قدس آنلاین/ محبوبه علی پور: بحث بدهی بیمه‌ها سال‌هاست به درد کهنه نظام سلامت بدل شده و سیاستگذاران زیادی سعی کردند با دلجویی کلامی و میانجیگری این ناخشنودی‌ها را اندکی التیام دهند.   این در حالی است که فعالان سلامت در روزهای گذشته و در برنامه‌ها و نشست‌های مختلف از تأخیر در پرداخت بیمه‌ها مکرر گلایه کردند که آخرین مورد آن را می‌توان اظهارات دکتر حسن هاشمی، وزیر بهداشت در حاشیه مراسم «رونمایی از طرح تکمیل ارایه خدمات بهداشتی رایگان در کلانشهرهای کشور» در مشهد دانست. وزیر بهداشت در این مراسم با ناخشنودی متذکر شد: « به هر حال صبر هم اندازه ای دارد.»

ناهماهنگی در دولت باعث بحران بدهی بیمه‌ها شده است

سرگردانی وزیر بین طلبکاران و بدهکاران

دکتر هاشمی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه علت این رویه بیمه‌ها ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف دولت است، خاطرنشان کرد: از یک سو وزاتخانه طلبکار است و از طرف دیگر به بی شمار از فعالان حوزه سلامت بدهکار می‌باشد. حال آنکه برخی ازاین افراد به دلیل تأخیر یک ساله بیمه‌ها در پرداخت‌ها فلج شده اند. برای نمونه براساس گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این دانشگاه 750 میلیارد تومان طلب دارد و در مقابل 540میلیارد تومان بدهی بر دوش آن‌هاست؛ البته این میزان هم به یک روز و دو روز مربوط نمی شود و یک سال است که بیمه سلامت نتوانسته پولی بدهد واز آن بدتر بیمه تأمین اجتماعی است که حق بیمه را از مردم گرفته اما امسال یک قران به مردم پول نداده است.

وزیر بهداشت با اشاره به بدهی‌های هنگفت پیشین این سازمان افزود: ضرورت دارد که دولت همت جدی داشته باشد و بیمه‌ها را موظف به پرداخت تعهدات خود کند. حال آنکه اشکال اینجاست که قانون اجرا نمی شود. چرا که در قانون تأکید شده 60 درصد پرداخت‌ها با ارایه اسناد طی دو هفته پرداخته شود وچنانچه اسناد ارایه نشود جریمه صورت گیرد؛ همچنین 40 درصد بقیه باید طی سه ماه پرداخت شود. این در حالی است که نه تنها به این قانون عمل نمی شود که بیانیه صادر می‌کنند و به مردم نشانی غلط می‌دهند. چنانکه تأکید می‌کنند این پول قرار است تنها به جیب پزشکان برود در حالی که بنابر قانون حق الزحمه پزشکان حدود 19 درصد و بقیه صرف ارتقای خدمات سلامت خواهد شد.

خلف وعده تأمین اجتماعی و دردسرهای نظام سلامت

وزیر بهداشت با اشاره به سرنوشت اختصاص 8 هزار میلیارد تومان از محل اوراق قرضه خزانه به بیمه سلامت گفت : ضروری است هماهنگی بین وزارت اقتصاد، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی وهمچنین سازمان‌های بیمه وجود داشته باشد تا هرچه سریع‌تر اوراق را تبدیل به پول کنند زیرا بازار، عطش عرضه اوراق را دارد؛ البته از عجایب است که از ما که طلبکاریم انتظار وثیقه دارند تا طلبمان را به دست بیاوریم.  در حالی که پیش از این نیز این مسأله را تجربه کردیم اما از آنجا که بیمه تأمین اجتماعی به تعهدات خود عمل نکرده ترجیح می‌دهیم این بار چنین نکنیم و وثیقه‌ای نگذاریم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: گاهی پزشکان متهم به زیاده خواهی می‌شوند اما به طور یقین هیچ صنف و گروهی با این حجم از طلبکاری، دیگر به ارایه خدمات نمی پردازد، در حالی که در مراکز درمانی 24 ساعته خدمت می‌دهند به این امید که دیگران توجه کنند.

ناتوانی در جذب نیروی انسانی

وزیر بهداشت همچنین در مراسم رونمایی از طرح تکمیل ارایه خدمات بهداشتی رایگان در کلانشهرهای کشور با اشاره به اینکه طرح مراقبت‌های بهداشتی به صورت کامل در تمام کلانشهرهای کشور بجز تهران اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: به ازای هر 2500 تا 3هزار نفر جمعیت یک کارشناس مراقب سلامت وجود دارد که به عنوان بهورزان شهری فعالیت خواهند کرد.

 دکتر هاشمی با تأکید بر حضور دندانپزشکان، روان‌شناسان و کارشناسان تغذیه در کنار مراقبین سلامت در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های بهداشتی گفت : 3هزار و 664 پایگاه بهداشتی و یک هزار و 283 مرکز جامع خدمات سلامت با به کارگیری 19 هزار نیروی انسانی در کشور راه‌اندازی شده است؛ البته نیروهای به کارگیری شده در حوزه بهداشت در قالب خرید خدمات فعالیت می‌کنند که با وجود احداث 10هزار تخت جدید بیمارستانی نتوانسته‌ایم یک دهم میزان مورد نیاز نیرو جذب کنیم.

رهایی از درمان محوری

دکتر حسن هاشمی در مراسم قدردانی از بهورزان نمونه کشوری، بار دیگر نیز بحث بیمه‌ها را جدی ترین چالش نظام سلامت دانست و گفت: امیدواریم منابع موجود این حوزه تجمیع شود و بیمه‌ها از قالب صندوق به یک مجموعه کارآمد تبدیل شوند و به تعهدات خود عمل کنند.

وی همچنین گفت : در حال حاضر 17 هزار و 651 خانه بهداشت، 202 مرکز بهورزی و حدود 31 هزار بهورز در کشور داریم که 20 هزار نفر آنان بانوان هستند؛ همچنین از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور تاکنون 2500 خانه بهداشت احداث و 8هزار مرکز بهداشت و خانه بهداشت مرمت و تجهیز شده و حدود 3هزار خانه بهداشت نیز در حال مرمت است.

وزیر بهداشت با تأکید بر حمایت از رشد و ارتقای شغلی و رفاهی بهورزان ادامه داد: در حال حاضر با کمبود 4 هزار نیرو دراین زمینه مواجه هستیم که با حمایت‌های سازمان‌های بالادستی پیش بینی می‌شود 600 نفر آن‌ها تأمین شوند، در حالی که امیدواریم بتوانیم در جذب و جایگزینی 2500 دانش آموز بهورزی موفق شویم.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه گرچه بنابر نقل قول دوستی من یک جراحم و از بهداشت چیزی نمی دانم اما معتقدم عرصه خدمات بهداشت باید در اختیار فعالان غیرپزشک باشد تا از حالت درمان محوری خارج شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.