وی رای می‌دهم زیرا در برنامه‌اش تمرکز در وزارت آموزش و پرورش را قبول ندارد و از نقش شورای آموزش و پرورش استانها، مناطق و مدارس متناسب با مقتضیات آموزشی صحبت می‌کند و به آن عمل خواهد کرد و در سیاستهای اجرایی به جلب مشارکتهای نهادهای ملی و منطقه‌ای تمرکز دارد.

محمدی: دانش‌آشتیانی یک معلم ریاضی موفق بود

 داوود محمدی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 آبان) قوه مقننه در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: در زمینه اعتقادی دانش آشتیانی می‌توانم بگویم که وی در خانواده‌ای مذهبی و پدرش هم امام جماعت یکی از مساجد تهران و یکی از افراد موثر در دوران قبل و بعد از انقلاب بود.

وی افزود: دانش آشتیانی فردی تاثیرگذار در تشکلهای اسلامی دانشجویان در زمان قبل و بعد از انقلاب بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب لباس سپاه را به تن داشت و بر اساس حرف امام به سپاه پیوست. همچنین وی از دست پروردگان شهید رجایی بوده و  از خصوصیات اخلاقی وی پاکدستی، اعتقاد، رعایت احکام است مثال زدنی است.
 

محمدی درباره تخصص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: دانش آشتیانی در زمینه تعلیم و تربیت از تخصص کافی برخوردار است همچنین وی یک معلم ریاضی موفق بود.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش باید به سمت تخصصی‌شدن پیش برویم، اظهار کرد: دانش آشتیانی در زمینه‌های تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش از تواناییهای بالایی برخوردار است. اقداماتی که وی در مسائل آموزشی انجام داده‌اند، نشاندهنده این است که می‌تواند سکاندار وزارت آموزش و پرورش باشد و این وزارتخانه را اداره کند. دانش آشتیانی همچنین از دبیران متدین و متعهد است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در زمان جنگ نزدیک به 80 دانش‌آموز دانش آشتیانی شهید شدند و عمدتا این موضوع بر اساس تاثیرگذاری و تربیت دانش‌آشتیانی بوده است. همچنین در زمینه مدرسه‌سازی در زمان انقلاب فعالیتهای زیادی داشته‌اند.

محمدی در مورد تخصص و حوزه مدیریی دانش آشتیانی گفت: وی حضور موثر در مدیریت خرد و کلان داشته، در وزارت علوم معاونت 3 دوره طرح و برنامه را داشته همچنین در این پست موفق هم بوده است. اگر ایشان موفق نبوده است چطور می‌شود که معاون 3 دوره وزارت علوم باشد؟

وی با اشاره به مدیریت دانش آشتیانی گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در گذشته کارهای بزرگی انجام داده همچنین در استانهای محروم دبیرستانهای مختلف را ساختند. عملکرد دانش آشتیانی بر اساس استانداردها و علم و اندیشه است. 

  سخنان احساسی نماینده اصلاح‌طلب در حمایت از دانش آشتیانی

سخنان «اقتصادی» و «برجامی» روحانی در روز رای اعتماد به وزرای غیراقتصادی/ بازداشت «دانش‌آشتیانی» در فتنه ۸۸حجت‌الاسلام مهدی شیخ نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 آبان) پارلمان در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که خود این سخنان را احساسی خواند، اظهار کرد: ما تا کی می‌خواهیم به این روند بی‌اخلاقی در سیاست کشور ادامه دهیم؟


وی افزود: فردی وارد سیاست ما شد و سالها نیروها را به جان هم انداخت. با پشت پا زدن به اخلاق، تخصص و نظارت مجلس بر دولت نیروها را هدر داد، به کجا می‌رویم؟ این فرد مجددا خواست وارد عرصه سیاست شود، مقام معظم رهبری هوشیارانه تذکر دادند که دوباره نباید جامعه به فضای دوقطبی برگردد. چرا می‌خواهیم فضا را دو قطبی کنیم؟

شیخ ادامه داد: افرادی که پشت تریبون قرار گرفتند، چه موافق و چه مخالف آیا کافر و ضد ولایت فقیه هستند؟ آیا ما کافر و ضد ولایت هستیم؟ این چه ادبیاتی است و چه ضد اخلاقی‌گری است؟ تا کی می‌خواهیم به این روش ادامه دهیم؟ آیا این نفاق نیست؟

نماینده تهران در مجلس با طرح این سؤال که آیا این انشقاق میان نیروهای انقلاب نیست، اظهار کرد:  با تهمت زدن‌، انگ زدن به نیروهای وفادار انقلاب و کسانی که عمر و هستی‌شان را در راه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گذاشته‌اند چرا باید تهمت نفاق و جاسوسی بزنیم؟ آیا این روش پسندیده‌ای است و با اسلام سازگار است؟

وی با بیان اینکه قرار بود به اخلاق رای دهیم، انقلاب ما انقلاب ارزشها و انسانیت بود گفت: آیا این اخلاق، ارزش و انسانیت است؟

شیخ اضافه کرد: آیا این روشها با قرآن سازگار است که به اختلافات در میان خودمان دامن بزنیم؟ روزی که دشمن در ما رخنه کرد و تفرقه انداخت آیا باید در آتش تفرقه بدمیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در پیشگاه خداوند شهادت می‌دهم که اگر لحظه‌ای احساس کنم هر وزیر و یا شهروندی می‌خواهد مقابل جریان انقلاب بایستد اولین نفر با آن برخورد می‌کنم، من عمرم را در این راه گذاشته‌ام.

وی خاطر نشان کرد: تا کی می‌خواهیم هر کس که تزویر و ادعایش بیشتر است خودش را انقلابی نشان دهد و هر کس که خضوع دارد، ضد انقلاب باشد؟

شیخ تصریح کرد: ما باید سیاستی اخلاقمدارانه و انسانمدارانه در اداره جامعه در پیش بگیریم، این به نفع کشور است.

جعفرزاده: داستان فتنه کی قرار است تمام شود/فتنه‌گران محاکمه شوند

غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان در سخنانی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: کجای مطالبی که امروز در صحن علنی مطرح می شود اخلاق‌مدارانه است؟ داستان فتنه کی قرار است تمام شود؟

وی افزود: افراد یا فتنه‌گر هستند یا ساکت فتنه یا کاسب فتنه، اگر فتنه‌گر هستند باید محاکمه شوند، اگر آقای دانش فتنه‌گر بود به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد نمی‌شد، چرا از تریبون مجلس دروغ می‌گوییم و تهمت می‌زنیم، ما بررسی کردیم، آقای دانش هرگز بازداشت نشده است. برخی دوستان فقط از فتنه و سران فتنه می‌گویند متأسفم برای برخی دوستان که ساکت ایستادند تا فردی هر کاری که خواست انجام دهد و امروز به برخی برچسب فتنه می‌زنند. آخر فتنه تا کی؟

جعفرزاده ادامه داد: اگر قرار است نظرات شخصی ما را در مملکت تأثیر بگذارد که دیگر نمی‌توان این کشور را اداره کرد، اختلاس را دادگاه باید اثبات کند نه اینکه پشت تریبون به دنبال اثبات آن باشیم.

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند آقای دانش آشتیانی از بدنه آموزش و پرورش نیست، گفت: مگر آقای نجفی موفق‌ترین فرد در حوزه آموزش و پرورش نبود، آیا او از بدنه آموزش و پرورش انتخاب شده بود، امروز فرهنگیان کشور به دنبال فردی هستند که مشکلات شان را حل کند. از طرفی باید ببینید اگر رأی ندهیم چه اتفاقی می‌افتد، تا سه ماه آینده این وزارتخانه توسط یک سرپرست اداره می‌شود و کسی وجود نخواهد داشت که از بودجه این وزارتخانه یا عملکرد آن دفاع کند.

وی با بیان اینکه با تهمت زدن و افترا به چیزی نمی‌رسیم، گفت: ما همه نگران آخرت و انقلاب‌مان هستیم، چه کسی بیشتر از ما نگران انقلاب، نظام و ولایت فقیه است؟ این مجلس، مجلس ولایتمدار است اما با تهمت و افترا آخرت‌مان را به هیچکس نمی‌فروشیم. باید به دولت کمک کنیم.

جعفرزاده در پایان خاطرنشان کرد: امروز آموزش و پرورش مشکلاتی دارد، وقتی دولت می گوید که تضمین می‌دهد آقای دانش بهترین گزینه برای آموزش و پرورش است، ما باید به این دولت کمک کنیم، بالاترین نهادی که امروز مشکل دارد، وزارت آموزش و پرورش است. امروز این ملت به شما نگاه می‌کنند فلذا باید درست تصمیم بگیریم. 

