حسین شیخ‌الاسلام مشاور کنونی وزارت خارجه تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸ را حرکتی "پیش‌دستانه" علیه کودتای آمریکا توصیف و تاکید می‌کند که این اقدام مغایرتی با قوانین بین‌الملل نداشته است. او همچنین جزئیاتی از یک سند بسیار مهم افشا شده بیان می‌کند.

جزئیاتی از اسناد مهم به دست آمده از سفارت آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، روز ۱۳ آبان در تقویم نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده است.

این روز یادآور سه واقعه تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، ۱۳ آبان ۱۳۵۷ که روز "دانش‌آموز" نام گرفت و "تسخیر لانه‌جاسوسی" در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ از سوی دانشجویان پیرو خط امام در اعتراض به حضور شاه ایران در آمریکا است.

حسین شیخ الاسلام یکی از دانشجویانی است که پس از تسخیر لانه جاسوسی و در حالیکه در خارج از کشور  به تحصیل و فعالیت سیاسی مشغول بود به  عنوان مترجم به دانشجویان تسخیرکننده لانه پیوست.

وی طی سالهای گذشته مسئولیت‌های مختلفی را در دستگاه دیپلماسی کشور برعهده داشته و امروز مسئولیت  مشاور وزیر خارجه را به عهده دارد در گفت‌وگویی با وی به اهداف و دلایل تسخیر لانه جاسوسی می‌پردازیم.

شیخ الاسلام در این گفت‌وگو درباره فضای حاکم بر کشور در سال ۱۳۵۸ و دیدگاه مردم و دانشجویان نسبت به دولت آمریکا اظهار داشت: فضای حاکم در ایران در سال ۵۸ گویای بدبینی و بی‌اعتمادی نسبت به آمریکا بود. اینکه آمریکا جنایتکار و خیانتکار است و احتمال دارد با حضور شاه ایران در این کشور اتفاقات و خیانت‌های دیگری علیه ایران صورت گیرد.

**نگرانی از کودتا علیه انقلاب باعث تسخیر لانه جاسوسی شد

وی با اشاره به ذهنیت مردم ایران نسبت به دولت آمریکا پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ افزود: ملت ایران می‌دانست دولت مصدق در سال ۳۲ با کمک آمریکا سرنگون شد و حکومت ایران و شاه پس از آن به عنوان حکومتی دست نشانده در راستای منافع آمریکا حرکت می‌کرد، حضور شاه ایران در این کشور احتمال وقوع کودتای دیگری را تقویت می‌کرد و همین مساله دانشجویان و مردم را نگران کرده بود.

حسین شیخ الاسلام و معصومه ابتکار مترجم دانشجویان سال ۵۸

مشاور وزیر امور خارجه درباره دیدگاه برخی که معتقدند حرکت دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی بر خلاف مقررات بین المللی بود، گفت: برخی می‌گویند این اقدام برخلاف مقررات بین‌المللی بوده، کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، نمی‌دانند مقررات بین الملی یعنی چه؟ طبق مقررات بین‌المللی ملت ایران حق داشته برای اینکه جلوی تکرار جنایتی را بگیرد، هر کاری را که  صلاح می‌داند، انجام دهد چون نسبت به این دولت (آمریکا) سوءظن بسیار جدی داشته است.

شیخ الاسلام در همین زمینه به دلایل دولت آمریکا در حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ اشاره کرد و افزود: آمریکاییها در آن سال ادعا می‌کردند عراق احتمالا سلاح شیمیایی دارد و می‌ترسیدند از این سلاح علیه آنها استفاده کند، آنها بر اساس ‌این احتمال به عراق حمله نظامی کردند. آمریکایی‌ها امروز برای از بین بردن تروریست‌هایی که به گمان خود احتمال می‌دهند به آنها آسیب برسانند به کشوری که به آنها اعلام جنگ نکرده هواپیمای بدون سرنشین می‌فرستند و مناطقی از آنجا را بمباران می‌کنند به این گمان که در این منطقه تروریست‌ وجود دارد.

**اقدام دانشجویان طبق قوانین بین المللی بود

وی گفت: اقدام دانشجویان در سال ۵۸ در پی بدبینی به رفتار آمریکا صورت گرفت.  ملت و دانشجویان حق دارند که بگویند جنایتکارانی که در سال ۳۲ این جنایت (کوتا) را علیه ملت ایران انجام دادند احتمال دارد جنایت دیگری را با حضور شاه علیه ایران انجام دهند، در واقع این رفتار ملت ایران دفاع پیشگیرانه و مطابق مقررات بین‌الملی است.

