یک نشریه آلمانی عمق و وسعت فجایع یمن در سایه دخالت نظامی آل سعود را شاید حتی بیشتر از سوریه و عراق دانسته و انتقاد شدیدی به کم توجهی جامعه بین‌المللی به حل این بحران وارد کرد.

شرایط فاجعه بار یمن در سایه حملات هوایی آل سعود + تصاویر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشریه "دی سایت" آلمان در مطلبی به شرایط فاجعه بار و بحرانی یمن تحت حملات هوایی و تجاوزگزی های عربستان سعودی به این کشور پرداخته و نوشت: در کشور یمن، ترس و بدبختی و فقر به روزمرگی تبدیل شده است. هیچ شغلی در این کشور وجود ندارد و هیچ پولی برای خرید نیست و همواره فقط درگیری است و بمباران؛ این وضعیت نتیجه جنگی است که دنیا توجه کمی به آن دارد. همه چشم ها به حلب و نبرد موصل دوخته شده است. این در حالی است که عمق و وسعت فجایع انسانی در یمن شاید حتی بیشتر از سوریه و عراق باشد.

تنها در آخر هفته گذشته دهها قربانی در این جنگ به بار آمد. دولت آلمان از احزاب درگیر در این جنگ درخواست کرده است که به خشونت ها پایان داده و کمک به غیر نظامیان را ممکن سازند.

حدود یک سال و نیم پیش عربستان سعودی دخالت نظامی خود در یمن را آغاز کرد. یک ائتلاف به رهبری آل سعود از آن زمان بخصوص حملات هوایی علیه حوثی‌ها را به راه انداخت که البته موفقیت چشمگیری به دنبال نداشته است. این در حالی است که آل سعود در ابتدای این جنگ اعلام کرده بود که این دخالت نظامی تنها چند هفته طول می کشد که شرایط فعلی نشان می دهد این تنها فریب و مغلطه بوده است.

عربستان تا به حال نتوانسته بر حوثی ها غلبه کند. همه مذاکرات صلح تا به حال با شکست مواجه شده است. هرج و مرج و خشونت در این کشور منجر به این شده که دولت همچنان منحل باقی بماند. برخی قبایل مسلح و سازمان های تروریستی مانند القاعده از این شکاف قدرت برای گسترش روزافزون نفوذ خود استفاده می کنند.

"مارایک ترانسفلد" از کارشناسان غربی بر این عقیده است که در یمن مسئله سنی و شیعه مطرح نیست و موضوع ایدئولوژی و دیدگاه های سیاسی به ندرت نقشی را ایفا می کند. در اینجا مسئله قدرت مطرح است. مردم یمن به توپ بازی علایق مختلف در این کشور تبدیل شده اند. رنج انسان ها به عنوان یک برگ برنده مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

در یک کلام وضعیت مردم یمن فاجعه بار است. حدود 4 هزار غیر نظامی تا کنون در این کشور جان خود را از دست داده اند. ده ها مدرسه، بازار، و بیمارستان ویران شده اند. تقریبا حدود سه مییلون یمنی به دلیل درگیری ها در این کشور از وطن خود بیرون رانده شده اند و تنها تعداد کمی توانستند کشورشان را ترک کنند. فرار از دریا نیز تقریبا غیر ممکن است. بنابراین زنان، کودکان و مردان تحت شرایط فاجعه بار در ساختمان های ویران، گاراژها یا زمین های خالی به سر می برند و غذا و آب و داروی کافی برای آن ها وجود ندارد.

کالاهای کمکی به دلیل محاصره دریایی به ندرت و بسیار سخت به این کشور وارد می شود.

"وولفگانگ پرانگل"، رئیس سازمان کمک های بشر دوستانه آکسفام در آلمان می گوید، رفع نیازهای مردم این کشور در چنین شرایطی بسیار دشوار است. در ضمن هیچ شغلی وجود ندارد، پس خیلی انسان ها درآمدی ندارند تا مثلا غذا بخرند و باید گرسنگی بکشند و دچار سوء تغذیه هستند.

یمن مدتهای طولانی به عنوان نوانخانه جهان عرب مطرح بود که البته در سایه جنگ شرایط آن بدتر شده است. حدود سه چهارم 27 میلیون سکنه این کشور به حمایت های فوری نیاز دارند. بر اساس برآوردهای انجام شده حدود هفت میلیون یمنی گرسنه هستند که در بین آن ها تعداد زیادی کودک وجود دارد.

"تام دوئه" از سازمان برنامه جهانی غذا در این باره هشدار داد که یک نسل کامل در این کشور می تواند در معرض خطر گرسنگی قرار گیرد. وی از جامعه جهانی خواست اقدامات بیشتری در راستای حل این بحران انجام دهد. به گفته تام دوئه البته توجه جهانی به این مسئله کم است.

به گفته پرانگل از سازمان آکسفام این بحران انسانی به ندرت از طرف عموم مورد توجه قرار می گیرد.

نویسنده در ادامه به اوضاع وخیم کودکان در یمن پرداخته و در بخش دیگری از این مطلب نوشت: به گزارش یونیسف حدود شش میلیون نوجوان در این کشور در فقر مطلق زندگی می کنند، حدود 1.5 میلیون نفر دچار سوء تغذیه هستند که از بین آن ها زندگی 370 هزار نفر در معرض خطر قرار دارد. سیستم سلامت و بهداشت یمن در سایه این جنگ کاملا نابود شده است.

این شرایط برای کودکان ضعیف یمنی به مفهوم مرگ است. بیش از 200 مدرسه در سایه بمباران ها نابود شده و 1100 مورد آسیب دیده اند. در ضمن تعداد کودکان سرباز هم در این کشور در حال افزایش است. بر اساس آمارهای یونیسف از شروع جنگ یمن حداقل 1200 نوجان توسط شبه نظایان مختلف در این کشور استخدام شده اند.

"استفان اوبراین" هماهنگ کننده کمک های اضطراری سازمان ملل بر این عقیده است که اگر احزاب درگیر به زودی توافق صلحی را منعقد نکنند یمن در معرض خطر فروپاشی قرار می گیرد. هشتاد درصد یمنی ها (حدود 21.2 میلیون نفر) نیازمند کمک های بشر دوستانه هستند. حدود دو میلیون نفر که در بین آن ها 370 هزار کودک وجود دارد دچار سوء تغذیه هستند.

وی درباره عواقب جدی فاجعه یمن برای کل منطقه در صورتی که توافق صلحی صورت نگیرد هشدار داد. وی همچنین درباره گسترش بیماری ها در کشور یمن هشدار داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    پس سرمیز جلوی بچه هاتون غذا به حد کافی میذارید تا روی صندلی بشینندو سیر بخورند و بعد بخوابند ولی راه دریاروبر روی بچه های فقیر یمنی بسته اند تا با اینکه پوستشون به استخوانشون چسبیده بخاطراینکه در اینده ممکنه یکی از این بچه ها موافق سیاست امریکا و اسراییل نباشه ورشد کنه تادر اثر گرسنه گی کشته بشند یا با گلوله هایی که ال سعود وسعودی ها ازامریکا و انگلیس خریده انداین چه سازمان مللیه که با نابودی اهدافی همچون کودکان بیگناه یمن و سوریه به اهدافش میرسه تف این سازمان ملل ننگ تاریخ بشر در ۸۰درصدتاریخ بشر روی کره ی زمین ا