سخنان «اقتصادی» و «برجامی» روحانی در روز رای اعتماد به وزرای غیراقتصادی/ پیشنهاد دانش آشتیانی برای «لائیک شدن» نظام آموزشی

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: نمی‌توانم به تنهایی آموزش و پرورش را به جایگاه خود برسانم

فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وی اظهار کرد: در آستانه روز 13 آبان روز دانش‌آموز، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی هستیم که این روز، روزی است که خون پاک دانش آموزان در مقابل دانشگاه به زمین ریخت پیوند بین دانشگاه و آموزش و پرورش را رقم زد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مهمترین مسئله‌ای که دغدغه چندین ساله بنده بود، این است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه‌ای کشور دانست و نه بخش مصرفی.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: مدرسه را باید مهمترین واحد تاثیرگذار در توسعه به شمار آورد، لذا محور کلی برنامه‌های بنده در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش است و برنامه بنده تماما براساس خواست مقام معظم رهبری است و بنده این را به جد عنوان می‌کنم برنامه پیشنهادی من واقع‌گرایی و تحول‌خواهی است.

دانش آشتیانی ادامه داد: اگر در مدت کوتاه امکان تحقق برنامه کامل بنده نیست زیرا تاثیر اجرای این برنامه درازمدت است، اما در انتها نیز برنامه کوتاه‌مدت مرتبطی وجود دارد. 

وی تصریح کرد: در رابطه با آموزش و پرورش و توسعه باید توجه کرد که نظام آموزش و پرورش گرفتار بیماریهای ساختاری است. مسئله آموزش و پرورش یک مسئله ملی است و حل این مسئله ملی نیاز به اجماع ملی دارد. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: بنده به تنهایی نمی‌توانم آموزش و پرورش را به جایگاه ویژه خود برسانم بلکه معتقدم باید همه در این مسیر کمک و یاری‌رسان باشند که جایگاه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان یک مسئله ملی و اهمیت‌دار کشور تلقی شود. 

دانش آشتیانی افزود: ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم تا از طریق کیفیت‌بخشی به فرآیندهای مدرسه افرادی کارآمد تربیت کنیم که نظام توسعه کشور نیازمند به این افراد است. 

وی ادامه داد: توسعه کشور نیازمند رشد متوازن و به هم پیوسته آموزش و پرورش و آموزش عالی است. آموزش و پرورش اکنون 13 و نیم میلیون دانش‌آموز دارد که حدود یک میلیون معلم و مربی در این مجموعه فعالیت می‌کنند که در بیش از 107 هزار مدرسه و آموزشگاه مشغول فعالیت هستند. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در همین حال نظام آموزش عالی نیز با بیش از 2500 واحد آموزش دانشگاهی و 5 میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت می‌کند.

دانش آشتیانی بیان کرد: در شهرستانها دانشگاه وجود دارد اما با صندلی‌های خالی ولی در همان شهرستان مدرسه کم داریم و مدارس به صورت شیفتی اداره می‌شوند. در برخی مناطق متاسفانه هنوز مدارس کپری وجود دارد و این عدم توازن یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش ما است. 

وی با بیان اینکه نتیجه تحقیقات ملی نشان داده که در جامعه معلمان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی هستند، افزود: به رغم این منزلت از نظر اقتصادی و معیشتی معلمان در وضع نابسامانی به سر می‌برند و این عدم تعادل ساختاری یک مانع مهم توسعه و چالش اساسی است. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالشهای موجود در نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش مخزنی و محوریت محفوظات و نمره، حاد بودن تنگناهای معیشتی معلمان، وضع اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی، ضعف مشارکت خانواده‌ها، وجود شکاف میان دستگاه‌های ستادی با معلمان، گسست میان خانه و مدرسه و... و در کنار اینها تمرکزگرایی، دیوان‌سالاری و سیاست‌زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرارداده است. 

دانش آشتیانی معتقد است: پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است. اکنون آموزش به مسابقه‌ای برای کسب صندلی‌های دانشگاهی تبدیل شده و اصالت دادن به کمیت آموزش و کم توجهی به مسائل ملی و جهانی نظیر مهارتهای زندگی، محیط زیست و... در مناطق کشور وجود ندارد. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات این وزارتخانه گفت: معیشت معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات آموزشی و پرورشی، ضعف مشارکت موثر خانواده‌ها و وجود شکاف میان دستگاههای ستادی با خانواده‌ها از جمله مشکلات وزارت آموزش و پرورش است.

دانش آشتیانی تصریح کرد: تمرکزگرایی و سیاست‌زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده است و همچنین پرورش با توجه به مشکلات قربانی آموزش شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز آموزش مسابقه‌ای برای تصاحب صندلی دانشگاه شده است، ادامه داد: باید رویکردها به آموزش و پرورش تغییر پیدا کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه تصویر نگران‌کننده‌ای در آموزش و پرورش وجود دارد، تاکید کرد: رتبه کنونی آموزش و پرورش کشورمان در نظام بین‌الملل بر پایه 151 شاخص از میان 187 کشور جهان 141 است که آمار مناسبی نیست.

دانش آشتیانی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش کشور دچار سکون و فرسودگی شده است، افزود: باید این وزارتخانه را از سکون و فرسودگی بیرون آورد.

وی با اشاره به نقش زنان در مدیریتهای پستهای مختلف وزارت آموزش و پرورش گفت: دور شدن زنان از جایگاه مطلوب در مدیریت پستهای مهم در آموزش و پرورش نشان از ضعفهایی در این وزارتخانه است که باید با برنامه‌ای آن را پررنگ کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود:  بیشترین آموزش‌دیدگان دختران تشکیل می‌دهند که باید از دید تربیتی از این قشر فرهیخته بیشتر استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید در جهت تقویت اقتصاد آموزش و پرورش گام برداریم و کهنگی مدارس را ترمیم کنیم، ادامه داد: با همین منابع مالی و مدیریت مناسب در هزینه‌ها قسمتی از این مشکلات برطرف می‌شود. اگر چه این موضوع در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد.

دانش آشتیانی تصریح کرد: در برنامه‌های کلان باید ارقام بیشتری به آموزش و پرورش در تولید ناخالص ملی به عنوان اعتبار به این وزارتخانه اختصاص یابد و همچنین باید مدیریت هزینه‌های بهتری برای وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال 84 تا 85، 91 درصد از بودجه آموزش و پرورش به ارتقاء موارد کمی، اختصاص داده شده و 9 درصد برای کیفی‌سازی مدارس بودجه صرف شده است، ادامه داد: در وضعیت کنونی 3 هزار میلیارد بودجه وزارت آموزش و پرورش است که 98.5 درصد برای پرسنل است و 1.5 درصد برای کیفی‌سازی بخش آموزش و پرورش اختصاص داده شده است. یعنی برای کیفی‌سازی 107 هزار مدرسه فقط 14 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در سند تحول باید به مسئله پرورش توجه ویژه‌ای شود، گفت: در نظام آموزشی باید به پروژه آموزش و پرورش که معنای زندگی دانش‌آموزان و بهبود محیط مدرسه است تا کارآمدی ایجاد شود باید با این مهارتها سیطره آموزش بر پرورش کمرنگ شود.

دانش آشتیانی تصریح کرد: باید محیط مدرسه از حافظه‌محوری به خلاقیت‌محوری از کمیت به کیفیت و کیفیت پرورش و از فضای غیراخلاقی در مدارس به فضای اخلاقی برسیم. 

 بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به جلسه عصر مجلس موکول شد
 

جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که برای بررسی صلاحیت و برنامه های سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آغاز شده بود، دقایقی پیش به پایان رسید.

علی لاریجانی رئیس نهاد قانون گذاری کشورمان در حالی زنگ پایان جلسه علنی صبح امروز را به صدا درآورد که تنها صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت و بررسی برنامه های دو وزیر پیشنهادی به جلسه عصر امروز موکول شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس با بیان اینکه براساس آیین نامه داخلی مجلس جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی باید پیوسته باشد، از نمایتدگان خواست نظر خود را برای دوشیفته کردن جلسه یا ادامه نشست صبح اعلام کنند.

بهارستان نشینان نیز با 183 رای موافق، 36 رای مخالف و 2 رای ممتنع اعلام کردند که نشست علنی صبح به پایان برسد و ادامه بررسی صلاحیت وزرا به نشست عصر موکول شود.

بنابراین نشست نوبت عصر مجلس ساعت 13 امروز در صحن بهارستان برگزار می شود.

آغاز جلسه نوبت عصر صحن علنی مجلس 
 

جلسه نوبت عصر صحن علنی امروز مجلس دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

قرار است در نوبت عصر صحن علنی مجلس، نمایندگان به بررسی صلاحیت دو وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان بپردازند.

در جلسه نوبت صبح صحن علنی مجلس وکلای ملت پس از سخنرانی رئیس‌جمهور به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی پرداختند.

*مخالفان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد 

 قاضی‌زاده: «جنتی» نه شهید کنسرت است نه به خاطر تذکرات مراجع برکنار شد
 

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس عصر امروز (سه‌شنبه 11 آبان) در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در مخالفت با سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از آقای رئیس جمهور که خود منتقد سرهنگ‌ها بودند تعجب‌آور است که یک سرهنگ را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بنده از نزدیک با مسائل فرهنگی آشنایی دارم، گفت: حال فرهنگ ما بدتر از آن است که آقای صالحی امیری بتواند از پس آن برآید.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه مدتهاست که عرصه فرهنگ تبدیل به عرصه سیاست‌بازی شده است‌، اظهار کرد: عرصه فرهنگ مدتهاست عرصه جناح‌بازیها شده است و نفس بسیاری از فعالان فرهنگی را بند آورده است.

