تأمین اعتبار برقی‌سازی خط آهن گرمسار - اینچه‌برون از سوی روسیه و احداث کارخانه مشترک تولید ریل در ایران با همکاری دو طرف از مواردی بود که در هشتمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و روسیه بین دو کشور موافقت شد.

توافق ایران و روسیه در ۴ مدل حمل‌ونقلی/ احداث کارخانه مشترک تولید ریل در ایران

به گزارش فارس، هشتمین نشست گروه کاری همکاری در بخش حمل‌ونقل بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۳۱ اکتبر تا ۲ نوامبر ۲۰۱۶ برابر ۱۰ تا ۱۲ آبان ماه امسال در تهران برگزار شد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ایران (مهرداد تقی‌زاده) و معاون وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه (الکسی سامبو یویچ تسیدنوف) ریاست هر دو کشور را در این نشست کارگروه برعهده داشتند.

در چارچوب نشست گروه کاری و براساس توافق طرفین ۵ کارگروه شامل؛ کارگروه حمل‌ونقل ریلی، کارگروه حمل‌ونقل بندری و دریایی، کارگروه حمل‌ونقل جاده‌ای، کارگروه حمل‌ونقل هوایی و کارگروه هماهنگی و تدوین سند تشکیل شد.

طرفین پس از تبادل‌نظر درباره موضوعات مختلف همکاری دوجانبه در بحث حمل‌ونقل در خصوص ۵ مورد در انواع مدل‌های حمل‌ونقلی به توافق رسیدند.

برقی‌سازی خط آهن گرمسار - اینچه‌برون با تأمین مالی روسیه/ فعالیت مشترک ایران و روس برای احداث کارخانه مشترک تولید ریل در ایران

بنابراین گزارش طرفین علاقه‌مندی خود را برای ادامه کارهای مشترک در پروژه‌های زیرساختی در حوزه حمل‌ونقل ریلی در ایران مورد تأکید قرار دادند.

با توجه به پیشرفت حاصله بین دو طرف در بخش تهیه مشترک قرارداد برقی کردن خط آهن گرمسار - اینچه‌برون طرفین ابراز آمادگی کردند که همه اقدامات را برای تسریع در امضای قرارداد مذکور با توجه به تأمین مالی آن از محل اعتباری فدراسیون روسیه به جمهوری ایران اتخاذ کنند و در همکاری در مطالعه سایر پروژه‌های زیرساختی ریلی و آماده‌سازی شرایط تأمین مالی و اجرای طرح‌هایی که از سوی طرف ایرانی پیشنهاد خواهد شد، ادامه دهند.

طرف ایرانی این نشست اطلاعات به‌روز شده مربوط به پروژه راه‌آهن رشت - آستارا را به طرف روسی ارائه کرد و طرف روسی اعلام آمادگی کرد ظرف ۲ ماه نسبت به ارائه شرایط ممکن تأمین مالی و اجرای پروژه مذکور اقدام کند.

طرفین توافق کردند که ظرف ۳ ماه از تاریخ امضای این پروتکل نام شرکت خود را که دارای ظرفیت و امکاناتی که برای احداث کارخانه مشترک در ایران در زمینه تولید ریل راه‌آهن و از جمله ریل طویل متناسب با سطح فناوری‌های روز دنیا همراه با انتقال دانش فنی هستند به یکدیگر معرفی کنند.

طرفین علاقه‌مندی خود را نسبت به توسعه همکاری فی‌مابین در زمینه‌های سازماندهی حمل‌ونقل ریلی، طراحی و احداث پروژه‌های زیرساختی ریلی و خدمات تعمیر و نگهداری ناوگان ابراز کردند.

* همکاری مشترک ایران و روسیه در زمینه جست‌وجو و نجات دریایی و مبارزه با آلودگی دریا ناشی از نفت در خزر

در این یادداشت تفاهم در بخش دریایی طرف ایرانی مشکلات موجود را برای عبور ایمن مشکل‌ها بر اثر کاهش عمق کانال ولگا را مطرح کرد که طرف روس اعلام کرد در حال حاضر اقدامات مربوط به لایروبی کانال ولگا - دریای خزر برای تأمین و نگهداری عمق عبور کشتی‌ها با آبخور ۴.۲ متر در حال انجام است.

طرف ایرانی پیشنهاد کرد موضوع برطرف شدن مشکل صدور روادید خدمه کشتی‌های ایرانی که به تعمیرگاه‌های آستاراخان روسیه مراجعه می‌کنند از طریق امکان صدور گواهینامه‌های دیگری که تردد این خدمه را در شهر آستارا خواند و محدوده تعمیرگاه کشتی میسر می‌کند مورد بررسی قرار گیرد؛ همچنین برای برطرف شدن مشکل تعلیق کشتی‌های ایران که برای تعمیر به بندر آستاراخان روسیه می‌روند نیز پیشنهاد شد بررسی رژیم حقوقی متناسب مدنظر قرار گیرد.

طرف روس به طرف ایرانی اعلام کرد که حل این مسائل در صلاحیت چند ارگان دیگر است بنابراین مقرر شد طرف ایرانی پیشنهادات خود را هم از طریق مجاری دیپلماتیک و هم در اجلاس آتی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور پیگیری کند.