"چطور است اقدام آمریکا در کودتای سال ۳۲ علیه ملت ایران قانونی است اما تسخیر سفارت این کشور برای جلوگیری از وقوع جنایت دیگری علیه ملت ایران غیر قانونی و خلاف مقرات بین المللی است. "

** محاکمه شاه خواسته دانشجویان بود

وی به دیدگاه و قصد دانشجویان برای تسخیر لانه‌جاسوسی اشاره کرد و افزود: نظر دانشجویان این بود که ما آمریکایی‌های حاضر در سفارت را به عنوان گروگان می‌گیریم و از آمریکایی‌ها می‌خواهیم شاه را به کشور بازگرداند تا با حضور ناظران بین المللی در کشور عادلانه محاکمه شود اما آنها با حماقت و دفاع از شاه این موضوع را طولانی کردند،  زیرا می‌دانستند محاکمه شاه دست آنها را بیش از پیش در مقابل افکار عمومی جهان رو می‌کند، در صورتی که حق ملت ایران بود شاه را مانند سایر جنایتکاران محاکمه کنند.

مشاور وزیر امور خارجه درباره اینکه چرا برخی معتقدند امام(ره) در مقابل عمل انجام شده از اقدام دانشجویان در تسخیرلانه جاسوسی حمایت کرد، گفت: امام در خصوص این حرکت دانشجویان فرمود: این انقلاب بزرگتر از انقلاب اول بود، این سخن، سخن عجیبی است؛ امام اهل غلو نبود و جوان کم سن و سال نیست که احتمال بدهیم از سر احساس سخنی را گفته باشد.

وی افزود: انقلاب اول پایه حکومت ولایت فقیه را بنا گذاشته و علیه استبداد بود. انقلاب دوم علیه استکبار بود. انقلاب اول علیه شاه بود و انقلاب دوم علیه آمریکا بود. پهنه و صحنه انقلاب اول ایران بود اما  صحنه انقلاب دوم جهان است شاید به این دلایل  امام فرمودند حرکت دانشجویان انقلابی بزرگتر از انقلاب اول بود.

سر در سفارت آمریکا در تهران سال ۵۸

شیخ الاسلام درباره بازتاب این حادثه در جهان گفت: وضعیت و شرایط آمریکا در آن زمان با امروز بسیار متفاوت است. آمریکا در آن زمان، کشوری قدرتمند بود که همه دولت‌ها از آن تبعیت می‌کردند، امروز بعد از سی و چند سال با ایجاد مقاومت ابهت آنها در دنیا شکسته شده است.  سالیوان سفیر وقت آمریکا در ایران وقتی به دفتر شاه رفت و به او گفت باید از ایران برود، شاه با همه عظمتش به حرف آنها گوش کرد اما امروز آمریکا ۵ سال با همه توانش و به اتفاق همه متحدانش می‌خواهد حکومت سوریه را ساقط کند، نمی‌تواند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا علنا می‌گوید حکومت سوریه باید کنار رود، در این راه انگلیس، ترکیه و عربستان و بسیاری دیگر با او همکاری کردند، اما به دلیل مقاومتی که امروز در منطقه به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است، نمی‌توانند به هدف برسند.

مشاور وزیر امور خارجه تصریح کرد: خطی که سال‌ها پیش از انقلاب اسلامی شروع شده است و مستضعفین، پابرهنگان و مظلومان را در برابر مستکبرین، ستمگران، اشغالگران قرار می‌دهد، به ایجاد خط مقاومت کمک کرد. امام می‌فرمود آمریکا شیطان بزرگ است و این اصلاح قرآنی را که برگرفته از یکی از آیات قرانی است تفسیر امروزی کرد.

وی همچنین به بازتاب این اتفاق در جهان اشاره کرد و گفت: این حادثه برای دنیا اتفاق بزرگی بود آمریکایی‌ها فکر می‌کردند، می‌توانند خیلی زود به این ماجرا خاتمه دهند، اما امام و ملت ایران را نشناخته بودند، اینکه امام آنها را به زانو در می‌آورد و همین کار را هم کرد، فکر می‌کردند طی چند روز ماجرا حل می‌شود و با تهدید و فشار ایران را با نظر خود همراه می‌سازند در حالیکه ۴۴۴ روز از این مساله گذشت و دیدیم به راستی هیچ غلطی نتوانستند بکنند.

** اسناد لانه جاسوسی هنوز اجازه انتشار در آمریکا را ندارد

شیخ الاسلام که مترجم دانشجویان تسخیر کننده بود درباره اسناد موجود در لانه جاسوسی نیز گفت: اسنادی که در لانه جاسوسی بود چند قسمت است بخشی از این اسناد متعلق به آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) بود، اسناد مربوط به این بخش مهمترین اسناد موجود در لانه بود که هم ما علاقه داشتیم آنها را ببینیم و هم دنیا به آنها علاقه داشت.