نماینده فریمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق تحصیلی صالحی امیری گفت: اگر شما بین علوم سیاسی و مسائل فرهنگی نسبتی پیدا کردید آن وقت مسئولیت این وزارت فرهنگ را قبول کنید. دستهای شما خالی‌تر از آن است که بتوانید در این عرصه کاری انجام دهید.

وی با اشاره به برکناری علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: آقای صالحی امیری آیا می‌دانید یا خبر دارید چرا آقای جنتی برکنار شد؟ ایشان نه شهید کنسرت بودند و نه به دلیل دغدغه دولت نسبت به تذکرات مراجع تقلید ،برکنار شدند. اگر دولت قصد توجه به تذکرات مراجع را داشت باید 3 سال پیش وی را برکنار می‌کرد. 

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به صالحی امیری ادامه داد: شما به اتکاء کدام تحصیلات و تخصص کتاب مفاهیم و نظریات فرهنگی و دانستنیهای رایزنی فرهنگی را به چاپ رسانده‌اید و با کدام بودجه آن را به چاپ ششم رسانده‌اید؟

نماینده مردم فریمان با اشاره به سوابق اجرایی صالحی امیری گفت: چرا سوابقتان در رابطه با سربازی گمنام امام زمان (عج) را به مجلس ارائه نکرده‌اید؟ مگر اسم مستعار شما «سید رضا فلاح» نبوده است؟ ما دست امنیت‌آفرینان کشور را می‌بوسیم اگر قصد ورود به عرصه‌ای را که به آن تخصص ندارند، نداشته باشند.

وی با انتقاد از برنامه‌های پیشنهادی صالحی امیری، تصریح کرد: اگر شما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شوید در مواجهه با هنرمندان به سراغ پرونده پرسنلی آنها خواهید رفت یا سوابق هنری آنان؟ شما احتمالا با اجرای دستورات مقامات بالا ممیزی‌های بیجایی را انجام خواهید داد و بدون توجه به هنرمندان انقلابی توصیه‌های مقامات ذی‌نفوذ را اجرا خواهید کرد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به موارد مطرح شده توسط صالحی امیری در کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: شما در کمیسیون فرهنگی مجلس گفته‌اید که می‌خواهید در وزارت فرهنگ حوزه علمیه و شورای فرهنگی را فعال کنید کنسرت موسیقی را با مشروبات الکلی مقایسه کرده‌اید. در این رابطه باید از کسانی که برای اعتلای موسیقی پاک در این کشور تلاش می‌کنند عذرخواهی کنید.

نماینده مردم فریمان در مجلس در پایان با اشاره به کاغذهای پخش شده در صحن مجلس درباره عذرخواهی الیاس نادران نماینده سابق مجلس از صالحی امیری گفت: من از آقای نادران استعلام کرده‌ام و ایشان عذرخواهی از شما را تکذیب کرد بلکه عذرخواهی ایشان از سایت الف و احمد توکلی بوده است. حال با توجه به آنکه پس از 3 سال هنوز پرونده عذرخواهی آقای نادران باز است،‌ آقای صالحی امیری فردا با هنرمندان چه رفتاری خواهید داشت؟

نوروزی: فتنه خط قرمز ما است
 

سخنان «اقتصادی» و «برجامی» روحانی در روز رای اعتماد به وزرای غیراقتصادی/ پیشنهاد دانش آشتیانی برای «لائیک شدن» نظام آموزشیحجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنده نسبت به برنامه‌های آقای صالحی امیری انتقاداتی دارم که آنها را مطرح می‌کنم و انتظارم این است ایشان به این سوالات پاسخ دهند. 

وی اضافه کرد: مرده باد و زنده باد یا درود و یا مرگ بر زمانی ارزش دارد که ما به مسئولیت خود عمل کرده و برای خدا گام برداریم. 

نوروزی به فتنه نیز اشاره کرد و افزود: این بحثی که ما می‌گوییم فتنه ادامه دارد سخن مقام معظم رهبری است؛ فتنه ادامه دارد چون فتنه گران عذرخواهی نکردند. «بنده در بحث خانه نشینی آن آقا اولین کسی بودم که اعتراف کردم؛ در بحث فتنه نیز اعتقاد دارم خط قرمز ما فتنه است و باید تکلیف این موضوع روشن باشد»

نماینده مردم رباط کرییم در مجلس شورای اسلامی به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: برای ساماندهی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چه برنامه‌ای از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اندیشیده شده است. 

وی به برنامه‌های صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و اظهار داشت: آقای صالحی امیری! چطور با نفوذ فرهنگی مبارزه خواهید کرد. در راهبردهای شما چه برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی لازمه تحقق مبارزه  با نفوذ فرهنگی را تدوین پیوست فرهنگی توصیف کرد و از نبود پیوست فرهنگی در برنامه‌های وزیر انتقاد کرد. 

وی هدف گذاری‌های برنامه های وزیر پیشنهادی را غیر واقعی دانست و ضمن سخن گفتن از پیچیدگی های ابزارهیا فرهنگی ابراز داشت معضلات عرصه فرهنگ پیچیده است و انتظار می‌رود آقای وزیر برنامه‌های لازم برای مقابله با این معضلات را بیان کند. «بهینه سازی صدور مجوز و کارآمدسازی ابزارهای نظارت در کالاهای فرهنگی از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد که خواهشمندم وزیر در این رابطه توضیح دهد.»

نوروزی اضافه کرد: آقای صالحی امیری!‌برای جلوگیری از سیاسی شدن وزارت ارشاد و تاثیر منفی برخی اقدامات سیاسی در فرهنگ چه برنامه‌هایی دارید؟ 

نماینده مردم رباط کریم در مجلس به خصوصی سازی در حوزه فرهنگی نیز اشاره کرد و افزود: آقای صالحی امیری! برنامه‌هایتان در این زمینه چیست آنها را تشریح کنید.

نوروزی با بیان  اینکه ایران دارای ظرفیت‌های فرهنگی و دینی است اظهار داشت: آقای صالحی امیری! راه‌حل شما برای مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی چیست؟

ماجرای نامه سال ۸۸ صالحی‌امیری به وزیر اطلاعات 

سخنان «اقتصادی» و «برجامی» روحانی در روز رای اعتماد به وزرای غیراقتصادی/ پیشنهاد دانش آشتیانی برای «لائیک شدن» نظام آموزشیحجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه 11 آبان) در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برخی نمایندگان در صحبتهایشان گفتند که گزینه‌های پیشنهادی مراحل قانونی را طی کرده‌اند و از فیلترهای تاییدی رد شده و میزان قانون است، گفت: امروز شاهد بودیم مکررا افرادی در نطقهای مختلف محکوم شدند که در هیچ مرجع قانونی یک برگه حکم علیه آنها صادر نشده است. به همین دلیل نمی‌توان یک بام و دو هوا صحبت کرد.

وی با بیان اینکه برخی ادعا می‌کنند تغییر در این 3 وزارتخانه نشانه ولایتمداری است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با توجه به وضع معیشت مردم همواره بر مسئله اقتصاد تاکید داشته‌اند. ولایتمداری درجاتی دارد و اگر برای بهبود معیشت و اقتصاد تلاش کنیم منافاتی با ولایت ندارد.

نماینده قم در مجلس با اشاره به سخن امام راحل که فرمودند میزان حال فعلی افراد است، گفت: باید افراد را با معیارهای امروز بسنجیم لذا اینکه گفته می‌شود برخی در گذشته چنین سوابقی داشته‌اند از نظر شرعی و تاریخی منطقی نیست. قاتلین امام حسین (ع) کسانی بودند که پشت سر علی (ع) نماز می‌خواندند. نظامهای دینی همواره از درون دچار فروپاشی می‌شوند نه از بیرون.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس با اشاره به جلسه این فراکسیون با وزرای پیشنهادی گفت: من در جلسه فراکسیون روحانیون نامه‌ای را مطرح کردم که آقای صالحی امیری در دوران فتنه به اتفاق 8 نفر به وزیر اطلاعات نوشتند. نامه این افراد در تاریخ 30 خرداد 88 نوشته شده اما خطبه‌های رهبری در 29 خرداد همان سال بود. آقای صالحی امیری در جلسه منکر نامه شد اما پس از اصرار ما ادعا کرد در این نامه تعرضی به نظام و ولایت نبوده است. 

ذوالنور افزود: من به نامه دسترسی پیدا کردم و وقتی نامه را بررسی کردم برخلاف صحبتهای ایشان بود. اگر قرار است در یک جلسه افراد اینگونه نظرشان عوض شود باید سکان وزارتخانه‌ای که در فرهنگ مردم تاثیرگذار است در دست کسی باشد که مواضع محکمی در باورهایش داشته باشد.

