مراسم انتخاب بهترین بازیکن سال جهان این بار دو جایزه جداگانه بدنبال دارد و این سوال به وجود آمده که کدام جایزه معتبرتر از دیگری است.

همه آنچه که باید درباره توپ طلای ۲۰۱۶ بدانید/ جایزه فیفا معتبرتر است یا فرانس فوتبال؟

به گزارش قدس آنلاین، با پایان یافتن همکاری بین فیفا و فرانس فوتبال بر سر انتخاب بهترین بازیکن سال جهان بار دیگر شاهد انتخاب جداگانه از سوی این دو نهاد هستیم و در دو مراسم متفاوت جوایز بهترین های سال ۲۰۱۶ اهدا خواهد شد. این در حالی است که از سال ۲۰۱۰ دو ارگان یاد شده به طور مشترک جایزه بهترین بازیکن سال دنیا را اهدا کرده اند.

با انتخاب اینفانتینو بعنوان رئیس جدید فیفا شایعاتی مبنی بر فسخ قرارداد این دو نهاد مرجع مطرح شده بود که سرانجام به واقعیت پیوست. فیفا در دوران تازه خود حاضر نشد مبلغی را که در این سال ها به فرانس فوتبال پرداخت می کرد را بپردازد و نشریه معتبر فرانسوی هم زیر بار نرفت تا همه چیز به روال سابق خود بازگردد.

استارت توسط فرانس فوتبال

شاید برای برخی این فرضیه وجود داشته باشد که چرا فیفا بعنوان نهاد اصلی فوتبال جهان این مراسم را به طور انحصاری انجام نمی دهد. اگرچه سران فیفا در دهه ۹۰ به طور جدی به فرایند انتخاب بهترین بازیکن سال جهان فکر کرده اند اما خیلی قبل تر از آن نشریه فرانس فوتبال به این موضوع پرداخته بود و برای چندین دهه نگاهها به انتخاب این نشریه بود.

از سال ۱۹۵۶ میلادی بود که این مراسم کلید خورد. سراستنیلی ماتیوس آن را با همکاری نشریه فرانس فوتبال انجام داد. این مراسم تا سال ۱۹۹۱ ادامه پیدا کرد. البته جایزه یاد شده بیشتر بعنوان بهترین بازیکن اروپا شناخته می شد که همگان از آن بعنوان جایزه سال یاد می کردند.

سال ۱۹۹۱ فیفا وارد ماجرا شد و جایزه سال را اهدا کرد. نخستین اختلاف نظرها از این سال جرقه خورد. تا سال ۱۹۹۵ فیفا هم مراسم خود را ادامه داد و از این سال بود که برای اعتبار بیشتر به جوایز خود به بازیکنان غیر اروپایی هم فرصت رقابت داده شد.

ادغام دو جام در عنوان ۲۰۱۰

انتقادهایی که نسبت به اهدای دو عنوان جداگانه مطرح شده بود باعث شد سران فیفا به فکر ادغام این مراسم با فرانس فوتبال بیفتند و با توافق های مالی پشت پرده، نشریه فرانسوی از سال ۲۰۱۰ شاهد برگزاری یک مراسم تحت عنوان توپ طلای سال بوده ایم. شش بار این جایزه اهدا شد که چهار بار آن به مسی رسید و دو توپ طلا را نیز رونالدو فتح کرد. اما این همکاری خیلی زود پایان یافته و بار دیگر فیفا و فرانس فوتبال رویه سابق خود را در پیش گرفته اند که ابهامات زیادی را بدنبال خواهد داشت.

چه کسانی حق رای دارند؟

حق رای برای انتخاب این دو عنوان هم تقریبا جدا شده است. فرانس فوتبال که توپ طلا را اهدا می کند به سراغ ژورنالیست ها خواهد رفت و قرار است با تصمیم گروهی ژورنالیست های جهان، بهترین بازیکن سال ۲۰۱۶ جهان معرفی شود. این در حالی است که برای مراسم بهترین بازیکن فیفا، کاپیتان ها و سرمبیان تیم های ملی ۵۰ درصد آرا را در اختیار دارند و ۵۰ درصد دیگر نیز از آرای آنلاین و نیز ژورنالیست ها انتخاب خواهد شد.

دو برنده متفاوت؟

این سوال پیش می آید با انتخابات جداگانه آیا امکان انتخاب دو بازیکن متفاوت خواهد بود؟ آیا این اتفاق رخ خواهد داد که لیونل مسی یک جایزه را ببرد و رونالدو جایزه دیگر؟ این اتفاق قبلا رخ داده است. در سال ۲۰۰۴، آندری شوچنکو جایزه توپ طلا را برد و رونالدینیو ستاره آن روزهای بارسلونا نیز عنوان بهترین بازیکن سال از سوی فیفا را دریافت کرد. اکنون قرار است جایزه توپ طلا روز ۱۳ دسامبر اهدا شود و در روز نهم ژانویه هم مراسم فیفا انجام می گیرد.

کدام معتبرتر است؟

این سوال همواره وجود دارد که کدام جایزه معتبرتر است. فرانس فوتبال بخاطر پیشینه خود در برگزاری این مراسم ادعا دارد مراسم سالانه معتبرتری را برگزار می کند اما فیفا هم برای خود شرایط دیگری دست و پا کرده است. نکته جالب در اختلاف اولیه به نامزدهای معرفی شده است.

در بین ۳۰ نامزد توپ طلای اعلام شده از سوی فرانس فوتبال با ۲۳ بازیکن اعلام شده به عنوان نامزدهای مرد سال فوتبال دنیا از سوی فیفا، ۱۳ اختلاف وجود دارد. توماس مولر، په په، دیبالا، ایگواین، گودین، اوبامیانگ، لوریس، ویدال، کوکه و روی پاتریسیو در فهرست فیفا حضور ندارند.در حالی که اوزیل، سانچس و کانته، در فهرست فرانس فوتبال جایی نداشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.