قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت درست است که دولت می‌گوید بسیاری از تحریم‌های پس از برجام رفع شده، اما تحریم‌های مادر و اصلی که باقی‌مانده در عمل همه اقدامات انجام شده را تا حد زیادی بی خاصیت کرده است.

چند تحریم باقی‌مانده  سد راه تحریم‌های برداشته شده‌اند

محمد جواد جمالی در بازدید از غرفه روزنامه قدس با اشاره به ارایه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از اجرای برجام درباره تفاوت‌های فاحش اطلاعات این گزارش با گزارش هیأت نظارت بر برجام گفت: ما برای تهیه این گزارش به اطلاعات و گزارش‌هایی که دولتیان داده بودند اکتفا نکردیم و دوستان ما به طور دقیق از همه دستگاه‌ها و تأسیسات برای ارزیابی اجرای برجام به‌ویژه در بخش تعهدات اجرا شده ایران بازرسی کردند و برای  بررسی تعهدات و بدعهدی‌های طرف‌های مقابل وقت زیادی گذاشتند.
وی افزود: کمیسیون همچنین از مسؤولان اقتصادی دولت در بخشهای مختلف بانکی، بیمه‌ای، تجاری، کشتیرانی، صادرات نفت و غیره مصاحبه گرفتند و راستی آزمایی کردند لذا گزارش کمیسیون از برجام مبتنی بر شواهد و جامع بود و همه نقایص و کاستی‌ها و تعهدات اجرا نشده طرف‌های مقابل را روشن کرد.
وی در مورد کامل نبودن گزارش هیأت نظارت بر برجام و انتقادهایی که در مجلس به ارایه ناقص اطلاعات به نمایندگان مطرح می‌شود گفت: این انتقاد به هیأت نظارت بر برجام و بخش مربوطه در وزارت خارجه مطرح است. به همین دلیل هم پیش‌بینی شده بود که کمیسیون امنیت ملی بررسی‌های خود را انجام دهد و گزارش مکملی را برای تطبیق ارایه دهد که این کار انجام شد تا ما دید جامعی را از وضعیت برجام داشته باشیم.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه الان ما در موقعیتی هستیم که ارزیابی دقیقی از تعهدات انجام نشده طرف‌های مقابل ایران داریم، افزود: حال می‌توانیم این مطالبه را هم از دولت و تیم متولی اجرای برجام داشته باشیم که بدعهدی‌های طرف‌های مقابل بویژه آمریکا را دنبال کنند و حقوق ما در برجام را از آنها مطالبه کنند و هم در عرصه بین‌المللی این انتقادها و مطالبات را مطرح و دنبال کنیم.
وی افزود: انتظار ما از دولت اینست که فشار بیشتری بر طرف آمریکایی وارد کند زیرا بدعهدی و کارشکنی آنها در مسیر برجام کاملا مشهود و علنی است و چیزی نیست که از آن چشم پوشی کنیم. دولت باید از همه ابزارهای سیاسی خود استفاده کند زیرا اکنون به نظر می‌رسد دولت آنچنان که لازم است این کار را انجام نمی‌دهد.
البته دولت  در برخی موارد از طرف آمریکایی بویژه در مورد تحریم‌های جدید ود ستبردهایی که به اموال ایران زده‌اند شکایت‌هایی کرده و گزارش آنرا هم به ما داده است  و می‌دانیم پیگیری‌های حقوقی امری بسیار زمان‌بر است. لذا باید دولت چند کار را به صورت همزمان انجام دهد.
وی اظهار داشت: درست است که ما با 1+5 توافق کرده‌ایم اما گیر اصلی انجام کار آمریکایی‌ها هستند. لذا دولت نخست باید به آنها اعلام کند زمان بی‌نهایتی در اختیار ندارند که با برجام بازی کنند و آنرا معطل کنند، حتی اگر موضوع تغییر دولت در آمریکا مطرح باشد. دوم اینکه این بدعهدی‌ها در مجامع بین‌المللی مدام مطرح و پیگیری حقوقی شود تا فضای بین‌المللی نسبت به این موضوع آگاه و حساس شوند و سوم اینکه دولت این احتمال را در نظر داشته باشد که ممکن است برجام به نتیجه‌ای نرسد. پس آمریکایی ها نباید برنده ماجرا باشند به این معنا که هم ایران تعهداتش را انجام داده باشد و هم آنها از زیر بار تعهداتشان فرار کنند لذا باید یک تعادلی در این زمینه بوجود اورد.
وی با اشاره به تبلیغات و تمرکز دولت بر ترافیک تبادل هیأت‌های دیپلماتیک با اروپا و فرار از طرح تداوم بن‌بست‌های اقتصادی ایجاد شده از سوی امریکایی‌ها در یکسالی که از اجرای برجام می‌گذرد تصریح کرد:  ارتباطات و مراودات با اروپا خوب است و لازم اما کافی نیست. همه کشورهای اروپایی در ملاقات‌هایشان می‌گویند ما  هنوز پشت در تحریم‌های عملی مالی آمریکا علیه ایران مانده‌ایم و موانع اصلی تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران مرتفع نشده است.
وی گفت:  دولت می‌گوید صدها تحریم رفع شده است، اما گلوگاه‌هایی وجود دارد که در عمل این تحریم‌ها را حفظ می‌کند و این برداشته شدن تحریم‌ها فقط روی کاغذ است. مثلا کشتی‌های ما و نفت کش‌هایمان می‌توانند در بنادر اروپایی پهلو بگیرند و بیمه‌ها تا حدی با ایران همکاری می‌کنند اما کار که به مراودات مالی می‌رسد  با بن بست روبروست.  همچنین ما در بحث سوئیفت و مبادلات بانکی هنوز با مشکل روبرو هستیم که در عمل رفع تحریم‌ها را اگر نگوییم بی خاصیت، اما کم خاصیت می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.