نماینده قم در مجلس با اشاره به اینکه سکوت برخی از خواص بدتر از حرف زدنشان است، گفت: کسانی که سینه چاک ارزشها بوده‌اند اگر در فتنه دچار تردید شوند، مردم هم دچار تردید می‌شوند. بنابراین سکوت خواص در فتنه پاشیدن بذر تردید در دلهاست.

وی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز که گفت تا "کی می‌خواهید فتنه را ادامه دهید"، اظهار کرد: تا زمانی که فتنه‌گران در مسیر فتنه هستند،  فتنه هست و تا زمانی که خواص اهل حق موضع سکوت خودشان را دارند، باید نگران بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری در 2 تیر 95 و 10 روز بعد از آن درباره فتنه صحبت کردند و فرمودند «موضع من درباره فتنه 88 همان است و بر روی آن موضع حساس هستم.» چرا داریم از حقایق فرار می‌کنیم؟ آیا شما می‌توانید یک نفر از سران سلطه را پیدا کنید که در دفاع از فتنه‌گران وارد عمل نشده باشند؟ در دوران فتنه کدام رسانه سلطه‌گر در کوبیدن خط انقلاب ورود پیدا نکرد؟ اگر می‌گوییم فصل‌الخطاب خطبه 29 خرداد 88 رهبری است چرا باید چنین نامه‌ای نگاشته شود؟

ذوالنوری با اشاره به اینکه من مجبورم به بخشهایی از این نامه اشاره کنم، گفت: در صفحه 2 این نامه نوشته‌اند، تقسیم مردم به خودی و غیرخودی باعث ریزش افراد می‌شود در حالیکه غیر از رهبری هیچ کس چنین تقسیم‌بندی انجام نداده بود و دقیقا در این نامه رهبری را هدف قرار دادند. در صفحه 6 این نامه ادعا می‌کنند ما خود را پیرو صدیق ولایت فقیهی می‌دانیم که در شان امام باشد یعنی ولایت را در شان امام می‌دانند. در صحفه اول هم می‌گویند ما با امام خرداد 42، بهمن 57 و سالهای جنگ که ذره‌ای اعوجاج پیدا نکرد، بیعت می‌کنیم. در این نامه 9 صفحه‌ای یک جا به بیعت با رهبری تاکید نکردند و نظام را متهم به بی‌تدبیری می‌کنند.

نماینده قم در مجلس افزود: آقای صالحی امیری از جنس فرهنگ نیست و نمی‌تواند سکان این وزارتخانه را برعهده بگیرد.

  

موافقان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد

بیرانوندی: ما برای تصدی امور فرهنگی نیازمند فردی با دیدگاه امنیت فرهنگی هستیم نه فرهنگ امنیتی

محمد بیرانوندی در جلسه علنی امروز مجلس (11 آبان ماه 95) و در موافقت با وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ مقوله‌ای بس پیچیده و برنامه‌ریزی و پرداختن به آن بسیار دشوار است. آن هم در کشوری مانند ایران و در دوران کنونی.

وی ادامه داد: ایران سرزمینی است پهناور که در ان اقوام گوناگون با هویت قومی و فرهنگی مختلف و حتی هویت‌های مختلف مذهبی وجود دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر تنوع در قومیت و به تبع آن فرهنگ، طبقات اقتصادی و اجتماعی، جوامع شهری و روستایی و جوامع صنعتی و سنتی و پیچیدگی امر اداره فرهنگ افزوده است.

بیرانوندی خاطرنشان کرد: امروز فرهنگ کشور نیازمند متصدی است که فرهنگ را با نگاه امنیت فرهنگی بیبند نه فرهنگ امنیتی آقای صالحی امیری هم متخصص است هم متعهد. 10 تالیف، 40 مقاله و سمت‌های مختلف در دانشگاه‌ها آیا نمی‌تواند تخصص را تضمین کند.

وی افزود: دیگر دوران بگم بگم‌ها سر آمده. بگم بگم‌ها مردند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای صالحی امیری دغدغه فرهنگ را دارد و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی آشنا است. 

احمدی‌لاشکی: اعتبارات بخش فرهنگ قطره‌چکانی است
 

سخنان «اقتصادی» و «برجامی» روحانی در روز رای اعتماد به وزرای غیراقتصادی/ پیشنهاد دانش آشتیانی برای «لائیک شدن» نظام آموزشیقاسم احمدی لاشکی در جلسه علنی امروز مجلس (11 آبان ماه 95) و در موافقت با وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب به مقوله فرهنگ اگر سه وزیر اتفاقی برایشان می‌افتد قطعا ولایت‌پذیری رئیس‌جمهور را نشان می‌دهد که دغدغه فرهنگ را دارد ولو اینکه برای چند ماه آینده قرار است مسئولیتی را این وزرا بپذیرند.

وی افزود: اگر آقای صالحی امیری در دستگاه امنیتی خدمت کرده است به این نظام و مملکت و انقلاب برای فرزندان و آرامش این فرزندان تلاش داشته است. آیا برای سازمان سیا کار کرده است؟

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر قرار است اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به کسی بدهیم باید به صاحب آن باشد و آقای صالحی امیری 37 مقاله داشته که از این میان 26 تای آن در حوزه مسائل فرهنگی بوده است.

احمدی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معیشت نیروی انسانی آن، میزان حقوق کارکنان ارشاد در استان‌هاست که قابل مقایسه با دیگر ادارات نیست.

وی افزود:‌ باید بگوییم اعتبارات فرهنگی قطره‌چکانی است و اغلب هنرمندان در حوزه تولیدات هنری مشکل دارند.

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: وزارت ارشاد و شخص وزیر باید موضع خود را به صورت شفاف در خصوص موسیقی اعلام کند و یک بام و دو هوا نمی‌شود. 

دفاع تابش از سابقه امنیتی «صالحی امیری»

ماجرای نامه سال ۸۸ صالحی‌امیری به وزیر اطلاعات/ سخنان «برجامی» روحانی در روز رای اعتماد به وزرای غیراقتصادی/ پیشنهاد دانش‌آشتیانی برای «لائیک شدن» نظام آموزشیمحمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه 11 آبان‌ماه) در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در موافقت با برنامه‌ها و دیدگاه‌های سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به امنیت هنرمندان و تکیه بر عدالت در اولویت برنامه‌های حمایتی صالحی امیری قرار دارد.

وی افزود: مرور برنامه‌های صالحی امیری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گویای شناخت ایشان از نظام برنامه‌ریزی و قوانین در این حوزه است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رواج فرهنگ ایرانی - اسلامی از اولویت‌های برنامه‌های وزارت فرهنگ است، اظهار کرد: باتوجه به سبقه فرهنگی انقلاب اسلامی و گستردگی حوزه فرهنگ مهمترین ویژگی شخصی که مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌پذیرد، باید دارا بودن دانش سیاستگذاری و شناخت جریانهای فرهنگی و توان برنامه‌ریزی فرهنگی با تکیه بر ارزشهای انقلاب و فرهنگ و تمدن ایرانی باشد.


تابش با اشاره به برنامه‌های ارائه شده از سوی صالحی امیری تصریح کرد: ایشان در برنامه‌هایشان ابتدا به تشریح ساختار فرهنگ از منظر امام و مقام معظم رهبری و اهتمام تحقق برنامه‌های کلان فرهنگی و تعامل با نهادهای فرهنگی برای تعالی فرهنگ و هنر کشور را مدنظر قرار داده و در حوزه نظارت فرهنگی حرکت بر مدار قانون را سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار مدیریت فرهنگی و توسعه این ساختارها بخش دیگری از برنامه‌های صالحی امیری است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق اجرایی صالحی امیری، گفت: حضور صالحی امیری در دستگاههای امنیتی کشور یکی از وجوه مثبت ایشان است. کسی که پیشنه کار فرهنگی داشته باشد و به مسئله امنیت نگاهی فرهنگی کند، می‌تواند به عنوان یک نخبه فرهنگی قلمداد شود.

تابش افزود:  شناخت گلوگاه‌های فرهنگی و محدودیت‌ها در این حوزه و ایجاد امنیت فرهنگی از جمله شاخصه‌های توانمندی ایشان برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد است.

وی با بیان اینکه کسانی که در حوزه فرهنگی هستند زیربنای توسعه سیاسی و اجتماعی کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: باید سعی شود امنیت شغلی و معیشت فعالان فرهنگی به عنوان سرمایه‌های کشور همواره تامین شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سرمایه فرهنگ اصلاح‌گری است و آقای صالحی امیری دارای این صفت است. ایشان اهل ذوق و شعر و مسئولیت‌شناس است.

تابش در پایان خاطرنشان کرد: با سوابق خوبی که آقای صالحی امیری در مدیریت کتابخانه ملی داشتند، بنده مطمئن هستم با حضور ایشان در عرصه فرهنگ و هنر شاهد تحول خواهیم بود. 


آشوری: مبنای مواجهه مجلس با فتنه و فتنه‌گران فرمایشات رهبر انقلاب است

محمد آشوری تازیانی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 آبان‌ماه) پارلمان در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: لازم است که ما در رای اعتماد به وزار در چارچوب اخلاق اگر مخالفتی داریم، مخالفت کنیم. 
 

