قدس آنلاین -خوزستان- زهره کریمی : حسین عبدالعزیزی کارشناس رسانه و روابط عمومی در یادداشتی به بهانه برگزاری پنجمین سمینار تخصصی روابط عمومی استان خوزستان نوشت: متاسفانه همواره چالش های بسیاری بین روابط عمومی های دستگاه های اجرایی استان خوزستان و رسانه های استان وجود دارد که می بایست شناسایی شود، همچنین کارشناسان و مدیران روابط عمومی های دستگاه ها باید از طریق آموزش به سلاح علم نوین ارتباطات مجهز شوند.

چالش بین روابط عمومی و رسانه شناسایی شود

 حسین عبد العزیزی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد : بی شک نقش مهم و عمده یک روابط عمومی، کاهش و نزدیک کردن اذهان و افکار عمومی به واقعیت ها در یک سازمان است که متاسفانه نبودن تعریفی مشخص یکی از بارزترین و بزرگترین چالش های روابط عمومی است.
همچنین باید اذعان کرد که مشخص نبودن ماهیت و عملکرد واقعی روابط عمومی در سازمان ها یاعث ایجاد این مهم شده است که وظایف این حوزه با دیگر واحدهای سازمان ادغام شود و منجر به آمیختگی تشکیلاتی شود به طوری که نام روابط عمومی در کنار دیگر عناوین دیده شود.
ناگفته نماند که از دیگر چالش های موجود در روابط عمومی های استان خوزستان مشخص نبودن جایگاه روابط عمومی در یک ساز مان است که ریشه در تداخل وظایف روابط عمومی با دیگر واحد های روابط عمومی دارد و این در حالی است که واحد روابط عمومی درجدول سازمانی بلافاصله زیر نظر مدیر سازمان قرار می گیرد.
کارشناسان و صاحب نظران ارتباطات براین باورند که چنانچه نقش روابط عمومی در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، در بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، باز آفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم روابط عمومی باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد.
همچنین باید تاکید شود که یکی دیگر از چالش های روابط عمومی، چالش حرفه ای بودن کارکنان و کارشناسان آن است که متاسفانه تعداد نیروهای متخصص و کارشناس در روابط عمومی بسیار اندک است، به طوری که این نیروها چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ تخصص، پاسخگوی نیاز دستگاه ها نیستند و باید اقرار کرد که یک کارشناس روابط عمومی باید بتواند عوامل مورد نیاز برای پذیرش توسط مخاطب را در خود پرورش دهد و نباید از این نکته غافل ماند که اخلاق پسندیده، انگیزه قوی، مثبت اندیشی، خوش بینی و پویایی، در این زمینه تأثیرشگرفی دارد. 
بطور کلی، یک کارشناس روابط عمومی، باید همسویی با مخاطبان، صداقت، حاضر جوابی، خلوص و وضع ظاهری مناسب ارتباط گر، نقش بسیار مهمی را در مؤثر بودن جریان ارتباط ایفا کند. 
همچنین مجموعه این ویژگی ها، کارشناس روابط عمومی را از جایگاه بسیار والایی برخوردار می سازد، به گونه ای که می توان او را، مغز متفکر، روابط عمومی نام برد.
ناگفته نماند که دیدگاه بسته مدیران استان نسبت به روابط عمومی ها باعث عدم توسعه استان خوزستان شده است البته با اندکی تحقیق و رصد سایت ها به راحتی می توان متوجه شد که سطح روابط عمومی های استان نیز از لحاظ خبر، تبلیغات و از همه مهمتر ارتباطات نسبت به سایر استان ها بسیار ضعیف و در حد پایینی قرار دارند.
همچنین جای تاسف دارد که برخی مدیران دستگاه های اجرایی استان روابط عمومی را در حد خبر می بینند که با اندک کنجکاوی و پرس و جو می توان دریافت که این ارگان های مهم دولتی در روابط عمومی هایشان فقط یک خبرنویس گماشته اند که آن فرد نیز یه این مهم هم مسلط نیست و دست و پا شکسته و آن هم بدون رعایت اصول کلی خبر با یک فردی که تنها سمت مسئول روابط عمومی این دستگاه  را به یدک می کشد وجود دارد.
البته نویسنده این یادداشت منکر زحمات و تلاش های بی شائبه برخی روابط عمومی های پرتلاش استان نیست و به صورت کلی ارزبابی خود را از دیگر روابط عمومی ها بیان کرده است که امیدوارم سوء برداشت نشود .
باید تاکید کرد که رشد و ارتقا روابط عمومی ها از طریق آموزش مداوم میسر خواهد شد که این مهم نیز به نفع سازمان مربوطه است و بر کسی پوشیده نیست که مدیران با روابط عمومی های قوی موفقتر خواهند شد، همچنین می بایست دیدگاه برخی مدیران استان نسبت به روابط عمومی تغییر کند تا شاهد شکوفایی و توسعه استان باشیم و این مهم جز با استمداد از استاندار محترم استان و آن هم با دستور جهادی امکان پذیر نیست. 
در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که عدم استقبال از سمینارهای علمی و آموزشی در استان ما با وجود کم هزینه بودن نسبت به استان های مرکزی به ویژه تهران مزید بر علت شده است که این نیز باید با عنایت مدیران استانی و نگاه مثبت محقق شود.
گفتنی است: سمینار روابط عمومی های استان خوزستان 17 و 18 آذرماه جاری با حضور اساتید برجسته کشوری در تالار اجتماعات امام رضا(ع) شرکت نفت اهواز برگزار می شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.