خانه ملت امروز در صحن علنی خود شاهد بیانیه نمایندگان درباره تغییر در «تیم اقتصادی دولت» بود.

امضای «تغییر تیم اقتصادی دولت» روی میز هیات رئیسه مجلس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه 12 آبان ماه 95) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 198 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 88 نماینده مجلس خالی بود.

بررسی چند لایحه موافقتنامه و چند طرح و لایحه دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان بود.

*اسامی تاخیر کنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

اسامی غایبین و متأخیرین آغاز جلسه علنی از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- عبدالغفور ایران‌نژاد نماینده مردم چابهار

2- جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان

3- محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا

4- غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا

5- محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان

*قاضی‌پور: آقای لاریجانی شما آقازاده‌اید و کشاورزی نکرده‌اید/ لاریجانی: شما «ژست» نگیرید

در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی با استناد به اصل 43 قانون اساسی در اخطاری اظهار داشت: کشاورزانی وجود دارند که ساعت 3 بامداد سر کار می‌روند که ممکن است، وسایلی برای دفاع از خود به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: باید در این طرح، استثنایی برای این کشاورزان قائل شد تا زمانی که سلاح‌های سردی در دست دارند و از آن استفاده می‌کنند، برای آنها مشکلی ایجاد نشود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن وارد ندانستن این اخطار، گفت: در طرح به این موضوعات اشاره شده است.

زمانی که لاریجانی قصد داشت صحبتهای قاضی‌پور را قطع کند، نماینده ارومیه خطاب به وی گفت: آقای لاریجانی! قدری صبر کنید؛ چون شما کشاورزی نکرده‌اید!

سپس علی لاریجانی در پاسخ نماینده ارومیه گفت: شما از کجا می‌دانید که بنده کشاورزی و چوپانی نکرده‌ام؟

قاضی‌پور نیز پاسخ داد: شما آقازاده هستید و ما بنده‌زاده هستیم!

لاریجانی نیز در جواب قاضی‌پور گفت: افرادی مانند شما که کشاورزی و چوپانی کرده‌اند، زیاد است، شما ژست نگیرید.

*حمل و تولید هر گونه سلاح سرد جُرم محسوب می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه و در جریان بررسی طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی، شرایط مجازات تولید و حمل سلاح سرد را تعیین و تصویب کردند.

به موجب مصوبه مجلس، حمل سلاح سرد شامل قمه، شمشیر، چاقوی ضامن‌دار، ساطور، قداره یا پنجه‌بوکس و نیز سایر ادواتی که صرفاً ر درگیری فیزیکی و ضرب و جرح کاربر دارد، جُرم محسوب و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌شود. واردات، تولید و عرضه سلاح‌های مذکور ممنوع است و مرتکب به جزای نقدی درجه شش محکوم و حسب مورد، این سلاح‌ها به نفع دولت ضبط و یا معدوم می‌شود.

در تبصره دو این طرح نیز مقرر شد تولید، عرضه و یا حمل ادوات موضوع تبصره یک در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی پس از دریافت مجوز بلامانع است.

همچنین نحوه و مرجع صدور مجوز به موجب آئین‌نامه‌ای خواهد بود که ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد وزرای دادگستری و کشور و با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در جریان بررسی این طرح فیلمی از ضرب و جرح که با سلاح سرد در کشور اتفاق افتاده است، در صحن علنی مجلس پخش شد و عباسعلی محمدیان نیز نکاتی را درباره این فیلم به نمایندگان توضیح داد. 

قرائت گزارش کمیسیون انرژی در مجلس

دولت لایحه سند ملی راهبرد انرژی کشور را ارسال کند

پس از آن، گزارش کمیسیون انرژی درباره عدم اجرای بند «ب» ماده 125 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و تبصره ذیل آن (موضوع سند ملی راهبرد انرژی و برنامه‌های اجرایی طرح جامع انرژی کشور) توسط اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی قرائت شد.

در مقدمه این گزارش آمده است که با توجه به استنکاف دولت از اجرای کامل بند مذکور درباره تهیه سند ملی راهبرد انرژی کشور و ارائه آن به مجلس برای تصویب، کمیسیون انرژی به عنوان مرجع رسیدگی به این موضوع گزارش ذیل را تقدیم می‌کند.

در بخشی از گزارش تصویب شده است ضروری است دولت در فرصت باقیمانده از برنامه پنجم توسعه، سند ملی راهبرد انرژی کشور را در قالب لایحه جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

*مجلس تخلف دولت درباره سند ملی راهبرد انرژی کشور را محرز دانست

نمایندگان نظر کمیسیون انرژی درباره استنکاف دولت از اجرای کامل بند «ب» ماده 125 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در مورد تهیه سند ملی راهبرد انرژی کشور و ارائه آن به مجلس، را تصویب کردند.

