اخیرا اخباری درباره تمایل خرید سامانه موشکی "اس-400" توسط رژیم سعودی مطرح شده است.

ابوظبی از سامانه دفاع هوایی جدید "اس – 400" استقبال می کند/تمایل سیری ناپذیری ال سعوددر خرید تجهیزات نظامی

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ رژیم سعودی یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که تمایل سیری ناپذیری در خرید تجهیزات نظامی دارد.
عربستان سعودی  به عنوان  "متحد راهبردی " ایالات متحده آمریکا عمدتاً تسلیحات نطامی خود را از این کشور می‌خرد و تاکنون ده ها فروند جنگنده و صدها دستگاه تانک از آمریکا خریداری کرده است.
پادشاهی عربستان در سال های اخیر، مبادرت به خرید ده ها میلیارد دلار تسلیحات از کشورهای غربی نموده است و تلاش دارد از کشورهای بلوک شرق نیز تجهیزات نظامی لازم را تهیه کند.
 "اولگ اوزروف" سفیر روسیه در عربستان در این زمینه می گوید: نمایندگان عربستان سعودی درجریان بازدیدهایشان از نمایشگاه های "مسکو" چه در "ابوظبی" و چه در روسیه، از سامانه دفاع هوایی جدید "اس – ۴۰۰" استقبال کرده اند.
وی افزود: "نمی توان رشد همکاری نظامی فنی میان عربستان و روسیه را نادیده گرفت".
"سرگئی چمزوف"، رئیس شرکت روس تخنولوگ، درجریان نمایشگاه بین المللی هواپیمایی دبی درسال ۲۰۱۵ گفت: عربستان با روسیه درباره خریداری این سامانه مذاکره کرده است.
سامانه موشکی "اس ۴۰۰" با قدرت بالایی که در انهدام اهداف دارد می تواند یکی از گزینه های پدافندی کشورهای منطقه باشد. سامانه "اس ۴۰۰ " از موشک هایی در برد ۱۲۰ تا ۴۰۰ کیلومتر، لانچر و رادار تشکیل شده و می‌تواند  اهداف تعیین شده در  اطراف "مدیترانه" را هدف قرار دهد. این سامانه اکنون در غرب روسیه مستقر شده است.
  سامانه زمین به هوای "اس-۴۰۰" نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط مرکز طراحی الماس طراحی شده و به عنوان یک بهبود از خانواده پدافند هوایی "اس-۳۰۰" به‌شمار می‌رود. "اس-۴۰۰"  قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به طور هم‌زمان از محدودهٔ تا  ۴۰۰ کیلومتری بوده که  از جملهٔ این هدف‌ها می‌توان به  "هواپیما"، "موشک‌های کروز" و "موشک‌های بالستیک" اشاره کرد.
 توسعهٔ سیستم دفاع موشکی  "اس-۴۰۰ " در پایان سال ۱۹۹۰  آغاز شد و سیستم مذکور به طور رسمی توسط نیروی هوایی روسیه در اوایل سال ۱۹۹۹ میلادی معرفی گردید. در فوریه ۱۹۹۹ میلادی اولین آزمایش در  "یار کاپوستین" در "آستراخان" که موفقیت‌آمیز گزارش شده بود؛ انجام شد.
اینکه چرا رژیم سعودی به دنبال خرید سامانه موشکی "اس-۴۰۰" بوده، قابل تامل و بررسی است. رژیم سعودی قصد دارد که با خرید  انبوه تجهیزات نظامی از روسیه، در رابطه "دمشق-مسکو"  اختلال ایجاد کند  و به نحوی با هزینه کرد دلار بین سوریه و روسیه فاصله بیندازد.  
در حقیقت جنگ "حلب" به سود سوریه است و در جبهه های دیگر همچون "لاذقیه"، "ریف دمشق"، "درعا"، مناطق مرزی سوریه با لبنان و همچنین جبهه استراتژیک "حماء" ارتش سوریه و مقاومت شرایط بسیار خوبی دارند؛ لذا جنگ سوریه یکی از علل اصلی خرید تجهیزات نظامی پیشرفته از سوی رژیم سعودی است.
موضوع رابطه با جمهوری عربی سوریه یک  پلتیک ویژه برای سیاست خارجی رئیس جمهور فدارسیون روسیه به حساب می آید؛ همچنان که خرید چند سال پیش سلاح از سوی "بندر بن سلطان بن عبدلعزیز آل سعود"  رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی پادشاه عربستان به  "پوتین"، مورد استقبال عالی ترین مقام "کرملین" قرار نگرفت.
خرید سامانه های موشکی پیشرفته از سوی رژیم سعودی یک حرکت تاکتیکی است؛ چرا که با وجود خرید سامانه های موشکی "پاتریوت" و "تاد"، خرید سامانه موشکی "اس-۴۰۰" یک نوع موازی کاری برای ارتش رژیم سعودی به حساب می آید.
شاید این اقدام از قبل با آمریکا هماهنگ شده تا از این طریق روسیه را از حمایت از "دمشق" منصرف کند. اما نکته جالب این است که این پیشنهادات در گذشته هم مطرح شده و حتی با چاشنی تهدید نتیجه بخش نبوده است. "مسکو" همانطور که بارها مقامات کرملین اعلام کرده اند سیاست حمایت از نظام سوریه را در دستور کار خود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مش رجب ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    ایران باید مانع تحویل اس400روسیه به کشورهای عربی شود باید روس ها را نسبت به عواقب تجهیز جبهه عربی-آمریکایی و استقرار اس 400 در حاشیه خلیج فارس آگاه کرد که این اقدام یعنی تقویت جبهه آمریکایی -عربی بر علیه ایران و روسیه باید به روس ها یاد آوری کنیم که نمی توان با عربستان وآمریکا در حلب جنگید وهمزمان سامانه اس 400به آنها تحویل داد روس ها نباید فراموش کنند که این آمریکا، امارات، عربستان وقطر همان کشورهایی هستند که موشگ دوش پرتاب استینگر را در اختیار تروریست های سوریه گذاشته اند تا خلبانان روسی را هدف قرار دهند پس چگونه می توان به خاطر دریافت دلار جان سربازان روسی را به خطر انداخت آیا جان سربازان روسی مهم است یا دلار !!!!!!