در حالی که اصولگرایان مجلس با فهرست پنج نفره وارد این انتخابات شده بودند، اعضای فراکسیون امید، تنها با سه کاندیدای خود در این انتخابات حاضر بودند. بر اساس قانون باید سه نفر از کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و دو نفر از کمیسیون اصل ٩٠ به‌ عنوان اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تعیین می‌شدند.

خیز بلند اصلاح طلبان برای حضور در شوراهای شهر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تابناک، وزن کشی سیاسی همچنان در مجلس شورای اسلامی ادامه دارد. پس از پیروزی اصلاح طلبان در جلسه رأی اعتماد به سه وزیر جدید دولت یازدهم، روز گذشته نیز طیف اصلاح طلب مجلس توانست موفقیت کامل را برای انتخاب اعضای خود برای حضور در هیأت نظارت بر انتخابات شوراها کسب کند.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شوراها از سوی نمایندگان در صحن علنی مجلس تعیین شد. در این جلسه، از میان ده نماینده معرفی شده از سوی کمیسیون اصل نود و کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، فراکسیون امید توانست سه کاندیدای خود را وارد این هیأت کند.

در حالی که اصولگرایان مجلس با فهرست پنج نفره وارد این انتخابات شده بودند، اعضای فراکسیون امید، تنها با سه کاندیدای خود در این انتخابات حاضر بودند. بر اساس قانون باید سه نفر از کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و دو نفر از کمیسیون اصل ٩٠ به‌ عنوان اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تعیین می‌شدند.

اصولگرایانی که از سوی این دو کمیسیون به صحن معرفی شده بودند، عدد لازم برای تصرف تمام کرسی‌های هیأت نظارت را داشتند. کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، دو نفر از اعضای فراکسیون امید، دو نفر از اعضای اصولگرا و دو نفر از اعضای مستقل خود را به صحن معرفی کرده بود.

افراد معرفی شده از سوی دو کمیسیون عبارت بودند از: محمدجواد کولیوند، نماینده اصولگرای کرج، محمد محمودی‌شاه‌نشین، نماینده شهریار و عضو فراکسیون امید، حسین مقصودی، نماینده اصولگرای سبزوار، امیر خجسته، نماینده مستقل همدان، محمد آشوری، نماینده مستقل بندرعباس و قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده دماوند و عضو فراکسیون امید. از کمیسیون اصل ٩٠ مجلس هم فرهاد تجری، نماینده اصولگرای قصر شیرین، بهرام پارسایی، نماینده شیراز و عضو فراکسیون امید، حجت‌الاسلام ذوالنوری، نماینده اصولگرای قم و محمود بهمنی، نماینده مستقل ساوجبلاغ، به صحن علنی معرفی شده بودند.

با اینکه اصولگرایان امید زیادی داشتند که بتوانند همچون انتخابات سال 92 اکثریت را در این هیأت داشته باشند، پس از رأی گیری مشخص شد، این امیدی ها هستند که این بار نیز بازی را به نفع خود کرده اند و از میان پنج عضو این هیأت، سه عضو این فراکسیون راهی هیأت نظارت بر انتخابات شدند.

تحلیل های متفاوتی از موفقیت های این طیف در مجلس وجود دارد. برخی از نمایندگان بر این اعتقاد هستند که بر خلاف ادعاهای گذشته، باید گروه های رقیب باور کنند که معادلات سیاسی عوض شده و اکثریت مجلس در ست امیدی هاست. همچنین برخی اعتقاد دارند که پس از گذشت شش ماه از شروع مجلس نمایندگان لیست امید به انسجام لازم در مجلس رسیده و می توانند در معادلات اثرگذار باشند.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: انتخابات شوراها برای فراکسیون امید و اصلاح طلبان اهمیت ویژه ای دارد، برای این منظور نیز برنامه ریزی های منسجمی صورت گرفت تا ماجرای سال 92 بار دیگر تکرار نشود.

این نماینده مجلس گفت: با ترکیبی که وجود دارد قطعا افراد سرشناس از جناح اصلاح طلبان بدون دغدغه رد صلاحیت می توانند وارد انتخابات این شوراهای شهر شوند.

همچنین بهرام پارسایی در خصوص این موضوع اظهار داشت: قطعا اعضای انتخاب شده تصمیمی جز اجرای قانون نخواهند داشت. به هر حال اگر موانعی بود و افرادی بدون مدارک قانونی و بدون استناد به استعلامات مراجع قانونی و سلیقه ای افرادی را رد صلاحیت می کردند، این دور نهایت تلاش ما این خواهد بود که مر قانون کامل اجرا شود.

با توجه به این اظهارات و نیز انتخاب اعضای مؤثر طیف اصلاح طلبان برای عضویت در هیأت نظارت بر انتخابات شوراها، باید انتظار داشت که بسیاری از چهره های سرشناس این جریان ـ که در سال های گذشته نتوانستند از سد شورای نگهبان و همچنین مجلس شورای اسلامی برای حضور در انتخابات رد شوند ـ خود را برای این انتخابات آماده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.