پیش‌نویس نامه تهیه شده برای ارسال به سازمان بین‌المللی دریانوردی در خصوص ایمنی دریانوردی در دریای خزر توسط طرف روس در اجلاس ارائه شد؛ طرف ایرانی ضمن تأکید بر همکاری‌ها در این زمینه اعلام کرد پیش‌نویس نامه مذکور از طریق مجاری دیپلماتیک ارسال شود.

طرف ایرانی خواستار تدوین پیش‌نویس موافقت‌نامه بین دو کشور در مورد مقررات و شرایط تردد کشتی‌های ایرانی از مسیر آبراهه‌های داخلی روسیه شد که طرف روس اعلام کرد در حال حاضر تهیه پیش‌نویس این موافقت‌نامه زودهنگام است.

طرف ایرانی آمادگی خود را برای ایجاد کمیسیون آب‌نگاری، هیدروگرافی در دریای خزر اعلام کرد که روسیه پیشنهاد داد این درخواست از طریق مجاری دیپلماتیک ارسال شود.

براساس آخرین اصلاحات کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزشی، ‌صدور گواهینامه‌های دریانوردان و نگهبانی طرف ایرانی اعلام کرد که ضروری است این اطلاعات در موافقت‌نامه شناسایی گواهینامه‌ دریانوردان دو کشور انجام شود؛ طرف روسی به طرف ایرانی اعلام کرد که اصلاحات مانیل موجب تغییر در تفاهم‌نامه نخواهد شد و تفاهم‌نامه به صورت خود به خود تمدید می‌شود.

در این یادداشت تفاهم همچنین به موضوعاتی درباره جست‌وجو و نجات دریایی و مبارزه با آلودگی دریا ناشی از نفت و مواد مضر دیگر اشاره شد و دو طرف وعده مشترک همکاری در این حوزه دادند.

* تبادل تجربیات ایران و روسیه در زمینه نگهداری‌ راهها و سازه‌های زمینی/ تسهیل تردد اتوبوس‌های مسافری بین ایران و روسیه

طرفین بر برگزاری کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید و موافقت کردند این کمیته اردیبهشت ماه ۹۶ برابر آوریل ۲۰۱۷ در مسکو برگزار شود.

طرف ایرانی ضمن اشاره به مفاد تفاهم‌نامه شرایط تسهیل تردد بین اتباع دو کشور مورخ ۹۴.۱۱.۲ منعقد شده در تهران خواستار اجرای کامل آن و حذف فرایند تنظیم راننده برای رانندگان ایرانی و ایجاد شرایط یکسان برای رانندگان دو کشور شد که طرف روس اعلام کرد این موضوع باید از سوی مجاری دیپلماتیک بررسی شود.

طرفین موافقت کردند مساعدت‌های لازم در خصوص توسعه و تسهیل تردد منظم اتوبوس‌های مسافری بین ایران و روسیه از مرزهای زمینی به عمل آورند. در این راستا مقرر شد طرفین فهرست شرکت‌های حائز شرایط را برای انعقاد قراردادهای مربوطه از طریق مجاری دیپلماتیک اعلام کنند.

طرفین آمادگی خود را برای همکاری و تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه نگهداری راهها و سایر سازه‌های حمل‌ونقل زمینی از جمله اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری را اعلام کردند.

طرف روسی آمادگی خود را برای همکاری و انتقال تجربیات در زمینه ردیابی وسایل حمل‌ونقل  جادةهای از طریق گلوناس اعلام کرد. طرف ایرانی ضمن استقبال از این پیشنهاد اعلام کرد که مراتب را بررسی می‌کند.

موافقت ایران در تسهیل مقررات ورود، اقامت و خروج خدمه پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایران و روسیه

طرف ایرانی پیش‌نویس موافقت‌نامه بین ایران و روسیه در مورد تسهیل مقررات ورود، اقامت و خروج خدمه پرواز شرکت‌های هواپیمای دو کشور را بررسی و نظر موافق خود را اعلام کرد.

طرف روس موضوع تأخیرات در سیستم اخذ گواهینامه‌های هواپیما در روسیه را به اطلاع طرف ایرانی رساند که طرف ایرانی موافقت کرد در آینده جلسات کارشناسی بین دو طرف در این زمینه برگزار کند.

* تفاهم ایران و روسیه برای افزایش حجم حمل‌ونقل کریدور بین‌المللی شمال - جنوب و توسعه لجستیک این کریدور

طرفین علاقه‌مندی خود را به ادامه توسعه مسیرها و افزایش حجم حمل‌ونقل از طریق کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب خصوصاً در زمینه حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیک مورد تأکید قرار دادند.

طرفین ضمن ابراز خشنودی از حمل کانتینری آزمایشی در محور غرب خزر کریدور شمال - جنوب و تجزیه و تحلیل نتایج آن تمهیدات لازم جهت کاهش زمان سیر، بهینه‌سازی شرایط حمل و رقابتی کردن این مسیر اتخاذ خواهد کرد.

بنابراین گزارش، طرفین موافقت کردند نهمین اجلاس گروه کاری مشترک همکاری‌های حمل‌ونقل ایران و روسیه در ۳ ماهه سوم سال ۲۰۱۷ میلادی در روسیه انجام شود.

این یادداشت تفاهم بعدازظهر امروز به امضای معاون حمل‌ونقل وزیر راه شهرسازی ایران و معاون وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.