وی با بیان اینکه قانون باید ملاک عمل نمایندگان در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی باشد، افزود: در کنار قانون ارائه اسنادی که کلام ما را اثبات کند، منطق حرکت نمایندگان باید قرار گیرد. 

نماینده مردم بندرعباس در مجلس اضافه کرد: رای اعتماد و یا عدم رای اعتماد ما به وزرا بار امانتی بر روی دوش فرد قرار می‌دهد؛ ما هم مانند آقای قاضی‌زاده نماینده فریمان معتقدیم که حال فرهنگ خراب است. فرمایشات رهبر انقلاب نقشه راه حرکت ما باید قرار گیرد. 

آشوری تازیانی با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگ مانند سایر حوزه‌ها ما دچار فرافکنی هستیم، اظهار کرد: فرهنگ عرصه گسترده‌ای است که در یک وزارتخانه نمی‌توان آن را خلاصه کرد. 

وی افزود: باید در جهت رفع دغدغه‌های اساسی فرهنگی که گفتمان جمهوری اسلامی توسط رهبر انقلاب مطرح شده است، حرکت و این مشکلات را برطرف کنیم. 


نماینده مردم بندرعباس در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مبنای مواجهه مجلس با فتنه، فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و برپایه آن عمل می‌کنیم. 

 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد: می‌توان «صنعت فرهنگ» را جایگزین «صنعت نفت» کرد


ماجرای نامه سال ۸۸ صالحی‌امیری به وزیر اطلاعات/ سخنان «اقتصادی» روحانی در روز رای اعتماد به وزرای غیراقتصادی/ پیشنهاد دانش‌آشتیانی برای «لائیک شدن» نظام آموزشیسیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه نوبت بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه 11 آبان) پارلمان در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود، اظهار کرد: فرهنگ به مثابه اکسیژن در جامعه ایران و چشمه جوشانی است که همه انسانهای تشنه می‌توانند از آن سیراب شوند و روح جاری برای فضیلت انسانها است.

وی ادامه داد: جامعه فرهنگی جامعه‌ای است که در آن انسانها در آن شخصیت والایی دارند و با یکدیگر سازگار و انسجام دارند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست، گفت: اقتصاد و سیاست ذیل فرهنگ هستند و این حوزه را نمی‌توان از سایر حوزه‌ها قابل تفکیک دانست.
 

صالحی امیری با بیان اینکه بنده 20 سال عمر خود را صرف مطالعه فرهنگی کردم، اظهار کرد: برای اولین بار بنده و برخی از همکارانم قدرت نرم را در امنیت تئوریزه کردیم و همچنین گفت‌وگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کردیم که 950 گفت‌وگوی فرهنگی را بر همین اساس برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه اگر نمایندگان به بنده اعتماد کنند از جان خود برای خدمت به اصحاب فرهنگ دریغ نخواهم کرد، گفت: بنده برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب‌شناسی کردم و در حوزه فرهنگ 43 آسیب را شناسایی و 23 آسیب را در حوزه ارشاد شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی کردم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گفتمان غالب در فرهنگ کشور گفتمان مقام معظم رهبری و در ذیل آن گفتمان رئیس جمهور است، گفت: در حوزه فرهنگی باید حوزه دینی پاس داشته شود و نباید از مرزهای دینی و شرعی عبور شود.

صالحی امیری تصریح کرد: باید فرهنگ کشور را با کمک مجلس، روحانیت و دستگاههای ذیربط و شورای انقلاب فرهنگی تقویت کرد و با توجه به این موضوع تعامل بین این نهادها برای ارتقاء فرهنگ بیش از پیش شود.

وی ادامه داد: وزیری که نتواند با منظومه فرهنگی تعامل داشته باشد با چالش جدی مواجه می‌شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر بنده از نمایندگان رای اعتماد بگیرم وعده می‌دهم ثبات و آرامش را در فرهنگ کشور ایجاد کنم زیرا هیچ‌گاه در بستر اغتشاش توسعه شکل نمی‌گیرد.

صالحی امیری گفت: وزارت فرهنگ نباید وارد کار سیاسی شود. باید تلاش کنیم وزارت فرهنگ غیر سیاسی شود و سیاستمداران از بازی فرهنگ خارج شوند.

وی با بیان اینکه باید در جهت انسجام و تعامل تمام اقوام و فرهنگهای ایرانی کوشیده شود،‌گفت: باید وزارت فرهنگ در جهت تقویت تنوع فرهنگی کوشا باشد و به این فرهنگها ارزش بیشتری داده شود و تنازعات فرهنگی کاهش یابد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اصحاب فرهنگی بنده را می‌شناسند، گفت: این موضوع می‌تواند پشتوانه‌ای برای برنامه‌ریزی و مدیریت در فرهنگ باشد.

صالحی امیری با بیان اینکه بنده معتقد به ولنگاری و لیبرالیسم فرهنگی نیستم، خاطرنشان کرد: فرهنگ ما بر اساس شریعت است و پاسداشت فرهنگ از وظیفه وزارت فرهنگ است و  برای این منظور اگر بنده وزیر فرهنگ و ارشاد شوم ساختاری به این منظور ایجاد می‌کنم که گزارش آن را به مجلس به صورت دوره‌ای ارائه می‌کنم.

وی با بیان اینکه حوزه دین و قرآنی باید تقویت شود، گفت: ایجاد یک سازمان برای نیازسنجی فرهنگی از مهمترین دغدغه‌های امروز وزارتخانه مربوطه است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز در فضای مجازی با انبوهی از فرصتها و چالشها مواجه هستیم، گفت: باید نیازها را در جهت اهداف انقلاب هدایت کنیم.

صالحی امیری با بیان اینکه در حوزه اخلاق باید جامعه تقویت شود، گفت: در اخلاق فردی در جامعه کار کنیم که گفتمان‌سازی از فرهنگ آغاز می‌شود و باید گفتمان‌سازی از سطح جامعه آغاز شود.


وی با اشاره به اقتصاد فرهنگ گفت: اقتصاد فرهنگ در جهان 820 میلیارد دلار است که سهم چین 120 میلیارد دلار، آمریکا 80 میلیارد دلار و کره 42 میلیارد دلار است و سهم ایران کمتر از 100 میلیون دلار است که باید در این حوزه اقدامات لازم انجام شود.
 

صالحی امیری با بیان اینکه هم اکنون تنها یک هزارم گردش مالی صنعت فرهنگ در دنیا متعلق به کشور ماست، گفت: با ظرفیت بالایی که در عرصه فرهنگ و صنایع دستی داریم می‌توان صنعت فرهنگ را جایگزین صنعت نفت کرد و برای تحقق این امر باید یک برنامه استراتژیک را در دستور کار قرار داد. من در برنامه بودجه سال 96 از آقای نوبخت می‌خواهم که حمایت و بسترسازی از صنعت فرهنگ را آغاز کنند و ما با استفاده از صنعت فرهنگ می‌توانیم اشتغالزایی کنیم.

وی با اشاره به جایگاه تولید فیلم و آثار هنری کشور در سطح منطقه اظهار کرد: هم اکنون کشور ما جایگاه چهارم تولید فیلم و جایگاه اول نقاشی در منطقه را داراست.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات معیشتی هنرمندان تصریح کرد: توجه به معیشت و امنیت فکری هنرمندان به عنوان سرمایه‌های فرهنگی کشور و توجه به مسئله بیمه هنرمندان در اولویت برنامه‌ای‌اش قرار دارد.

صالحی امیری با بیان اینکه گسترش تعامل بین‌المللی برای گسترش فرهنگ ایرانی - اسلامی در منطقه و جهان در برنامه‌های خود دارد مدعی شد: من در یک دهه قبل کتاب دیپلماسی فرهنگی را نوشتم و بسیاری از رایزنهای فرهنگی کشور را تربیت کرده و می‌کنم و یکی از صاحبنظران حوزه دیپلماسی فرهنگی هستم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضلات حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور خاطرنشان کرد: رسیدگی به مشکلات نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور و توجه به مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی در برنامه‌های پیشنهادی وی نقش پررنگی دارد.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در بسیاری از روستاها و شهرهای کشور کتابخانه نداریم و رفع این معضل نیازمند عزم ملی است.

صالحی امیری کاهش تصدیگری در حوزه فرهنگی با کمک از مردم و اصناف فرهنگی را از جمله برنامه‌های پیشنهادی خود به مجلس خواند.

وی در پایان با بیان اینکه مجلس در راس امور است، گفت: از این منظر اگر به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شود تعاملی جدی و حداکثری را با نمایندگان مجلس خواهد داشت و با معیار قراردادن اخلاق هرگز به نمایندگان ملت دروغ نخواهد گفت و به اموال مردم دستبرد نمی‌زند. رای جمعی را به رای فرعی ترجیح می‌دهد و در دفاع از حقوق اصحاب فرهنگ و هنر تلاش خواهد کرد. 

