استاد دانشگاه دافوس، در خصوص مقایسه وضعیت کنونی و سابق نیروی دریایی، تقسیم وظایف ماهیتی و عملیاتی ارتش و سپاه در خلیج فارس و دریای عمان و همچنین چگونگی عملکرد نیروی دریایی ایران در تنگه هرمز در صورت بروز خطر از سوی بیگانگان، توضیحاتی را ارائه داد.

مقایسه نیروی دریایی قبل و بعد از انقلاب، مقایسه "یک با صد" است/ایران اشراف کامل به تنگه هرمز دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، در سال های اخیر، پس از برگزاری رزمایش های مستمر و موفقیت آمیز نیروهای مسلح ایران در پهنه آبهای سرزمینی و بین المللی و همچنین بعد از اقدامات اطلاعاتی نیروی دریایی ایران در حفاظت و حراست از آبهای سرزمینی ایران بخصوص در دی ماه گذشته و پس از دستگیری ده تفنگدار آمریکایی، امروز کمتر کسی پیدا می شود که در توانمندی راهبردی و عملیاتی نیروی دریایی ایران تردید داشته باشد.
بروزرسانی تجهیزات نظامی در عرصه های سطح به سطح، زیر به سطح و سطح به هوا، استفاده از دانش نوین دریایی، بهره گیری از تجربیات هشت سال دفاع مقدس، راهنمایی و ارائه آموزش های نظامی در حوزه دریایی به برخی از کشورهای منطقه، همه و همه سبب شده نیروی دریایی ایران در عرصه منطقه ای و جهانی به عنوان یک نیروی نظامی راهبردی شناخته شود.
با اندک مقایسه ای میان وضعیت نیروی دریایی ایران در زمان قبل و بعد از انقلاب، به راحتی می توان متوجه قدرت و اقتدار کنونی ایران در عرصه دریاها شد؛ امروز تقسیم وظایف قوای نظامی دریایی ایران توسط سپاه و ارتش موجب شده که خلیج فارس و دریای عمان، مامن بسیاری از کشتی ها، نفتکش ها و قایق های سایر کشورها در این منطقه باشد.
در همین زمینه استاد دانشگاه دافوس، در خصوص مقایسه وضعیت کنونی و سابق نیروی دریایی، تقسیم وظایف ماهیتی و عملیاتی ارتش و سپاه در خلیج فارس و دریای عمان و همچنین چگونگی عملکرد نیروی دریایی ایران در تنگه هرمز در صورت بروز خطر از سوی بیگانگان، توضیحاتی را ارائه داد.  

اگر لازم باشد توانایی بستن تنگه هرمز را داریم/با زیردریایی‌هایمان تمام پهنه خلیج فارس و دریای عمان را پوشش می دهیم

مقایسه نیروی دریایی قبل و بعد از انقلاب، مقایسه "یک با صد" است

عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم و استاد دانشگاه نظامی دافوس، در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه "مقایسه نیروی دریایی قبل از انقلاب با نیروی دریایی نظام جمهوری اسلامی، مقایسه یک به صد است" می گوید: "بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با تاکیدات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، قرار بر این شد که جمهوری اسلامی ایران حضور بیشتر و موثرتری را در خلیج فارس و به طور کلی در عرصه دریا داشته باشد؛ بر همین مبنا، نیروهای مسلح ما فعالیتهای وسیعی را در جهت شناسایی پتانسیل های دفاعی، صنعتی و نظامی مورد نیاز و قابل استفاده در خلیج فارس و دریای عمان آغاز کردند".

با زیردریایی‌هایمان تمام پهنه خلیج فارس و دریای عمان را پوشش می دهیم

وی ادامه می دهد: "در اواخر دوران رژیم شاه، قرارداد خرید دو زیردریایی منعقد شده بود تا در خلیج فارس و دریای عمان بکارگیری شوند؛ امروز ما تمام خلیج فارس و دریای عمان را با زیردریایی هایمان می توانیم پوشش بدهیم و تمام اقدامات زیر به سطح دشمنان علیه خودمان را خنثی کنیم".

