قدس آنلاین- بجنورد-استاندار خراسان شمالی، ضمن ابراز خرسندی از دعوت سفیر قزاقستان برای گسترش ارتباطات اقتصادی، تجاری و دیپلماتیک میان دو کشور به ویژه میان استان خراسان شمالی و کشور قزاقستان اظهار داشت: از پیشنهاد قزاقستان برای گسترش ارتباطات تجاری با خراسان شمالی، عقد تفاهم نامه خواهرخواندگی میان این استان با یکی از استان های قزاقستان و راه اندازی کنسولگری این کشور در خراسان شمالی استقبال می کنیم.

راه اندازی کنسولگری قزاقستان در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، محمد رضا صالحی در دیدار سفیر کشور قزاقستان در ایران ابراز امیدواری کرد تا هیئت های تجاری قزاقستان و استان خراسان شمالی در گفتگو با یکدیگر بتوانند از ظرفیت های موجود در دو طرف حداکثر استفاده را برای گسترش روابط انجام دهند.

وی خط راه آهن قزاقستان به ایران که از استان گلستان وارد این کشور می شود را زمینه مناسبی برای گسترش روابط تجاری و مبادلات کالا میان استان خراسان شمالی و قزاقستان عنوان کرد و گفت: با احداث خط راه آهن بجنورد به گرگان زمینه برقراری آسان تر قزاقستان با این استان فراهم خواهد شد.
صالحی با اشاره به سفر اخیر هیئت تجاری استان خراسان شمالی به قزاقستان و برقراری ارتباطات خوب آن ها با تجار قزاقستان در این سفر، خاطر نشان کرد: ایران و قزاقستان هر دو از کشورهای مسلمان هستند و زمینه مناسبی برای گسترش ارتباطات فرهنگی و تجاری به ویژه در بخش های غیر نفتی میان دو کشور وجود دارد.
سفیر کشور قزاقستان در ایران نیز در این نشست از دیدار با استاندار خراسان شمالی و سفر به این استان ابراز خوشحالی کرد و گفت: ایران کشور بزرگ و مهمی برای قزاقستان است و استان خراسان شمالی که در مرز شمال شرقی این کشور و نزدیک ترین نقطه به آسیای میانه قرار دارد برای قزاقستان دارای اهمیت فراوانی است.
اﻣریف ﺑﻐﺪاد کوﻟﺘﺎﺋویچ ضمن دعوت از استاندار خراسان شمالی برای حضور در یکی از جشن های ملی قزاقستان در تهران که 23 نوامبر برگزار خواهد شد، از وی خواست تا برای آشنایی بیشتر با این کشور و گسترش ارتباطات اقتصادی، تجاری و دیپلماتیک میان استان خراسان شمالی و قزاقستان، به این کشور سفر کند و در این باره اذعان کرد: سفر استاندار خراسان شمالی به قزاقستان دروازه بزرگی را به روی این کشور برای گسترش روابط با ایران باز خواهد کرد.
وی همچنین  راه اندازی کنسولگری قزاقستان در خراسان شمالی را به استاندار پیشنهاد داد که با موافقت استاندار، میان این استان و یکی از استان های قزاقستان پیوند خواهرخواندگی برقرار شود تا زمینه ایجاد روابط بیشتر میان هیئت های تجاری دو طرف فراهم گردد و با برقراری این پیوند، دو استان دروازه ورود و ایجاد ارتباطات بین المللی میان دو کشور خواهند بود.
اﻣریف با اعلام راه اندازی شعب سه بانک قزاقستان در ایران که تا 3 ماه آینده انجام خواهد شد، اظهار داشت: ایران و قزاقستان تا پیش از این نیز از روابط خوبی میان یکدیگر برخوردار بودند و با قرارداد جدید دیپلماتیک میان دو کشور که از اول نوامبر امسال امضا شد، صدور ویزا و رفت و آمدهای بین المللی میان دو کشور راحت تر شده است به طوری که صدور ویزای قزاقستان در ایران تنها با امضای سفیر این کشور بدون نیاز به دعوت نامه و تایید وزارت خارجه این کشور امکان پذیر است .

علاوه بر این صدور ویزای ایران در قزاقستان نیز در فرودگاه های قزاقستان برای مدت یک ماه قابل صدور است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.