انتقاد یک نماینده از تاخیر روحانی در ورود به صحن مجلس

نادر قاضی‌پور  نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست امروز (سه‌شنبه) پارلمان، گفت: انضباط جلسات مجلس به عهده رئیس ولایتمدار مجلس است. ابتدای مجلس محضر رهبر رفتیم و ایشان حکم دادند که نظم در مجلس حاکم شود.

وی اضافه کرد: ایشان مثالی زدند، گفتند در رژیم گذشته دو برادر بودند که برادر بزرگ مثل شما رئیس مجلس بود و برادر دیگر رئیس دولت بود، پنج دقیقه دیر آمد و برادرش او را راه نداد.

«آقای لاریجانی! شما با چه مجوزی آقای روحانی را که نیم ساعت دیر به مجلس آمد راه دادید و اجازه دادید 47 دقیقه خارج از موضوع صحبت کند و تذکر هم ندادید در حالی که شما به این نامه سوگند یاد کرده‌اید.»

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: از نظر آیین‌نامه‌ای تخلفی صورت نگرفت، ایشان دیرآمدند، ما وارد موضوع دوم شدیم و رأی گرفتیم و بعداً موضوع رأی اعتماد را مطرح کردیم.

لاریجانی در همین زمینه خاطرنشان کد: اینکه رئیس جمهور در موضوع صحبت کرده یا نه طبق آیین‌نامه ایشان می‌تواند در مورد برنامه صحبت کند. حالا سلیقه شما این بود که بیشتر راجع به سه وزیر صحبت کنند، در واقع خلافی صورت نگرفته است.

مخالفان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان 

ابطحی:دولت مسیر بازیهای جناحی و سیاسی را می‌پیماید

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه عصر امروز (سه‌شنبه 11 آبان) که به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت اختصاص داشت، در مخالفت با برنامه های مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، اظهار کرد: در برزیل «پله» را به عنوان وزیر ورزش انتخاب می‌کنند اما در کشور ما آقای سلطانی‌فر را که تنها 2 سال سابقه فعالیت در وزارت ورزش دارد، به عنوان وزیر ورزش انتخاب می‌کنند.

ابطحی با اشاره به خطبه 50 نهج‌البلاغه در تعریف فتنه گفت: وقتی قسمتی از حق و باطل با هم مخلوط می‌شوند، فضای فتنه‌آلود پیش می‌آید و در همین زمان است که مقام معظم رهبری به خواصی که در مقابل فتنه ساکت بودند، هشدار می‌دهند.

وی افزود: بنده از آقای دانش آشتیانی برای اینکه روی مواضعشان در فتنه سال 88 ایستادگی کردند، تشکر می‌کنم زیرا ایشان در جلسه امروز فراکسیون ولایت مجلس نیز دست از مواضع خود در فتنه 88 نکشید.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در آغاز به کار دولت یازدهم اظهار کرد: دولت برخلاف منویات رهبر انقلاب مسیر بازیهای جناحی و سیاسی را می‌پیماید. این در حالیست که در برخی موارد مثلا در مواجهه با فتنه و فتنه‌گران که از خطوط قرمز نظام است مسئله فرق می‌کند.

ابطحی با انتقاد از صحبتهای امروز روحانی در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی تصریح کرد: رئیس جمهور 45 دقیقه از وقت خود را مصروف پرداختن به مشکلات اقتصادی کشور کرد این در حالیست که به جای تغییر در حوزه اقتصادی 3 نفر از وزرای فرهنگی را تغییر می‌دهد.
 

وی خطاب به روحانی ادامه داد: شما خود را از مسائل جناحی مبرا می‌دانید ولی در عمل 3 وزیر از یک جناح را انتخاب می‌کنید آن هم وزرایی که یک بار در مجلس قبل موفق به کسب رای اعتماد نشده‌اند. شما به اعتدال فرا می‌خوانید اما وقتی یکی از منتقدان دولت برای سخنرانی در یکی از دانشگاههای شیراز دعوت می‌شود، سخنرانی او را لغو می‌کنید.

نماینده مردم خمینی‌شهر با انتقاد از برنامه‌های سلطانی‌فر در وزارت ورزش و جوانان، تاکید کرد: شما در برنامه‌هایتان ورزش مادام‌العمر را به معنای تضمین عدم هرگونه محدودیت بر اساس جنس، سن و طبقه اجتماعی مطرح کرده‌اید که این امر با آموزه‌های دینی ما در تعارض است.

ابطحی در پایان با انتقاد از عدم ارسال قانون ورزش توسط دولت به مجلس‌، گفت: چند سال است که قرار است دولت قانون ورزش را به مجلس ارائه کند اما این قانون روی میز اقای جهانگیری خاک می‌خورد. حال چگونه یک وزیر بدون قانون می‌تواند مدیریت کند؟ 


نادری:سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برنامه‌ سلطانی فر مشخص نیست

ماجرای نامه سال ۸۸ صالحی‌امیری به وزیر اطلاعات/ سخنان «اقتصادی» روحانی در روز رای اعتماد به وزرای غیراقتصادی/ پیشنهاد دانش‌آشتیانی برای «لائیک شدن» نظام آموزشیشهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: جناب آقای دکتر روحانی؛ اولویت اصلی کشور موضوع مسائل اقتصادی است.

وی افزود: در شرایطی که مؤلفه‌های اصلی کشور یعنی تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال جوانان مهم است، دلیل تغییر سه وزیر غیراقتصادی با چه ادبیاتی قابل توجیه است؟

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شما مجری قانون هستید، ادامه داد: مردم خوب می‌دانند شما باید در مورد مسائل اقتصادی بیشتر ورود می‌کردید تا در مورد ورزش، صنعت و آموزش و پرورش.

نادری در ادامه با تأکید بر اینکه جناب آقای دکتر روحانی کلیدتان به جای گشایش اقتصاد کشور و رونق صنعت و صندوق توسعه ملی، صندوق ذخیره فرهنگیان را برای رانت‌خواران گشوده و اعتماد ملی، جامعه فرهنگیان را خدشه‌دار کرده است، تصریح کرد: امروز مشکل کشور ما اقتصاد نابسامان و وضع معیشتی مردم است.

وی در ادامه افزود: با فشار آوردن به وزیر آموزش و پرورش باعث شدید تا در صحن علنی مجلس حاضر نشده و پاسخگوی سرنوشت ۸۰۰۰ میلیارد تومان پول صندوق ذخیره فرهنگیان نباشد.

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر هدف سیاسی نیست، آیا با این کارها مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود؟

نادری در ادامه گفت: به نظر موافقان آقای سلطانی‌فر، ایشان کارنامه موفقی در میراث فرهنگی داشته است. با فرض صحت این مطلب، سؤال اینجاست چه دلیلی برای انتخاب ایشان به این پست جدید وجود دارد؟

وی خاطرنشان کرد: جایگاه اسناد بالادستی مثل سند چشم‌انداز و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برنامه‌های فرضی و پیشنهادی مشخص نیست. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چندین سال است از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار می‌گیرد. سؤال اینجاست که آیا واقعاً جایگاه اسناد بالادستی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جاری و ساری خواهد بود؟

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش با تأکید بر اینکه برنامه‌های آقای سلطانی‌فر چنین چیزی را نشان نمی‌دهد، تصریح کرد: راهبردهای شما برای رساندن کشور به سند چشم‌انداز و اجرایی بودن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در وزارت ورزش و جوانان روشن نیست و در اجرا با مشکل مواجه خواهید شد.

نادری ادامه داد: در برنامه‌های آقای سلطانی‌فر در خصوص ورزش همگانی و رشد و گسترش آن به اندازه کافی شفافیت وجود ندارد. تمرکز ایشان عمدتاً بر باشگاه‌های ورزشی بزرگ پایتخت است، در حالی که ورزش کشور تنها در باشگاه‌های بزرگ معنی نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های شما برای جوانان مشخص نیست، اظهار داشت: این حوزه در برنامه‌ها تا حدود زیادی مغفول مانده است. مسئله جوانان از زمان تشکیل وزارت ورزش و جوانان به شدت مورد غفلت بوده است و به نظر می‌رسد با برنامه‌های ارائه شده توسط آقای سلطانی‌فر، تغییر جدی را شاهد نخواهیم بود.

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش عظیمی از مدیران وزارت ورزش نیازمند تغییر جدی هستند، تصریح کرد: سابقه آقای سلطانی‌فر در سازمان میراث فرهنگی نشان‌دهنده عدم حمایت ایشان از تغییرات بنیادی است.

نادری با بیان اینکه ما چه انتظاری می‌توانیم از آقای سلطانی‌فر برای تغییرات بنیادی داشته باشیم؟ گفت: اصولاً ورود شما به این عرصه مهم برای چیست؟ شما چطور می‌توانید پاسخ انتظارات جوانان و علاقه‌مندان به ورزش کشور را بدهید؟

وی با بیان اینکه فساد سازمان‌یافته در ورزش کشور به ویژه فوتبال بیداد می‌کند، بیان کرد: متأسفانه مبارزه با این فساد در برنامه شما مغفول است. فساد هم در حوزه مالی، هم در حوزه داوری و هم در حوزه انتخاب ورزشکاران در تیم ملی به حد خطرناکی رسیده است و نیازمند اقدامات انقلابی است.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ادامه داد: در برنامه شما چه تمهیداتی برای مبارزه با رانت‌خواری در ورزش و حضور صاحبان قدرت اندیشیده شده است؟ متأسفانه باید بگویم که راهکارهایی برای حل این معضل در برنامه‌های جنابعالی به چشم نمی‌خورد.