هرگونه تهدیدی در دریا را بدون درنگ پاسخ می دهیم 

حیدرپور می گوید: "اتخاذ یک استراتژی و اجرای تدابیر فرمانده کل قوا، امروز سبب شده که جمهوری اسلامی ایران در زیر سطح دریای خلیج فارس و دریای عمان قادر شده هر گونه تهدیدی را قاطعانه و بدون درنگ پاسخ دهد".
این استاد دانشگاه دافوس با بیان اینکه "روزی ما کارمان را با مین های دریایی آغاز کردیم" می گوید: " امروز توانمندی ما در حدی است که با توانمندی های هوایی، اعم از موشکی و پهپادی با قوت و قدرت می توانیم از سطح و مافوق سطح خلیج فارس و دریای عمان به صورت صددرصد و بدون هیچگونه نگرانی از قدرتهای خارجی و فرامنطقه ای، حفاظت و حراست کنیم".

اگر لازم باشد توانایی بستن تنگه هرمز را داریم/با زیردریایی‌هایمان تمام پهنه خلیج فارس و دریای عمان را پوشش می دهیم

نیروی دریایی سپاه بر تمام پهنه خلیج فارس اشراف اطلاعاتی و عملیاتی دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در ادامه با اشاره به تفکیک و تقسیم وظایف نظامی دریایی ایران در پهنه دریاها می گوید: "نیروی دریایی سپاه یک نیروی دریایی تاکتیکی برای حراست از آبهای سرزمینی نظام  جمهوری اسلامی ایران است؛ در خلال ۳۸ سال گذشته، نیروی دریایی سپاه، قدرتمندانه توانسته به وظایف خودش عمل کند و اکنون نیز توانمندی های این نیرو در حدی است که بر تمام پهنه خلیج فارس، اشراف اطلاعاتی و عملیاتی کامل دارد. "

اگر لازم باشد توانایی بستن تنگه هرمز را داریم/با زیردریایی‌هایمان تمام پهنه خلیج فارس و دریای عمان را پوشش می دهیم

نیروی دریایی ارتش تهدیدات علیه ایران در آبهای بین المللی را خنثی می کند

حیدرپور می افزاید: "نیروی دریایی ارتش نیز یک نیروی استراتژیک است؛ نیروی دریای ارتش باید علاوه بر آبهای سرزمینی و مرزهای جمهوری اسلامی ایران، دریای عمان را به عنوان یک راهبرد اساسی تحت پوشش قرار دهد؛ با اقدامات، شناسایی ها و توانمندی هایی که نیروی دریایی ارتش در سال های گذشته کسب کرده، امروز بر پهنه دریای عمان و آبهای بین المللی اشراف کاملی پیدا کرده است و می تواند هر گونه تهدیدی که از طریق آن آبها علیه جمهوری اسلامی ایران بخواهد صورت بگیرد را خنثی کند".

اگر لازم باشد توانایی بستن تنگه هرمز را داریم/با زیردریایی‌هایمان تمام پهنه خلیج فارس و دریای عمان را پوشش می دهیم

اگر لازم باشد توانایی بستن تنگه هرمز را داریم

وی در پایان در خصوص احتمال بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران در صورت بروز خطر احتمالی، با بیان اینکه "اگر خدای نکرده تجاوز یا تعدی به جمهوری اسلامی بخواهد صورت گیرد وظیفه همه ما و به ویژه نیروهای مسلح است که در برابر تهدیدات ایستادگی کنند" تاکید می کند:
‌"ما توانایی و اشراف بستن تنگه هرمز را به صورت صددرصدی دارا هستیم و اگر لازم باشد، عندالزوم هر اقدامی را در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز انجام خواهیم داد".

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.