۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
کد خبر: 471249

پس از اینکه داعش توانست مناطق شمالی عراق را اشغال کند، بلافاصله جزئیات حاکمیت و قوانین شرعی خلافت خودخوانده‌اش را منتشر کرد.

قوانین داعشی‌ها در موصل چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، پس از آنکه در روزهای اخیر مناطقی از شمال عراق به دست نیروهای عراقی آزاد شد، این نیروها به مدارک و پوسترهایی دست یافتند که نشان دهنده سیستم حکومتی سلبی شبه‌نظامیان داعش بوده است.

این اسناد و مدارک که همگی با لوگوهای داعش چاپ شده‌اند در دفاتری پیدا شده که تا همین چند روز پیش در کنترل داعش بوده‌اند.

در حال حاضر نیروهای عراقی و پیشمرگ در عملیات گسترده خود برای بازپس‌گیری موصل توانسته‌اند روستاهای متعددی را آزاد کنند.

زمانی که در سال ۲۰۱۴ داعش به شمال عراق یورش برد خلافتی خود خوانده را پایه گذاشت که حمایت برخی از سنی‌ها را که از وضعیت "تبعیض‌آمیز اجتماعی" راضی نبودند، جلب کرد. اما این حمایت با فشار داعش برای تحمیل اندیشه‌های وحشیانه خود و گردن زدن مخالفان کم کم از بین رفت.

پوسترهای رنگی و براق، جزوه‌ها و اسناد موجود نشان دهنده تمرکز داعش بر دیکته کردن چیزی است که آن را "رفتار مناسب اسلامی" برای شهروندان خلافت خود می‌داند.

نقض قوانین این خلافت خودخوانده به گفته روستانشینانی که اخیرا از مناطق تحت کنترل داعش گریخته‌اند یا شلاق در ملاعام و یا اعزام به مرکز موصل برای اعدام را در پی داشته است.

در این میان یک جزوه پنج صفحه‌ای با تصاویر دست‌بندهای طلا، انگشترهای الماس و خوشه‌های گندم دستورالعمل چگونگی صدقه دادن را تعیین می‌کند؛ اقدامی که در اسلام داعش اجباری است و عدم پرداخت صدقه با مجازات پاسخ داده خواهد شد.

در روستای "شورا"، جایی که اخیرا عوامل انتحاری داعش سعی داشتند در نزدیکی نیروهای عراقی خود را منفجر کنند، این شبه‌نظامیان آمار دقیقی از اینکه چه کسانی به اصطلاح "زکات" داده‌اند، جمع‌آوری کردند. محتوای این آمارها نشان می‌دهد که چه کسانی دارای طلا، پول یا ماشین هستند. در این اسناد حقوق‌ ماهیانه نیز نوشته شده است.

داعش برخلاف القاعده با تبدیل شدن به اولین گروه تروریستی که مناطق گسترده‌ای را تحت کنترل خود در آورده، مدیریت خود را مطرح کرد اما حملات هوایی ائتلاف ضد داعش که سران این گروه و منابع مالی آنها را هدف قرار داد، آسیب شدیدی به این "خلافت" وارد کرد.

با این حال تمایل داعش برای ساماندهی سیستم حاکمیتی خود حتی به این مساله که چه چیزهایی غنائم جنگی محسوب می‌شوند نیز گسترده می‌شود.

در یک جزوه صورتی و قرمز ۳۲ صفحه‌ای سوال و جواب‌هایی درباره چگونگی رفتار با گروگان‌های زن نیز آورده شده است.

در این جزوه نوشته شده که روحانی ارشد هر منطقه داعش این اختیار را دارد که گروگان‌های زن را میان این شبه‌نظامیان تقسیم کند.

بر اساس نوشته‌های این جزوه، شبه‌نظامیان داعش می‌توانند "زنان غیرمسلمان" را به صورت "کنیز" در اختیار خود در آورند. علاوه بر این داعشی‌ها می‌توانند "مالک" دو خواهر به عنوان کنیز خود باشند اما تنها می‌توانند با یکی از آنها بخوابند.

در ادامه این جزوه آمده است: دختران نابالغ را می‌توان به عنوان کنیز استفاده کرد اما هم‌خوابگی با آنها مجاز نیست و تنها اعضای داعش می‌توانند از همراهی آنها لذت ببرند!

یکی از سوالاتی که در این جزوه مطرح شده این است که آیا گروهی از داعشی‌ها می‌توانند یک کنیز مشترک داشته باشند؛ پاسخ این است: تنها مالک یک کنیز می‌تواند با او بخوابد.

پس از یورش به شمال عراق، داعش صدها تن از زنان ایزدی را به عنوان "برده جنسی" به اسارت گرفت.

بر اساس قوانین داعش، زنان تنها باید در خانه بمانند یا برای خروج از خانه باید سر تا پای خود را با پوشش سیاه بپوشانند. مردان نیز باید شلوارهای پاچه کوتاه بپوشند و ریش‌های خود را تا اندازه مشخصی بلند بگذارند. یکی از جزوه‌ها هم توضیح داده که ریش مویی است که بر صورت و گونه‌های شما می‌روید.

در حکومت داعش با توجه به ممنوعیت استفاده از اینترنت، موسیقی و تلفن همراه، انواع تفریح نیز بسیار اندک و محدود است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.