بر اساس این گزارش، پس از قرائت گزارش کمیسیون انرژی، رئیس مجلس با بیان اینکه طبق قانون دولت باید ظرف 6 ماه این لایحه را به مجلس ارائه می‌داد و اکنون تخلف کرده است، نظر کمیسیون انرژی را به رأی وکلای ملت گذاشت که نمایندگان با 145 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن علنی، با نظر این کمیسیون موافقت کردند.

*نمایندگان عضو در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تعیین شدند

در ادامه نیز، نمایندگان عضو در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور انتخاب شدند.

بر این اساس، از سوی کمیسیون امور داخلی و شوراها محمدجواد کولیوند با 136 رأی، محمودی‌شاه‌نشین با 118 رأی و قاسم میرزایی با 101 رأی و از سوی کمیسیون اصل نود بهرام پارسایی با 114 رأی و فرهاد تجری با 103 رأی برای عضویت در این هیأت انتخاب شدند.

*لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارس‌زبانان تصویب شد

در ادامه لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا) توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

بر این اساس، کلیات لایحه مذکور با 149 رأی موافق، 14 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید و سپس ماده واحده آن به رأی وکلای ملت گذاشته شد که 136 نماینده به آن رأی موافق، 7 نماینده رأی مخالف و 8 نماینده رأی ممتنع دادند.

به موجب مصوبه مجلس، اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان (ایتا) مشتمل بر یک مقدمه و 8 ماده به شرح پیوست تصویب می‌شود.

طبق تبصره این ماده، رعایت اصل 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی برای اصلاح اساسنامه مذکور الزامی است.

در مقدمه توجیهی اساسنامه این سازمان آمده است: به منظور صیانت از میراث مشترک فرهنگی و معرفی تاریخ و تمدن مشترک و نیز گسترش و تقویت ادبیات غنی منطقه و نیز تقویت پیوندهای فرهنگی بین کشورهای حوزه تمدنی مشترک، یک سازمان توسط کشورهای عضو تشکیل می‌شود.

*طرح ادغام 3 سازمان اوقاف، تبلیغات اسلامی و حج و زیارت مسترد شد

طرح ادغام 3 سازمان اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی و حج و زیارت که چندی پیش توسط هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده بود، مسترد شد.

غلامرضا کاتب عضو هیأت رئیسه مجلس با اعلام این مطلب اعلام کرد به علت پس گرفتن تعدادی از امضاهای طراحان این طرح مسترد شود.

*تعیین مهلت 20 روزه برای اعلام نظر نهایی در مورد اختلافات در انتخابات شوراها

وکلای ملت همچنین طرح استفساریه ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را با 133 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، منظور از رسیدگی و اظهارنظر در انتهای ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، رسیدگی و اعلام نظر نهایی است و هیأت مذکور مکلف است ظرف مدت 20 روز رسیدگی و نظر نهایی خود را اعلام کند.

در ماده 80 قانون  تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران آمده است: مصوبات تمامی شوراهای موضوع این قانون در صورتی که پس از دو هفته‌ از تاریخ ابلاغ مورد اعتراض قرار نگیرد لازم‌الاجراست  و در صورتی که مسئولین ذی‌ربط آن را مغایر با قوانین و مقررات کشور و یا خارج از حدود وظایف و اختیارات‌ شوراها تشخیص دهند، می‌توانند با ذکر مورد و به طور مستدل حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ مصوبه اعتراض خود را به اطلاع شورا رسانده و درخواست تجدیدنظر نمایند.‌ شورا موظف است ظرف 10 روز از تاریخ وصول اعتراض تشکیل جلسه داده و به موضوع‌ رسیدگی و اعلام نظر کند. در صورتی که شورا در بررسی مجدد از مصوبه مورد اختلاف‌ عدول ننماید، موضوع برای تصمیم‌گیری نهایی به هیأت حل اختلاف ذی‌ربط ارجاع‌ می‌شود. هیأت مزبور مکلف است ظرف 20 روز به موضوع رسیدگی و اعلام‌نظر کند.

*لزوم تغییر در تیم اقتصادی دولت برای حل مشکلات معیشتی مردم

تعداد 20 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور لزوم تغییر در تیم اقتصادی دولت برای حل مشکلات معیشتی مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر را متذکر شدند.