نادری با بیان اینکه برنامه‌های شما بیشتر بر مناطق برخوردار و شهرهای بزرگ متمرکز شده است، اظهار داشت: برنامه‌ای برای گسترش ورزش در مناطق محروم ندارید.

وی افزود: ورزش کشور فقط در چند شهر بزرگ خلاصه نمی‌شود. دولت یازدهم در برنامه‌های خصوصی‌سازی ورزش موفق عمل نکرده است، در صورتی که یکی از سیاست‌های کلان دولت از ابتدا واسپاری امور به بخش خصوصی بوده است. چه تضمینی وجود دارد که شما در این حوزه موفق عمل کنید؟

شکری: سلطانی‌فر اولین استانداری بود که انتخابات را تحریم کرد

محمود شکری نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال استان گیلان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 آبان‌ماه) پارلمان در مخالفت با مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی  ورزش و جوانان طی سخنانی گفت: با تشکر از رئیس جمهور که با تغییرات کابینه تشخیص داده‌اند که ترمیم و حرکت دولت در چارچوب اهدافی که ترسیم کرده‌اند باشد.

وی با توجه به اظهارات عده‌ای درباره جریان فتنه خاطرنشان کرد: آنچه را که موجب احساس آرامش ما در جمهوری اسلامی شده است فرمایش امام خمینی(ره) بود که ایشان فرموده بودند:«پشتیبان ولایت فقیه باشید که به مملکت شما آسیب نرسد». 

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس گفت: اگر امروزه استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی نمی‌توانند آسیبی به انقلاب و نظام وارد کنند به دلیل داشتن ولی امر مسلمین، مومن، آگاه، عادل، مدیر و مدبر است و همچنین پشتیبانی ملت عزیز ایران  از مقام معظم رهبری سبب شده است که دشمنان قسم خورده هیچ آسیبی را به کشور  وارد نکنند. 

شکری با اشاره به مدیریت سلطانی‌فر در استان گیلان تصریح کرد: زمانی که وی در استان گیلان مسئولیت داشت، شاهد  اتفاق‌هایی در این استان بودیم. 

وی افزود: ما به عنوان نمایندگان مجلس طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ریل‌گذار و یار و یاور دولت هستیم تا دولت بتواند در مقابل همه توطئه‌ها بایستد و برنامه‌های براندازی که دشمنان قسم خورده برای انقلاب دارند را خنثی و از بین ببرد. 

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره فتنه، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرموده بودند که فتنه گناه نابخشودنی است و با توجه به این موضوع عده‌ای اظهار می‌کنند تا چه زمانی فتنه گناه نابخشودنی است؟ 

شکری افزود: باید همه ملت و همه مومنین و مسلمانان که دین مبین اسلام و ولایت فقیه را پذیرفته‌اند بصیرت داشته و حواس‌شان باشد که دشمنان اسلام وارد کشور نشوند و خدشه‌ای به نظام و ملت وارد نکنند. 

وی با اشاره به ادامه فرمایشات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: در نهایت مقام معظم رهبری می‌فرمایند که فتنه خط قرمز نظام است و باز هم عده‌ای اظهار می‌کنند تا چه زمانی فتنه خط قرمز نظام است. 

وی افزود: کسی که مسئولیتی قبول می‌کند اگر توانایی آن مسئولیت را نداشته باشد، اولین کاری که انجام می‌دهد خیانت به خود است، که باید پاسخگوی ملت باشد. 

شکری افزود: بحرانی در استان گیلان به وجود آمد که سلطانی‌فر توانایی مقابله با آن بحران را نداشت و باعث شد که سخنگوی دولت وقت بیاید و این را بیان کند که دولت هنوز آمادگی مقابله با بحران را ندارد و دولت به خاطر مشکلات به وجود آمده برای مردم عذرخواهی می‌کند و این ناکارآمدی را در ضعف عملکردی برخی از دستگاه‌های دولتی اعلام کرد. 

وی با اشاره به مجلس ششم گفت: آقای سلطانی‌فر در زمان مجلس ششم اولین استانداری بود که درخواست استعفا داده، و 16 فرماندار وی استعفا دادند و همچنین اظهار کردند که ما انتخابات را تحریم و آن را برگزار نمی‌کنیم همچنین مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند که باید انتخابات به موقع و سروقت برگزار شود.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با اشاره به سوابق تحصیلی سلطانی‌فر تصریح کرد: سلطانی‌فر لیسانس و فوق‌لیسانس علوم سیاسی دارد، اگر رئیس جمهور وزارت ورزش را سیاسی کند، آیا این موضوع درست می‌باشد؟ ما در کشور دکترای تخصصی ورزش را داریم که در زمینه تجربی و عملی وارد می‌باشند. 

شکری افزود: 3 وزیر  پیشنهادی که در مجلس گذشته در ابتدای کار دولت آقای روحانی معرفی شده بودند و رای اعتماد نیاوردند، یعنی در این کشور به غیر از این آقایان شخص دیگری را نداریم؟، چه اصراری وجود دارد که حتما از این افراد استفاده شود؟ 


 

موافقان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

موسوی: سلطانی‌فر ۳۰ سال تجربه مدیریتی دارد

سید ابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه 11 آبان) در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در سخنانی گفت: آقای سلطانی‌فر مدیری آزموده و امتحان پس داده است.

وی افزود: سلطانی‌فر دو سال معاون تربیت‌بدنی بوده و نسبت به مسائل ورزش آگاه است، او 30 سال تجربه مدیریتی در حوزه‌های مختلف از جمله ورزش و جوانان را داشته است.

نماینده مردم یزد و اشکذر با بیان اینکه موضوع جوانان یک موضوع فراگیر است و نباید فقط از وزارت ورزش انتظار داشته باشیم به این موضوع رسیدگی کند، گفت: رسیدگی به مسائل ورزش و جوانان همکاری همه دستگاهها را می‌طلبد.

موسوی اضافه کرد: حضور سلطانی‌فر در راس وزارت ورزش به سبب همکاری با دیگر اعضای هیئت دولت و دیگر مسئولان امر به کمتر شدن مشکلات این حوزه منجر می‌شود، البته مشکلات حوزه ورزش کم نیست.

وی تصریح کرد: توانایی مدیریت سلطانی‌فر در حوزه‌های مختلف ثابت شده است. او می‌تواند سیاست در وزارت ورزش را دانش‌بنیان کند. سلطانی‌فر ارتباطات قوی با رئیس دولت و دیگر اعضای آن دارد.

نماینده مردم یزد اضافه کرد: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نشان داده که در آرام کردن فضا و رفع حاشیه‌ها تواناییهای لازم را دارد. 

مقدسی: اگر سلطانی‌فر در مجلس نهم رای آورده بود امروز شاهد مشکلاتی نبودیم

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه 11 آبان)‌ پارلمان در سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، اظهار کرد: سلطانی‌فر سالهای متمادی رئیس شورای ورزش همگانی استانها بوده و با تمام وجود خود را درگیر ورزش کرده است.

وی با بیان اینکه سلطانی‌فر از اصالت خانوادگی برخوردار است، افزود: پدر او از معتمدین و متدینین محل زندگیش بوده است.
 

مقدسی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی ورزش به تعامل با نمایندگان مجلس و مردم اعتقاد دارد، سلطانی‌فر 12 سال است که به مسائل استانها اشراف کامل دارد. او هیچ‌گاه از ورزش دور نبوده و اشراف کاملی به این موضوع دارد.

نماینده مردم اراک با تاکید بر اینکه بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اظهار کرد: بانوان باید نقش اساسی در ورزش داشته باشند و به آنها توجه شود که در این زمینه سلطانی‌فر این موضوع را به خوبی درک و لمس کرده و در برنامه‌هایش آن را مد نظر قرار داده است.

وی اضافه کرد: برخی وزرای قبل در صحنه عمل آنچه که مورد انتظار مردم در حوزه ورزش بود را عملی نکردند.

مقدسی در پایان خاطر نشان کرد: اگر سلطانی‌فر در مجلس نهم رای آورده بود حال و روز ورزش امروز اینطور نبود و شاهد این مشکلات نبودیم. 

سلحشوری:دوستی برای خدمات سلطانی‌فر در گیلان در هر زیارتش ۲ رکعت نماز می‌خواند، آیا این کافی نیست؟

ماجرای نامه سال ۸۸ صالحی‌امیری به وزیر اطلاعات/ سخنان «اقتصادی» روحانی در روز رای اعتماد به وزرای غیراقتصادی/ پیشنهاد دانش‌آشتیانی برای «لائیک شدن» نظام آموزشیپروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، اظهار داشت: این مجلس هویت متفاوتی دارد و بر نقاط قوت افراد تکیه خواهد کرد.

