مذاکره کننده سابق طالبان و رئیس کمیسیون سیاسی آنها درباره مذاکرات صلح با رهبری عالی این گروه و تلاش‌های سازش سخن گفت.

مذاکره کننده اصلی طالبان پس از ۱۵سال سکوتش را شکست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، بحث‌های داخلی طالبان درباره مساله مذاکره با دولت افغانستان و چگونگی آن همچنان ادامه دارد و این رایزنی‌ها در آستانه آغاز مجدد روند مذاکرات تشدید شده است.

سید محمد طیب آقا که تا مدتی پیش به عنوان مذاکره کننده اصلی طالبان و رئیس کمیسیون سیاسی آنها فعالیت می‌کرد، در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز سکوت ۱۵ ساله خود را شکست و برای اولین بار طی این سال‌ها با یک رسانه غربی گفت‌وگویی انجام داد.

او در نامه‌ای که ماه ژوئیه برای رهبری طالبان فرستاده بود و یک نسخه از آن به دست نیویورک تایمز رسید، از ایده مذاکرات حمایت کرد و گفت که گروه طالبان باید از یک گروه شبه‌نظامی‌ به سرعت خود را به عنوان یک جنبش سیاسی افغان نشان دهد که مستقل از نفوذ مقام‌های اطلاعاتی پاکستانی عمل می‌کند.  

طیب آقا برای گشایش دفتر سیاسی طالبان در قطر در سال ۲۰۱۱ تلاش کرد و یکی از اعضای اصلی در روند تبادل یک سرباز آمریکایی به نام بو برگدال از دست طالبان با پنج زندانی طالبانی بود. اما او از کشمکش درونی قدرت که پس از اعلام مرگ ملا عمر در سال ۲۰۱۵ بالا گرفت، ناراضی بود.

او تاکید کرد که شبه‌نظامیان باید مذاکره را در اولویت قرار دهند و تغییرات لازم را در این راستا ایجاد کنند در غیر این صورت با خطر تجزیه به سمت گروه‌های انشعابی مواجه می‌شوند. به گفته او، عدم مذاکره طالبان به نفع راهزنان و حامیان داعش خواهد بود.

در این نامه چهار صفحه‌ای که حاوی هشت توصیه است، عمدتا روی گام‌های آتی برای اصلاح این گروه شبه‌نظامی تمرکز شده است. او تاکید دارد که گروه طالبان باید از یک نیروی وابسته به سرویس اطلاعاتی پاکستان به یک جنبش سیاسی مستقل تبدیل شود که بتواند خودش را در قالب سازش با دولت افغانستان در بیاورد.

او همچنین پیشنهاد داد که شبه‌نظامیان روابط با شبه‌نظامیان خارجی را در میان رده‌های خود از میان بردارد و به جای آنکه امارات اسلامی خطاب کند، خودش را یک جنبش بداند. او همچنین گفت که رهبر طالبان نباید خود را امیرالمومنین خطاب کند چرا که وارد شدن او به قدرت مولفه‌های لازم را ندارد و اجبار به بیعت تنها می‌تواند کشمکش خونینی به راه بیندازد.  

طیب آقا با بیان اینکه رهبری طالبان باید از پاکستان خارج شود، گفت: حضور در پاکستان برای اعضای اصلی و اثرگذار جنبش را مجبور به انجام کارهایی می‌کند که علیه منافع این جنبش و افغانستان است.

این مقام طالبان در مصاحبه ایمیلی با نیویورک تایمز گفت، بهترین فرصت برای مذاکرات صلح سال ۲۰۱۰ و زمانی بود که نمایندگان ملا عمر مذاکرات مستقیم با آمریکایی‌ها را آغاز کردند. این مقام گفت که می‌توان اکنون هم چنین شرایطی مهیا کرد. او همچنین این ایده را که شبه‌نظامیان طالبان پیش‌شرطهای سختی برای مذاکره دارند، رد کرد. طیب آقا گفت: اصلا... ما هرگز این پیش‌ شرط را نداشتیم که نیروهای آمریکایی بروند و سپس ما با دولت کابل به مذاکره می‌پردازیم چرا که چنین چیزی عاقلانه و عملی نیست. البته اگر ما به آن سطح از مذاکرات برسیم، ما خواستار ضرب‌الاجل و جدول زمانبندی خروج می‌شویم. این حق ماست و شرط عاقلانه‌ای هم هست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.