وزیر خارجه اتریش با تاکید بر اینکه ترکیه دیگر جایی در اروپا ندارد خواستار واکنش آشکار و سریع بروکسل به اقدامات سرکوبگرانه اخیر اردوغان در این کشور شد.

ترکیه دیگر جایی در اروپا ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، "سباستین کورس"، وزیر امور خارجه اتریش خواستار یک واکنش آشکار و سریع به  تحولات اخیر در ترکیه شد.

وی در گفتگو با روزنامه "پاسایر نویه پرسه" گفت: کشوری که تلاش می کند روزنامه نگاران و رهبران مخالف سیاسی را زندانی کند در اروپا هیچ جایی ندارد. از نظر من ترکیه از خط قرمز عبور کرده است.

کورس اتهام اخیر رئیس جمهور ترکیه به غرب مبنی بر اینکه مسبب ایجاد ترور در کشورش است را رد کرده و آن را ادعایی پوچ دانست و گفت: این کشور با دستگیری مخالفان و مذاکرات درباره اجرای مجدد مجازات اعدام همواره از اروپا دورتر می شود.

وزیر خارجه اتریش همچنین از پیشنهاد اخیر صدر اعظم کشورش مبنی بر بستن جریانات پولی به سمت این کشور حمایت کرد و گفت: این مسئله واضح است که این سه‌میلیارد یورو نمی‌تواند به ترکیه جریان پیدا کند، اگر توافق پناهندگان با اتحادیه اروپا از طرف ترکیه رعایت نشود.

امروز قرار است یک نشست جدید بین وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا برگزار شود. اتریش درخواست کرده است که شرایط ترکیه اولویت این نشست باشد.

کورس درباره تهدیدات اخیر ترکیه مبنی بر "اگر اروپا به‌زودی شرط آزادی ویزا برای شهروندان ترک را اجرا نکند ما توافق پناهندگان را لغو می‌کنیم" گفت: ما نباید تسلیم باج خواهی های ترکیه شویم. اتحادیه اروپا باید خود از مرزهای خارجی اش حفاظت کند تا گرفتار وابستگی به آنکارا در این زمینه نشود.

"هانس پیتر دوسکوزیل"، وزیر دفاع اتریش نیز ترکیه را در مسیر دیکتاتوری ارزیابی و درباره موج جدید پناهندگان به اروپا ابراز نگرانی کرده است.

وی خواستار توقف هر چه سریع‌تر مذاکرات درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شد.

وزیر دفاع اتریش درباره پایدار ماندن توافق پناهندگان با ترکیه ابراز تردید کرد و گفت: من همواره گفته‌ام که این توافق شکننده است. ما نباید به ترکیه تکیه کنیم، بلکه باید بتوانیم سیاست پناهندگان را خود سازماندهی کنیم و به‌صورت مؤثر از مرزهای خارجی حمایت کنیم. زمان برای انجام این کار همواره محدودتر می شود.

وی از نشستی با حضور وزاری دفاع اتحادیه اروپا برای پرداختن به مسئله حفاظت شدیدتر از مرزهای اروپا برای جلوگیری از هجوم پناهندگان خبر داد و گفت: ما می‌خواهیم یک پیام واضح را ارسال کنیم مبنی بر اینکه می توانیم موج جدید پناهندگان را متوقف کنیم. اولین هدف ما باید کاهش شمار پناهندگان باشد.

وی نیروهای بیشتر برای حمایت از مرزهای خارجی اروپا در مقابل پناهندگان را خواستار شد.

لوکزامبورگ ترکیه را تهدید به تحریم‌ها از طرف اروپا کرد

" جین آزلبورن"، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز ترکیه را تهدید به تحریم کرده است.

وی در گفتگو با رادیو آلمان گفت: 50 درصد صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا انجام شده و 60 درصد سرمایه گزاری ها در این کشور از اتحادیه اروپا می آید.

آزلبورن انتقاد شدیدی به تحولات اخیر در ترکیه وارد کرده و گفت: رئیس جمهور ترکیه به نوبه خود به قدرت مطلق در دولت تبدیل می شود و حاکمیت قانون را نادیده می گیرد. کردها و ترک ها از این مسئله که هر زمان ممکن است دستگیر شوند، می‌ترسند. این برای کشوری که می‌خواهد عضو اتحادیه اروپا شود، ناشایست است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: متدهای اردوغان روش‌هایی است که به صراحت می توان گفت در طول رژیم نازی‌ها استفاده می شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.