وی افزود: سلطانی‌فر از مدیران موفق اجرایی در سطح کشور است و در هر حوزه‌ای که مدیریت کرده با موفقیت همراه بوده است. 

سلحشوری تأکید کرد: وزارتخانه بزرگی به نام وزارتخانه ورزش و جوانان،‌مرد بزرگ در عرصه‌های سخت و توانمند در مدیریت و اجرا را می‌طلبد و سلطانی‌فر شایسته وزارت ورزش و جوانان است. 

نماینده مردم تهران گفت: یکی از دوستان بنده به من گفت به خاطر خدمات آقای سلطانی‌فر در استانداری گیلان نذر کرده‌ام به هر زیارتی که می‌روم دو رکعت نماز برای ایشان بخوانم، آیا این برای شما(نمایندگان) کافی نیست؟

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی امسال بهترین دستگاه اجرایی شناخته شد و دلیلش مدیریت سلطانی‌فر بود. 

سلحشوری افزود: قرار است وزارت ورزش و جوانان را به فرد توانمندی بسپاریم و دوستانی که می‌گویند مدرک ورزشی، مگر وزیر ورزش دکترای ورزش نداشت پس چرا جابه‌جا شد. سلطانی‌فر مرد عرصه عمل است و  اعلام کرده به ورزش بانوان توجه می‌کند.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: اگر سیاسیون دنیا را به جنگ می‌کشانند ورزشکاران دنیا را به سمت صلح می‌برند و ما نباید کشور را از یک مدیر لایق محروم کنیم. 

امینی‌فر:«سلطانی‌فر» می تواند به جذب توریسم ورزشی کمک کند

محمدنعیم امینی فر نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر (امروز سه شنبه 11 آبان) قوه مقننه در موافقت با برنامه‌های ارائه شده از سوی مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: بنده در مورد برنامه‌ها و سوابق کاری وزیر پیشنهادی ورزش وجوانان صحبت‌هایی را ارائه می‌کنم.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در برنامه‌های ارائه کرده به ورزش همگانی توجه ویژه‌ای کرده است، اظهار کرد: هیچ تردیدی وجود ندارد که اگر یک دلار در ورزش همگانی سرمایه گذاری شود، 4.6 درصد صرفه جویی در هزینه‌های درمانی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه آقای سلطانی‌فر و در برنامه ارائه کرده به مجلس برنامه‌هایی را در جهت توجه به ورزش مناطق محروم ارائه کرده است، تصریح کرد: مناطق محرومی همچون سیستان و بلوچستان و کردستان ظرفیت غنی در ورزش دارند که باید توجه بیشتری به آن داشته باشند.

امینی‌فر با تأکید براینکه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به ورزش روستایی نیز توجه شده است، گفت: همچنین در برنامه‌های آقای سلطانی فر به ورزش بانوان که 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، توجه ویژه‌ای شده و باید با استفاده از آن این پتانسیل را بالفعل کرد.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های آقای سلطانی‌فر به جوانان نیز توجه زیادی شده است، گفت: در دوره‌های گذشته متولیانی که در امر جوانان بودند، سیاست‌زدگی صرف در آنها دیده شده اما از نکات قوت وزیر پیشنهادی این است که توجه ویژه‌ای به جوانان دارد.

نماینده مردم ایران شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نشاط در جامعه در چند سال اخیر کمرنگ شده است، گفت: با برنامه‌هایی که آقای سلطانی‌فر ارائه کرده است، می‌توان امیدوار بود که در چه نشاط در کشور بالاتر رود.

امینی فر با اشاره به کارنامه مدیریتی مسعود سلطانی فر گفت: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تجارب مختلفی در این عرصه داشته و مدیریت موفقی در گرشگری دارد که می‌تواند به توریسم ورزشی کمک کند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: با آگاهی از چالش‌های حوزه جوانان آمادگی تصدی وزارت را دارم

ماجرای نامه سال ۸۸ صالحی‌امیری به وزیر اطلاعات/ سخنان «اقتصادی» روحانی در روز رای اعتماد به وزرای غیراقتصادی/ پیشنهاد دانش‌آشتیانی برای «لائیک شدن» نظام آموزشیمسعود سلطانی فر در نشست علنی امروز (سه شنبه 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت ورزش و جوانان در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود با بیان اینکه حرکت جدی برای پیشرفت حوزه ورزش و جوانان انجام خواهد داد، گفت: به سختی و پیچیدگی ساماندهی امور جوانان بر جامعه‌ای که سرعت تغییر آن بر تدبیر مدیران پیشی می‌گیرد واقف هستم.

وی ادامه داد: هرگونه قصور و کوتاهی در پرداختن به فضائل اخلاقی جوانان و ایجاد ایمان دینی و عقلانیت و به رسمیت شناختن نیاز واقعی جوانان می‌تواند مشکل‌زا باشد و با آگاهی بر تمام موانع و چالش‌های پیش رو در حوزه جوانان با توکل بر خدا، صالحان و برنامه راهبردی و همچنین تجربه 3 دهه مدیریت در کشور چنین مسئولیتی را می‌پذیرم.

سلطانی فر با بیان اینکه 12 سال استاندار، 8 سال معاون استاندار، قائم مقامی سازمان تربیت بدنی و ریاست سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشته است، عنوان کرد: در کنار کمک همکاران، سازمان بی سر و سامانی را به وضعیت کنونی رسانده‌ام که در حال حاضر به عنوان سازمان نمونه کشور انتخاب شد بنابراین آمادگی خود را در صورت تأیید نمایندگان برای تصدی در وزارت ورزش و جوانان اعلام می‌کنم.

وی اظهار داشت: براساس عهدی که با نمایندگان دارم و اتکایی که به کمک شما می‌کنم آماده‌ام با درایت و متانت، صلابت، اعتدال و انصاف نسبت به جلب همکاری قوای کشور، مدیران گوناگون، سازمان‌های مردم نهاد، علمای حوزه علمیه، اساتید دانشگاهی و کارشناسان مدیریت راهبردی در 3 سطح به کار بگیرم.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان تأکید کرد: تلاش دارم با استفاده بهینه از تجربه بشری و فهم درست از واقعیت اجتماعی و در عین پافشاری بر اصول با نهایت ظرافت، جوانان را که فرصت طلایی و ذخیره تمام نشده از شعور و عشق هستند را به رسمیت بشناسم.

سلطانی‌فر با بیان اینکه با اعتماد به نسل جوان تلاش دارد این کنشگران را در مسیر روحی، اجتماعی و علمی جلب کند، اظهار داشت: تلاش دارم با جلب همراهی جوانان آنها را از وضعیت فعلی به سمت وضعیت مطلوب حرکت دهم؛ این در صورتی محقق می‌شود که مسئله جوانان به مسئله اصلی کشور و همه دستگاه‌ها تبدیل شود.


وی تأکید کرد: مشارکت جدی تمام دستگاه‌ها و به کار گرفتن همه ظرفیت‌های پیدا و پنهان برای ارتقاء اعتماد به نفس جوان ایرانی و مسئولیت‌پذیری او به کار بسته خواهد شد.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت عملکرد مرتبط به امور جوانان از طریق شورای عالی جوانان تلاش داریم ناهماهنگی‌ها برطرف شود و با بهبود شرایط فرآیند جلب مشارکت جوانان در مقاطع تصمیم‌گیری کشور برطرف شود. رفع این ناهماهنگی به درک مشترک ملی نیازمند است.

سلطانی‌فر اظهار داشت: راه مقابله با آسیب اجتماعی، رواج ازدواج آسان، ترویج سبک زندگی ایرانی در جوانان در شرایطی تضمین می‌شود که وضعیت جوانان در کشور ساماندهی شود و تقویت نهادهای ذیربط در دستور کار قرار گیرد.
 

وی گفت: معتقد هستم استفاده از تجربیات جهانی راهگشا خواهد بود، در عصر تکنولوژی جوانان در مرکز تحول قرار گرفته‌اند، بسیاری از ابداعات و اختراعات از اندیشه چالاک جوانان سرچشمه می‌گیرد؛ در کشورهای پیشرفته در حوزه تکنولوژی، بیکاری جوانان برطرف شده است، آنها ادعا می کنند تا سال 2030 بیکاری در این کشورها خاتمه می‌یابد چرا که در دنیای فناوری جذابیت و درآمدزایی برای جوانان فراهم شده است.

سلطانی‌فر تأکید کرد: در دنیای تکنولوژی دیگر بحث کشور ضعیف و قوی بر اساس منابع مالی وجود ندارد بلکه بحث بر سر مدیریت قوی و ضعیف، اشتغال و بیکاری، رونق و رکود کشورها مطرح است که این نکته یکی از فرمایشات معصومان است. 

  

 ***رای اعتماد نمایندگان به سه وزیر پیشنهادی***


نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) به بررسی برنامه سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند.

براساس رای گیری انجام شده صالحی امیری با ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. 

دانش آشتیانی 157 رای موافق ، 111رای مخالف و  6 رای ممتنع وزیر آموزش و پرورش شد .

سلطانی‌فر با ۱۹۳ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع وزیر ورزش و جوانان شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.