۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
کد خبر: 471900
رسانه و مهندسی افکار

بی‌شک یکی از تأثیرگذارترین پدیده‌های عصر حاضر که می‌تواند نقش فوق‌العاده‌ای در مهندسی افکار عمومی داشته باشد، رسانه است. شاید کشورهای غربی که نزدیک به ۴ قرن رسانه مکتوب و۱۵۰ سال رسانه تبادلی
مانند خبرگزاری‌ها را دارند، به‌دلیل استفاده هدفمند از رسانه توانسته‌اند افکار عمومی را تحت‌تأثیر قرار دهند.
شکل‌گیری خبرگزاری‌های بزرگ غربی ازجمله رویترز در انگلیس، فرانس‌پرس در فرانسه، آسوشیتدپرس و یونایتدپرس در آمریکا در راستای مدیریت افکار جمعی و مهار و یا سازماندهی بحران‌های جهانی بوده است. ایران که در این‌خصوص یکی از کشورهای نسبتاً پیشرفته است، برای نخستین‌بار در سال ۱۳۱۳ خبرگزاری پارس را با هدف انتشار مدیریت ‌شده اخبار دولتی تأسیس کرد. اما به‌لحاظ کیفی علی‌رغم وجود تنوع و تکثر رسانه‌ای در جمهوری اسلامی، متأسفانه رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب نتوانسته‌اند در مهندسی افکار عمومی در سطح منطقه و جهان نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند. اکنون ۵۰ شبکه زیرمجموعه جهان تشیع به‌صورتی تکراری و بدون‌هدف و استراتژی تعریف‌شده مشترک در ایران، عراق، لبنان، سوریه، یمن و ترکیه برنامه پخش می‌کنند، اما نتوانسته‌اند آن‌چنان که باید تأثیر مهمی بر افکار عمومی داشته باشند. دلیل این امر این است که رسانه‌های زیرمجموعه جهان تشیع نتوانسته‌اند با استفاده از ظرفیت‌های زبان و تصویر، زیبایی‌های انسانی جهان تشیع را به مخاطبین خارجی انتقال دهند.
متأسفانه دشمنان مکتب اهل‌البیت(ع) با برنامه‌ریزی‌های دقیق وبا استفاده از الگوهای فریبنده رسانه‌ای توانسته‌اند وهابیت را به‌عنوان شاخص مهم جهان اسلام در اذهان عمومی ترسیم کنند. رژیم عربستان در طول دو دهه گذشته با استفاده گسترده از رسانه‎های دیداری و مکتوب توانسته جنایات ضد انسانی خود را علیه ملت‌های منطقه توجیه کند.
این رژیم با استفاده از یک‌صد شبکه ماهواره‌ای و صدها روزنامه و هفته‌نامه به زبان‌های مختلف وگردش مالی سالانه ۱۰ میلیارد دلار، تلاش دارد تا چهره دلپذیری از خود در جهان اسلام و جهان غرب ارایه دهد.
بسیاری از نویسندگان عرب در کشورهای مختلف جهان با دریافت دستمزدهای کلان از رژیم آل‌سعود عموماً مقالاتی در تقویت مواضع این رژیم در نشریات مختلف جهان منتشر می‌کنند. از این‌رو رژیم آل‌سعود در استفاده از رسانه، از رژیم صهیونیستی الگو می‌گیرد، با این تفاوت که عربستان با استفاده از پترو دلارهای خود در این‌خصوص پیشتاز است. از این‌رو باید درخصوص بهره‌گیری بهینه از رسانه، به‌ویژه رسانه‌های زیرمجموعه جهان تشیع استراتژی مشترکی تدوین کرد تا شیوه رسانه‌ای جهان تشیع از دفاعی به تهاجمی تبدیل شود.برای این منظور و نیل به اهداف تعریف‌شده، باید اتاق فکر مشترکی میان کشورهای مشابه مانند عراق، سوریه، لبنان، یمن و ایران با شرکت نخبگان رسانه تشکیل شود تا بتوان به‌صورتی هدفمند با رسانه‌های معاند مقابله کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.