سیدمحمد باقر عبادی، محمد مهدی زاهدی، سید جواد حسینی کیا،‌اکبر ترکی، سید حسین نقوی حسینی، رضا شیران خراسانی، محمد اسماعیل سعیدی، محسن کوه‌کن، شهباز حسن‌پور بیگلری، محمود شکری، حسینعلی حاجی دلیگانی، سید ناصر موسوی لارگانی،‌ابوالفضل ابوترابی، سید حمید کاظمی، ذبیح‌الله نیک فر، همایون هاشمی، جواد کریمی قدوسی، سید صادق طباطبایی نژاد، سید جواد ساداتی نژاد و سید راضی نوری نمایندگان بیرجند، کرمان، سنقر، فریدن، ورامین،‌مشهد، تبریز لنجان، سیرجان،‌طالش، شاهین شهر،‌ فلاورجان، نجف‌آباد، پلدختر، لاهیجان،‌میاندوآب،‌مشهد،‌اردستان، کاشان و شوش به رئیس جمهور لزوم تغییر در تیم اقتصادی دولت برای حل مشکلات معیشتی مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر همچنین رفع معضل بیکاری جوانان را متذکر شدند.

*تشکر 210 نفر از نمایندگان مجلس از اجرای مقتدرانه رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش

210 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای از اجرای مقتدرانه رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر کردند.

احمدامیرآبادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بخشی از این بیانیه را قرائت کرد که در آن آمده بود: رزمایش بزرگ فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور ارتقای آمادگی رزمی و نمایش توان رزمی خود بر مبنای ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه در تاریخ 26 مهرماه 95 برگزار شد.

این رزمایش یک نوع حرکت نظامی با بکارگیری شیوه‌های نوین و متکی بر فناوری‌های روز با خلبانان جوان آموزش‌دیده دانشگاه هوایی شهید ستاری و با هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن بهینه‌سازی شده توسط مهندسان ایرانی برگزار شد.

*اخطار قانون اساسی نماینده بندرعباس نسبت به تشکیل فراکسیون ترک‌زبانان

همچنین احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در اخطاری قانونی اساسی در صحن علنی مجلس با استناد به اصول 119 و 20 و با اشاره به تشکیل فراکسیون مناطق ترک‌نشین در مجلس گفت: ملت از هر قوم و قبیله‌ای از حقوق مساوی و همه افراد اعم از زن و مرد از حمایت قانون برخوردارند.

وی با ذکر اینکه بنا بر اصل 84 قانون اساسی همه نمایندگان در برابر تمام آحاد ملت مسئولیت دارند، اظهار داشت: مجلس صدای ملت است و باید منادی وحدت و کثرت‌گرایی باشد و اگر این روند ادامه یابد باید دیر یا زود منتظر تقسیم‌بندی‌های بعدی در سایر اقوام باشیم. که می‌تواند منجر به اختلاف در سطح کشور شود. 

مرادی گفت: پس از تشکیل این فراکسیون تعدادی از سایت‌های تروریستی و تجزیه‌طلب از این مسئله استقبال کردند و باید مراقب باشیم و به جای قبیله‌گرایی به دنبال رفع بیکاری و فقرزدایی برای همه مردم کشور باشیم. 

براساس این گزارش مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی که اداره بخشی از جلسه علنی امروز را برعهده داشت در پاسخ گفت: این بحث برای قومیت نیست و هیچ ربطی به قومیت‌گرایی ندارد بلکه نمایندگان مناطق ترک‌نشین کنار هم جمع شدند و در ادامه در هیات‌رئیسه مجلس برای نحوه عملکرد این فراکسیون تصمیم‌گیری خواهد شد و به هیچ عنوان اقدامی خلاف قانون صورت نگرفته است و هر گونه پیامی در این باره را تکذیب می‌کنم. 

*جلسه هیات‌های حل اختلاف قانون انتخابات شوراها و شهرداران با دو سوم اعضا رسمیت یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح استفساریه ماده 79 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران رای موافق دادند. 

وکلای ملت در جلسه علنی امروز چهارشنبه 12 آبان موضوع استفساریه به شرح ذیل را مورد بحث و بررسی قرار دادند:

آیا رسمیت جلسه هیات‌های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات موضوع ماده 709 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مستلزم حضور همه اعضای آن هیات‌هاست؟

خیر، جلسه هیات‌های مذکور با حضور دو سوم رسمیت و تصمیمات آن با رای اکثریت اعضای حاضر قطعی و لازم الاجراست.

نمایندگان مجلس با 144 رای موافق، 7 رای مخالف و یک رای ممتنع به این استفساریه رای موافق دادند. 

*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه رفتند/ نشست بعدی؛ 23 آبان

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام مسعود پزشکیان نایب رئیس اول پارلمان پایان یافت.

وکلای ملت هفته آینده برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و نشست علنی نخواهند داشت.

جلسه علنی بعدی پارلمان 23 آبان‌ماه تشکیل می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دکتر ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    هیچوقت روحانی زیر بار تغییر تیم اقتصادی نمی رود: 1- به دلیل اینکه تغییرات تیم اقتصادی رانت بزرگ او را برملا می کند. 2- برای فرار از این تغییر ( تیم اقتصادی) مجبور به تغییر تیم فرهنگی اش کرد ( آموزش و پرورش، ارشاد و ورزش و جوانان)