وی افزود: این اسناد در چندین صفحه چاپ شده است و در سراسر دنیا وجود دارد، ولی مسئولان آمریکا اجازه ندادند این اسناد به این کشور وارد شود. در صورتی که به نظر من ملت آمریکا بعد از ملت ایران محق‌تر از هرکسی است که اسناد جنایت آمریکا علیه ملت ایران را در اختیار داشته باشد تا بدانند مالیاتهای آنها صرف چه مواردی می‌شود.

مشاور وزیر امور خارجه ادامه داد: در حالیکه سازمان اطلاعات شوروی و سایر رقبای آمریکا از این اسناد باخبرند اما ملت آمریکا اجازه ندارند بفهمند در این اسناد چیست و مسئولان آنها مانع این آگاهی می‌شوند. با گذشت سال‌ها هنوز هم این اسناد به طور رسمی در اختیار آنها قرار نگرفته مگر اینکه به شکل غیر رسمی وارد این کشور شده باشد زیرا این کتاب‌ها در آمریکا اجازه چاپ ندارند.

** اسناد ارتباط سیا با بنی صدر یکی از مهمترین اسناد کشف شده در لانه بود

شیخ الاسلام در همین زمینه یادآور شد: از جمله اسنادی که در لانه جاسوسی وجود دارد، اسناد مربوط به تلاش سازمان جاسوسی آمریکا برای در اختیار گرفتن آقای بنی‌صدر قبل از اینکه رئیس جمهور ایران شود، است. (CIA) وقتی امام در پاریس است و احساس می‌کند انقلاب اسلامی در حال پیروزی است مطالعه می‌کند تا ببیند در اطراف امام از چه کسی می‌تواند بهره برداری کند.

وی گفت: بر اساس این اسناد بنی‌صدر مناسبت‌ترین فرد است و می‌تواند با آنها همکاری کند، در این راستا جاسوس ورزیده‌ای را به عنوان تاجری که در ایران سرمایه‌گذاری دارد، انتخاب می‌کنند تا به او نزدیک شود. این جاسوس هویت خود را به بنی صدر  به عنوان تاجری که در ایران سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده و نگران فضای ایران در دوران انقلاب است، نشان می‌دهد و از او می‌خواهد او را راهنمایی کند.

بازتاب تسخیر سفارت آمریکا در رسانه‌ها سال ۵۸

 شیخ الاسلام افزود: این فرد به تهران هم می‌آید و دیدار و ملاقات‌هایی با بنی‌صدر دارد. سازمان جاسوسی آمریکا حتی به ایستگاه تهران هم اجازه نمی‌دهد این منبع را در تهران اداره کند. در بخشی از این اسناد آمده‌ که این جاسوس می‌گوید "به او(بنی صدر) پول دادم و ازش چیزی نخواستم به گمانم متوجه شد معنی این کار چیست" و دیدیم که ترور اشخاصی چون رجایی، بهشتی و غیره چگونه با همکاری همراهان این جنایتکاران در داخل انجام شد، لذا این مسائل باید برای ما درس باشد.

وی افزود: اسناد موجود در لانه از سوی عوامل سفارت به ترتیب اولویت در ماشین خردکن ریخته می‌شود، اما چون عجله داشتند بیشتر از ظرفیت و حجم ماشین در آن برگه و سند می‌ریزند، دستگاه قفل می‌کند و برخی اسناد از سوی دستگاه خرد کن رشته، رشته می‌شود، اسناد ارتباط با بنی‌صدر در بین این اسناد بود و به خوبی معدوم نشد.

**از اقدام خود در همراهی با دانشجویان تسخیر کننده لانه پشیمان نیستم

شیخ الاسلام درباره اینکه چرا برخی از دانشجویان پیرو خط امام امروز از اقدام خود دفاع نمی‌کنند، افزود: افراد آزادند و دلیل این رویکرد را باید از خودشان پرسید، اما من اگر صدبار دیگر هم در آن موقعیت تاریخی قرار گیرم، باز هم همین کار را می‌کنم به نظرم  این درست‌ترین تصمیم در آن زمان بود، پشیمان نیستم، حق ملت ایران  بود که از این طریق از حقوق خود دفاع کند.

مشاور وزیر امور خارجه درباره تفاوت آمریکا سال ۵۸ با آمریکای ۹۵ گفت: امروزه قدرت و هیمنه آمریکا بسیار کمتر از گذشته شده است. آمریکا از نظر رفتاری همان آمریکای ۵۸ است، خطرناک‌تر هم شده و تهدیداتش هم بیشتر شده است اما ملت ایران دیگر ملت ۵۸ نیست؛ امروز قدرتمندتر از قبل است  و مقاومتی که در منطقه ایجاد شده مسلمانان را به هم نزدیک کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.