عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وزیر کار،رفاه و تعاون اجتماعی باید دلایل خود را پیرامون اصرار بر اجرای طرح تحول سلامت در مجلس ارائه دهد.

چه کسی پاسخگویی بدهی 17 هزار میلیاردی خواهد بود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان ، عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره طرح سوال خود از علی ربیعی وزیر کار،رفاه و تعاون اجتماعی اظهارکرد: طبق قانون دولت و مجلس هر طرحی که ارائه می‌دهند و قصد دارند آن را اجرایی کنند باید همه جوانب آن را بسنجند و منابع مالی تامین کننده آن را در نظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه تا به این لحظه ما هیچ ماده قانونی را درباره طرح تحول سلامت نداریم تاکید کرد: در قانون برنامه پنجم 3 الی 4 تکلیف بر وزارت بهداشت پیرامون اجرای طرح پزشک خانواده، خرید راهبردی و همچنین عدم چند شغله بودن پزشکان مطرح بود که متاسفانه تا به امروز اجرایی نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکیدکرد: درباره طرح تحول سلامت که ما نمی‌دانیم که منبع آن کجا است ابهامات بسیاری وجود دارد به گونه‌ای که قوانینی برای اجرای این طرح در نظام سلامت ما تصویب نشده و منایع مالی نیز برای آن در نظر گرفته نشده از این رو چه لزومی دارد که ما این طرح را بدون اساس در کشور اجرایی کنیم.

مصری با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول تا به امروز نزدیک به 16الی 17 هزار میلیارد تومان بدهی به بار آورده است افزود: اگر بدون شک دولت می‌دانست که منابع مالی این طرح را از کجا تامین کند این بدهی به بار نمی‌آمد و یک مرتبه دستمزد پزشکان 150 درصد و هزینه تخت‌های بیمارستان 200درصد افزایش پیدا نمی‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون دیوان محاسبات می‌گوید که مسئولین اول باید برای اجرای طرحی تامین اعتبار کنند سپس وارد عمل شوند از این رو قانون می‌پذیرد که ما طرحی را اجرایی کنیم و سپس به فکر تامین مالی آن باشیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از مسئولین ما دچار خوش‌بینی مفرط هستند اظهارکرد: این نگاه و دیدگاه که از سوی برخی وزرا در دولت یازدهم وجود دارد سبب ایجاد بحران در کشور می‌شود به گونه‌ای که شاهد اصرارهای ربیعی بر اجرای طرح تحول سلامت تبعات ناگواری را برای کشور در پی داشته است.

مصری تصریح کرد: طرح تحول سلامت هر چه بوده که من نمی‌دانم و مبانی قانونی آن را پیدا نکرده‌ام بدهی بسیاری را به بار آورده است به گونه‌ای که علاوه بر هزینه‌هایی که از سهم یارانه و موضوعاتی که به آن اختصاص پیدا کرده این طرح امروز بدهی‌های بسیاری دارد لذا اگر دولت بر اجرای این طرح اصرار دارد ما معتقدیم که باید تدبیر ویژه‌ای را اتخاذ کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت همواره تاکید بر این موضوع دارد که با کمبود بودجه و پول روبرو است و از این مشکل رنج می‌برد و نمی‌تواند به طور مثال در بخش سلامت دستمزد پزشکان و پرستاران را بدهد اما شاهدیم که خود منابع وزارت بهداشت در روزنامه سپید اعلام می‌کنند که دانشگاه‌های پزشکی ما در سراسر کشور 2500 میلیارد تومان در بانکها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سود می‌گیرند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تاکیدکرد: اگر دولت پول دارد طرح تحول سلامت را به خوبی اجرا کند و دستمزد پزشکان و پرستاران پرداخت کند و اگر پول ندارد چرا سپرده‌گذاری در بانکها را انجام می‌دهند و چرا بر اجرای طرح تحول سلامت تاکید دارند.

مصری در پایان خاطرنشان کرد: ربیعی به عنوان یکی از وزرایی که بر اجرای این طرح اصرار دارد باید نسبت به اینکه این طرح چه سودی را نصیب دولت به جز بدهکاری کرده است در مجلس توضیح دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.