۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 471171

ذوالفقار ضاهر /برگردان: حسینعلی پورافضلی: با شروع نبرد موصل ؛ ارتش و نیروهای مردمی عراق، روستاهایی را در اطراف موصل آزاد ساختند که آثار تاریخی و دینی اسلامی – مسیحی فراوانی در آنها وجود دارد. اولین تصاویری که از این اماکن منتشر شده نشان از حجم بالای تخریب و نابودی کنیسه ها و مقابر باستانی و سایر آثار تاریخی دارد.

دفن تاریخ توسط داعش، برنده اصلی کیست؟

کیست که تصاویر مربوط به نابودی آثار تاریخی و اماکن مذهبی عراق و سوریه توسط گروه تروریستی داعش  را از یاد ببرد. تصاویری که تروریست ها از سوریه تا عراق ؛ از معلولا تا تدمر و شهر نمرود و ... بارها خلق کردند و به شخصیت های دینی و آرامگاههای اولیای مذهبی بی احترامی نمودند و از هیچ تلاشی برای محو آثار تمدن؛ تاریخ و فرهنگ فرو گذار نکردند. فکری که ریشه در تروریسم داشته و در پی تلخ کردند زندگی برای همه انسانها ست.

با شروع نبرد موصل ؛ ارتش و نیروهای مردمی عراق، روستاهایی را در اطراف موصل آزاد ساختند که آثار تاریخی و دینی اسلامی – مسیحی فراوانی در آنها وجود دارد. اولین تصاویری که از این اماکن منتشر شده نشان از حجم بالای تخریب و نابودی کنیسه ها و مقابر باستانی و سایر آثار تاریخی دارد.

اما تروریسم علی رغم زخمهای عمیقی که بر پیکره انسانیت و حیات تاریخی بشریت نهاده؛ رو به فناست و نمی تواند دوامی داشته باشد.

کوتاه فکری و نابودی همه چیز

سؤال اینجاست که چرا تروریست های کوتاه فکر و نادان با این روشهای احمقانه به فرهنگ و تمدن انسانی که متعلق به همه بشریت است هجوم می آورند؟ چرا به این منطقه مهم تاریخی بشر که یادآور پیوندها و تجربه های انسانی است تجاوز می کنند؟ این چه فکری است که همه چیز را نابود می کند و ارزشی برای هیچ چیز قایل نیست؟ آیا اسلام دینی است که دیگران را طرد می کند و سایر ادیان و مذاهب را به این شکل به کناری می نهد یا آغوشش بر روی سایر فرهنگ ها و تمدنها باز است.

احمد فرحات؛ کارشناس شبکه المنار در این باره می نویسد: رفتارهای گروه داعش درباره نابودی میراث فرهنگی و اماکن تاریخی – مذهبی در عراق و سوریه به افکار برخاسته از کج فهمی دین اسلام که توسط محمد بن عبدالوهاب پایه گذاری شده و نابودی مظاهر شرک را بالاترین مرتبه توحید دانسته بر می گردد.

او ادامه می دهد که نابودی این آثار تاریخی توسط داعش برگرفته از این باور است که(مردم این  منطقه) غیر خدا را به واسطه این آثار عبادت می کنند، تهمتی که هرگز واقعیت ندارد.

فرحات همچنین اشار می کند که این آثار تاریخی آنچنانکه داعش ادعا می کند هرگز تاکنون مورد عبادت نبوده و تاکید می کند که این آثار در طول دوران حکومت خلفای راشدین و سایر دوران های اسلامی وجود داشته و این مسئله ثابت می کند که از بین بردن نشانه های تمدن با هدف نابودسازی میراث مدنیت در این منطقه و معرفی آن به عنوان منطقه ای فاقد هویت تاریخی و فرهنگی با هدف کمک به اهداف صهیونیستی که خود را صاحب اصلی تمدن منطقه می داند؛ انجام می شود.

او می افزاید: داعش تمدن را در کشورهای این منطقه نابود می کند تا تمدن یهود در فلسطین باقی بماند.

در اسلام آیات قرآن و سنت نبوی هیچکدام این کار را تأیید نمی کند و داعش بر اساس تفسیر و برداشت های دینی غلط خود که برگرفته از اندیشه های محمد بن عبدالوهاب است عمل می کند. این درحالی است که بسیاری از گزارشات غربی به این نکته اذعان دارند که داعش تعمدا آنچه را که قابلیت انتقال ندارد نابود می کند و بقیه را دربازار سیاه به تاجران ترک و سایر کشورها می فروشد.

اهداف داعش و نقش آمریکا

علاوه بر آثار تاریخی ؛ داعش همچنین آثارمذهبی و آرامگاههای اولیا و صالحین که صدها سال است در این منطقه مدفونند را ویران می کند. کاملا آشکار است که هدف از این کار قطع ارتباط تاریخی مردم این منطقه با تاریخ  و فرهنگ آنها و نابودی هویتشان است.

دلیل این مدعا آن است که داعش اماکن دینی گروههای مختلف اسلامی اعم شیعه و سنی را هدف قرار داده و همچنین کلیساها و کنیسه های مسیحیان این سرزمین را هم نابود می  کند. این گروه تروریستی همچنین حسینیه ها و آرامگاههای مربوط به صوفیان را نابود می کند. این حرکات توسط بسیاری از مراجع دینی جهان از جمله الازهر محکوم شده و به حرمت نابودی این آثار فتوی داده  و این کار را جرم و گناهی بزرگ در جهان اعلام نموده اند.

فرحات همچنین تأکید می کند که داعش با ارتکاب این جنایات، به نقشه ها و ترفندهای اسرائیلی و استکباری که تاریخ و تمدن این منطقه اسلامی را نشانه رفته اند، یاری می کند.

شایان ذکر است که نیرو های آمریکایی از زمان اشغال عراق غارت آثار تاریخی را آغاز کرده و داعش کامل کننده این پروژه و نابودگر مراکز دینی و تاریخی و تمدنی این منطقه است.

در همین چارچوب فرحات اشار می کند که گزارش های فراوانی از غرب آشکار می کند که عراق قربانی بزرگترین عملیات غارت فرهنگی در طول تاریخ بوده که تاکنون 15000 اثر تاریخی و میراث فرهنگی اش از زمان اشغال به سرقت رفته و یا نابود شده است .

رفتارهای داعش باعث شده صهیونیست های اشغالگر قدس بیشترین بهره را برده و بهانه لازم برای تجاوز به اماکن مقدس فلسطین را بدست آورند. چرا که رفته رفته حرکات داعش در نابودی آثار دینی و مقدس نزد جوامع اسلامی و عربی امری طبیعی جلوه می کند.

فتواهایی که مفتیان داعش درباره نابودی آثار تاریخی و اماکن دینی صادر کرده اند، شامل مسجد الاقصی و قبه الصخره و همه مقدسات اسلامی – مسیحی در فلسطین اشغالی شده و همچنین زمینه را برای نقشه تخریب اماکن مقدس میلیونها مسلمان و مسیحی توسط صهیونیستها آماده می کند.

باید افزود که بسیاری از جماعات تکفیری مثل داعش و القاعده فتوا به جواز نابودی قبر پیامبر گرامی اسلام(ص) در مدینه منوره و همچنین مسجد نبوی شریف داده اند  . از این رو واجب است که همه مسمانان در برابر این افکار انحرافی که چهره ای دیگرگون از اسلام به نمایش گذاشته اند ایستاده و از این افکار انحرافی پلید برائت جویند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.